חוקרים מהאוניברסיטה העברית זיהו את המנגנונים שמאפשרים לתאי גזע עובריים להפוך לכל תא בגוף האדם

התגלית תאפשר בעתיד "הכנה" של תאים בתנאי מעבדה לשם ריפוי אלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות

מימין: הדוקטורנט שי מלצר וד"ר ערן משורר מהמחלקה לגנטיקה במכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית

חוקרים באוניברסיטה העברית בדקו מהם המנגנונים שמאפשרים את הפלסטיות של דנ"א בתאי גזע עובריים ובכך את פוטנציאל ההתמיינות – היכולת שלהם להפוך לכל סוג תא.

הייחודיות של תאי גזע עובריים היא ביכולתם להתחלק באופן אינסופי וביכולתם להתמיין לסוגי התאים השונים. הבנת המנגנונים תאפשר בעתיד "הכנה" של תאים שונים במעבדה והשתלתם בגוף לצורך ריפוי מחלות המאופיינות במוות של תאים, כמו אלצהיימר, פרקינסון, סוכרת ומחלות ניווניות נוספות.

המחקר פורץ הדרך בוצע על ידי הדוקטורנט שי מלצר בהנחייתו של ד"ר ערן משורר מהמחלקה לגנטיקה במכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית ופורסם החודש בכתב העת היוקרתי Nature Communications.

"פוטנציאל ההתמיינות של התא מתבטא בגרעין שלו, שם נמצא הדנ"א", מסביר ד"ר משורר. "הקשר בין הדנ"א לחלבונים בתא גזע עוברי הם דינאמיים יותר, כלומר הקשר של החלבונים לדנ"א רופף יותר, לכן עדיין פתוחות כל האופציות להפוך לכל סוג תא. זאת בשונה מתא ממוין, בו החלבונים נקשרים לדנ"א חזק יותר והם מאורגנים במבנים יותר יציבים. במהלך ההתמיינות הפלסטיות של הדנ"א נעלמת והתא מאבד מפוטנציאל ההתמיינות שלו. במחקר ניסינו להבין מה מאפשר את הדינאמיקה הזו, כלומר את הקשרים הרופפים, בתאי גזע עובריים."

המחקר נעשה בשיטות מיקרוסקופיות הבודקות את חוזק הקשר בין החלבונים לדנ"א בתאים חיים. החלבונים סומנו והחוקרים עקבו אחריהם כדי לבחון את הדינאמיקה של הקשר. הם מצאו שינויים כימיים בחלבוני האריזה של הדנ"א. אלה חלבונים האחראים על אריזתו של הדנ"א בתוך גרעין התא. השינוי הכימי שנמצא הוא שינוי נפוץ מאוד בתאים ובמיוחד בחלבוני אריזה. "מצאנו ששניים מאותם שינויים כימיים, האופייניים לתאי גזע עובריים בלבד, מאפשרים את הדינמיות של הקשר בין החלבונים לדנ"א, שבמצבו הפלסטי מקנה לתא את פוטנציאל ההתמיינות שלו", מפרט ד"ר משורר.

עוד בדקו החוקרים כיצד מושפעת הדינאמיקה על ידי חלבון ייחודי (Lamin A) הקושר חלק מהדנ"א למעטפת הגרעין. "בתאי גזע עובריים החלבון הזה לא מתבטא ולכן הדנ"א שלהם יותר פלסטי".

בהמשך, הצליחו החוקרים ליישם את ההבנה החדשה לגבי מנגנוני הפלסטיות ועל ידי שימוש בתרופות היוצרות שינויים כימיים בחלבוני האריזה הצליחו להגדיל ולהקטין את הפלסטיות של דנ"א בתאי הגזע העובריים ולהשפיע בכך על פוטנציאל ההתמיינות שלהם.

"הבנת הפלסטיות של דנ"א בתאי גזע עובריים תאפשר לנו לשלוט בהם, להגדיל או להקטין את הדינאמיקה של החלבונים הקושרים דנ"א ועל ידי כך להגדיל או להקטין את פוטנציאל ההתמיינות שלהם", מסכם ד"ר משורר.

1. לאיציק ג
    כבר עשר שנים שאנו יודעים על הפוטנציאל לריפוי מחלות קשות בעזרת תאי גזע. במחקר העכשיווי מתגלה המנגנון שפועל בתאי הגזע. אני חושב שיהיה הוגן אם נחשוב חיובי ונחזק את החוקרים ואני מצטרף ליובל חייקין ולמגיב מישהו באיחולי ההצלחה.

2. איציק אם תחפש טוב טוב תמצא גם הרבה דוגמאות הפוכות של טכנולוגיות מתקדמות מכל מיני סוגים שהיום הן כבר חלק מהיום יום שלנו ורק לפני 10 שנים קראת עליהן כפיתוח "מרעיש" שנוסה במעבדות מחקר.

3. אבי אין לי בעיה עם מנגנון ההפניות.
    התכוונתי לרעיון שכמעט 10 שנים מפרסום הכתבה ה"מרעישה" ההיא לא רואים תוצאות בשטח וכך נראה לי יהיה עם רעיון הכתבה הזאת בנוגע לתאי גזע.
    נכון שאולי אחד למאה מהרעיונות יוצאים מהכח אל הפועל מסיבות שונות חוסר תקציב, חוסר מוטיבציה לסיים את המחקר ( מה רע לחיות על תקציב מחקר מבטיח ל"כאורה" במשך שנים ), פוליטיקה של המדע ועוד.
    ההקשר סתם השאיר אותי עם הרגשה של אכזבה שרציתי לחלוק עם היתר.

4. אבי כבר הרבה זמן לא ניתן להגדיל את התמונות בלחיצת עכבר, זו בעיה שתיפתר בקרוב ?

עד שסוף סוף הוספתם את האופציה הזו לאתר, החזיק לתקופה קצרצרה ושוב לא עובד ?

5. יש הפנייה לכתבה מ 2003 מחקר: תאי גזע עובריים עשויים לסייע בריפוי ניוון שרירים.
    אני מעריך שעוד 10 שנים תהיה הפנייה לכתבה הזאת עם אותם תוצאות בשטח.