חוקרים הצליחו לפתח גלאי מחלות המופעל על ידי סוכר

חוקרים הגיעו לשילוב ייחודי של תא ביו-דלק יחד עם רכיבי אלקטרוניקה על מנת לעבד אותות פיזיולוגיים וביוכימיים תוך קבלת רגישות גבוהה

החוקר הראשי אוחז בידו תא של ביו-דלק המופעל על ידי גלוקוזה [באדיבות אוניברסיטת המדינה של וושינגטון]
חוקרים מאוניברסיטת המדינה של וושינגטון הצליחו לפתח גלאי המופעל על ידי ביו-דלק (סוכר) ואשר ניתן להשתלה בגוף, גלאי המסוגל לנטר את המדדים הביולוגיים של הגוף על מנת לגלות, למנוע ולאבחן מחלות שונות.
צוות מחקר מאוניברסיטת המדינה של וושינגטון הדגים שילוב ייחודי של תא ביו-דלק יחד עם רכיבי אלקטרוניקה על מנת לעבד אותות פיזיולוגיים וביוכימיים תוך קבלת רגישות גבוהה. ממצאי המחקר פורסמו זה מכבר בכתב העת המדעי IEEE Transactions of Circuits and Systems.
גלאים נפוצים רבים שנועדו לגלות מחלות קיימים בצורת שעונים, הנדרשים לטעינה חשמלית, או בצורת מדבקות המודבקות על גבי העור, כאשר אלו מודדים רק את הרמה השטחית של העור. הגלאי שפותח על ידי החוקרים האמריקאיים יוכל גם להסיר את הצורך לדקור את האצבע לשם בדיקת מספר מחלות, למשל סכרת.
“הגוף האנושי מכיל כמות גדולה של חומרי דלק בתוך נוזלי הגוף, למשל גלוקוזה בדם או חומצה לקטית מסביב לעור ולפה. השימוש בתא חשמלי מסוג ביו-דלק העושה שימוש בנוזלי הגוף פותח את הצוהר להשתמש בגוף עצמו בתור דלק אפשרי,” מסביר החוקר הראשי. רכיבי האלקטרוניקה המשמשים בגלאי מנצלים את שיטות העיצוב והייצור המתקדמות ביותר על מנת לצרוך כמות אנרגיה זעומה ככל האפשר של מיקרו-ווואטים ספורים תוך קבלת רמת רגישות גבוהה. השילוב של רכיבי אלקטרוניקה אלו יחד עם התא המבוסס על ביו-דיזל הופך אותם ליותר יעילים מאשר התקנים המופעלים על ידי סוללות רגילות, מסביר החוקר. מאחר והגלאי מבוסס על גלוקוזה הקיימת בדם, ניתן להפעיל את רכיבי האלקטרוניקה של הגלאי ללא הגבלת זמן. לדוגמה, ניתן להפעיל את הגלאי המושתל ממש מתחת לעור.
בניגוד לסוללות יון-ליתיום שהשימוש בהן נפוץ במיוחד, התא המבוסס על ביו-דלק הוא לחלוטין לא רעיל, עובדה ההופכת אותו למתאים יותר להשתלה בתוך בני אדם, מסביר החוקר. התא החדשני הוא גם הרבה יותר יציב ורגיש מתאי דלק קיימים. החוקרים אומרים כי הגלאי שלהם יוכל להיות מוצר זול המופק במסגרת ייצור המוני. הגם שהגלאים נבדקו רק במסגרת המעבדה, החוקרים מקווים לבדוק ולהדגים אותם בתוך צינוריות דם, שלב המחייב אישור מטעם רשויות האסדרה. החוקרים עובדים גם על שיפורים עתידיים בגלאי ועל הגדלת תפוקת החשמל של תא הדלק.