SpaceIL מכריזה יחד עם Lunaria One על בחירת ניסוי נוסף לחללית בראשית2:  גידול צמחים על הירח

Lunaria One היא קונסורציום בינלאומי המורכב מאוניברסיטאות ומגופים ציבוריים השואפת להגביר פעילויות בר קיימא בחלל, ובהם אוניברסיטת בן גוריון

גידול צמחים על הירח. (כמובן במציאות זה ייראה אחרת). המחשה: Lunaria One

עמותת SpaceIL נמצאת בישורת האחרונה של בחירת הניסויים אשר ישתלבו במסעה אל הירח, במשימת בראשית2 הצפויה להיות משוגרת בשנת 2025. העמותה מכריזה על ניסוי נוסף המצטרף למשימה, ניסוי בשיתוף פעולה עם Lunaria One, במסגרתו יגדלו צמחים על הירח.

הפרויקט מהווה צעד חשוב לקראת הוכחת יכולת גידול צמחים בתנאי ירח לצרכי מזון, רפואה, וייצור חמצן עבור אסטרונאוטים שיינחתו על הירח בעתיד, כמו גם ללמוד דרכים חדשות למקסם ייצור מזון בר קיימא כאן על כדור הארץ. הצוות מורכב מקונסורציום בינלאומי של מהנדסים, ביולוגים ואנשי מקצוע בתחום החלל. הצוות הביולוגי מורכב מחוקרים מתחומי מחקר של ביולוגיה והדמיה של צמחים. מרכז הצוות הינו פרופ’ סיימון ברק, מהמכונים לחקר המדבר ע”ש יעקב בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

Lunaria One היא קונסורציום בינלאומי המורכב מאוניברסיטאות ומגופים ציבוריים השואפת להגביר פעילויות בר קיימא בחלל. לצד הפעילות הטכנולוגית מדעית, לקונסורציום מטרות זהות לעמותת SpaceIL הכוללות רצון לשתף את הציבור הרחב בחקר החלל, לקדם חינוך ובכך לקרב לתחום החלל מוחות חדשים בעתיד.

לביצוע הניסוי המכונה Aleph, גייסה Lunaria One את מומחי התחומים בהנדסה, ביולוגיה וחינוך. כיוזמה משותפת לטובת הכלל, הפרויקט כרוך במאמץ משולב של מספר רב של ארגונים ברחבי העולם , חברות מסחריות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אוניברסיטאות אוסטרליות  QUT, RMIT, ANUואוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה.

בנוסף לצוות המומחים, צוות Aleph יזמין אנשים בגילאים שונים מרחבי העולם להציע פתרונות ייחודיים לאתגרים שעולים בפרוייקט הזה.

כזכור, בראשית2 תכלול חללית אם ושתי נחתות שינחתו משני צדי הירח. חללית האם תמשיך להקיף את הירח במשך כ- 5 שנים נוספות.

Aleph, הניסוי הנבחר, ישתלב באחת הנחתות הללו. במסגרת הניסוי, תא ייעודי קטן אטום הרמטית, יישא זרעים וצמחים בעלי יכולת לשרוד במצב רדום/מיובש ויכולים “להתעורר” מחדש בעת ההשקיה. סוגי הצמחים יבחרו בקפידה בהתאם ליכולת גידול מהיר ויכולת עמידה בטמפרטורה קיצונית. לאחר הנחיתה על הירח, צמיחת הצמחים תנוטר במשך 72 שעות כאשר נתונים ותמונות יועברו תוך 24 שעות.

שמעון שריד, מנכ”ל עמותת SpaceIL : “לניסוי הנבחר יש ערך עצום הן לחיים שלנו כאן בכדור הארץ והן להתקדמות האנושות בחקר חלל. בחינת גידול צמחים בתנאי קיצון יוכלו לסייע לנו לפעול נכון בעתיד באשר לביטחון תזונתי ככל שהאקלים כאן משתנה ובאשר לחלל, גידול צמחים יסייע לאנושות במשימות ארוכות טווח. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם Lunaria One ונרגשים מכך מאוד”.

“הערך המרכזי שמנחה את פרוייקט Aleph הוא שחקר החלל מיועד לכולם. אנחנו לא רוצים עתיד שבו רק מכונות אוטונומיות הנשלטות מרחוק יוכלו להתקיים מחוץ לכדור הארץ, אלא עתיד בו  בני אדם יוכלו לחיות ולשגשג בחלל ועל הירח.  אומרת לורן פל, דיירקטורית . Lunaria One מטרתו של פרוייקט Aleph היא לפשט את המדע וההנדסה שמאחורי גידול צמחים על הירח כך שכל אחד יוכל להיות מעורב ומחובר.

“חקר הצמחים בירח הוא קריטי לביטחון המזון שלנו בכדור הארץ ובחלל. החלל הוא שדה ניסוי יוצא דופן לבחינה כיצד לגדל צמחים בסביבות הקיצוניות ביותר.  כתוצאה משינויי האקלים הקיצוניים איתם מתמודד כדור הארץ, נוצרים אתגרים בניהול בטחון תזונתי בעתיד. פרוייקט  Alephיוצר עבור כל אחד הזדמנות לחקור כיצד ליצור סביבה בטוחה ותומכת לשגשוג הצמחים.” אומרת קייטלין בירט יועצת מדעית ל-Lunaria One.

פרופ’ סיימון ברק, מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ורכז הצוות הביולוגי של Lunaria One, סיכם ואמר כי: “כדור הארץ ומשאביו הם סופיים. קיומה העתידי של האנושות תלוי בהגעה לכוכבים”.