סיקור מקיף

האסטרונאוטים תיקנו את מגן החום וסייעו בקיפול קולט השמש הישן

הסתיימה הליכת החלל השלישית, ובנאס”א מקווים כי כעת המעבורת יכולה לשוב בשלום לכדור הארץ * נמשכים הניסיונות לפתור את בעיית המחשבים

אוליבאס מתקן את מגן החום

בתמונה: ג'ון (דני) אוליבאס מהדק את הכיסוי התרמי הרופף לאריח סמוך בתרמיל השמאלי של מערכת ההינע הרקטי של מעבורת החלל אטלנטיס. צילום NASA TV

זמן קצר לאחר תחילת הליכת החלל אתמול בערב, ניגשו אוליבאס וריילי לעבודות נפרדות ומאוחר יותר סייעו ביחד בקיפול קולט שמש ישן. בסך הכל נמשכה הליכת החלל יותר ממתוכנן ונמשכה שבע שעות ו-58 דקות. המבצע הסתיים אתמול בשעה 21:22 שעון ארה”ב (04:22 יום שבת שעוננו).

כאמור אוליבאס השלים את עבודות התיקון על מגן החום שיצא ממקומו במעבורת החלל אטלנטיס. בעודו מחובר לזרוע הרובוטית של המעבורת, אוליבאס הידק את התכסית למקומה תוך שימוש במהדק רפואי. פעולה זו נועדה להבטיח את התאמתו למקומו בתרמיל השמאלי של מערכת ההינע הרקטי של מעבורת החלל אלנטיס המשמשת לתמרונים בחלל. ריילי עבר לעבוד מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית שם הוא התקין פתח להוצאת מימן מתוך מערכת ייצור החמצן (כידוע בתחנה מייצרים חמצן על ידי פירוק מולקולות מים למרכיביהן מימן וחמצן) ממעבדת דסטיני שבתחנה.

מאוחר יותר, התאחדו השניים ועלו לראש רכיב P6 כדי לסייע בקיפול קולט השמש, לקראת העברת הרכיב עצמו לקצה התחנה במקום מעליה, פעולה שתיעשה באחת מטיסות המעבורת הבאות.
ביום ראשון תשבור האסטרונאוטית סוינטה ויליאמס שיא שהות בחלל לאישה אמריקנית. ביום ראשון בשעה 01:47 לפנות בוקר תחצה ויליאמס את השיא של 188 ימים ו-4 שעות שנקבע על ידי שנון לוסיד ב-1996 בתחנת החלל הרוסית מיר.

נמשכים המאמצים לתקן את מחשבי הניוווט

אתמול הצליחו אנשי הצוות בתחנת החלל להחזיר את הכוח החשמלי לשני ערוצים במחשב המרכזי הרוסי ולשני ערוצים במסוף המחשב באמצעות שימוש בכבל גישור העוקף את מתג החשמל המשני המקולקל. התוכנית הנוכחית מדברת על הפעלת המחשבים במהלך הלילה לצורך ניתוח הנתונים בשבת בבוקר (היום). מוקדם יותר מסר מנהל פרויקט תחנת החלל מטעם נאס”א מייק סופרדיני כי בקרי הטיסה והמהנדסים משתי המדינות מתמקדים במאמצים להחזיר לשימוש את כל האופציות במחשב כדי לשמור על בקרת הגובה עד שהבעיה תיפתר.

“אני חושב שאנחנו במצב טוב” אמר סופרדיני. “יש לנו הרבה אפשרויות כדי לתקן את המערכות הללו. יש לנו צוותים מוכשריםש ל אנשים שבוחנים את בעית בקרת הגובה”. סיכם. מחשבי הניווט מספקים גיבוי למערכת בקרת הגובה והתאמת המסלול. נכון לעכשיו, גירוסקופי המומנט של התחנה מטפלים בבקרת הגובה ומערכת ההינע של המעבורת אטלנטיס משמשת כגיבוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.