סיקור מקיף

חלל תקשורת איבדה את הקשר עם הלוויין עמוס 5

הקשר אבד הבוקר (שבת) בשעה 06:45. לפני כשנתיים דיווחה חלל תקשורת לבורסה כי אחד המנועים שבת ולכן העריכה אז כי חיי הלוויין יקוצרו * בניגוד לשאר לווייני עמוס שנבנו על ידי התעשייה האווירית, עמוס 5 נבנה על ידי חברת ISS הרוסית

הלוויין עמוס 5. איור: ויקיפדיה
הלוויין עמוס 5. איור: ויקיפדיה

חברת חלל תקשורת הודיעה הבוקר (שבת) איבדה את הקשר עם הלווין עמוס 5″ ובעקבות כך פסקו השירותים המסופקים על-ידו ללקוחות, בעיקר לקוחות במדינות באפריקה. על-פי הודעת החברה לבורסה, הקשר עם הלווין, מתוצרת רוסיה, אבד בשעה 6:45 בבוקר שבת. לדברי החברה מדובר באירוע חריג וקשה אפילו להיזכר באירוע בו נותק כך קשר עם לווין תקשורת.

בשלב זה, אין בידי החברה מידע על מהות התקלה שגרמה לאובדן הקשר. עד כה החברה לא הצליחה לחדש את הקשר עם הלוויין.

הלוויין מכוסה בביטוח על סך 158 מיליון דולרים. חלל נסחרת בבורסה בת”א לפי שווי של כ-1.1 מיליארד שקל. לפי הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני של השנה, צבר ההזמנות של הלווין נכון ליולי עמד על 136 מיליון דולר. הלווין רשום בספרים החשבונאיים של חלל בשווי של זזזז136 מיליון דולר.
הלוויין עמוס 5 שירת בעיקר לקוחות באפריקה. בפברואר אמור להיות משוגר הלוויין עמוס 6, הפעם שוב מתוצרת התעשייה האווירית שייצרה גם את ארבעת לווייני העמוס הראשונים. כזכור לוויין זה עורר הדים כאשר פייסבוק הודיעה כי רכשה את כל קיבולת האינטנרט שלו לחמש השנים הראשונות עם אופציה להארכה בשנתיים תמורת 100 מיליון דולרים, לטובת מדינות מפתחות, בעיקר באפריקה.

מהנסיון עד כה עולה כי בניית לוויין מסוגו של עמוס אורכת 3-4 שנים.

קיצור חיי הלוויין

ואולם, הכתובת היתה ככל הנראה על הקיר. לפני כשנתיים, באוקטובר 2013 הוציאה חלל תקשורת הודעה לבורסה ובה דיווח מיידי על תקלה בלוויין עמוס 5. “בהמשך לדיווחים קודמים של החברה בעניין התקלה המונעת הפעלה של חלק ממנועי הלוויין הבאמצעות ספק כח. החברה מעדכנת כי בלוויין עמוס 5 התגלתה תקלה הפוגעת ביכולתו של ספק כוח לפקד על הפעלת שני מנועים נוספים.”

“בהתבסס על חוות דעת של יצרן הלווין, חברת ISS הרוסית, התקלה עלולה לגרום לקיצור של כ-11 חודשים באורך חיי הלווין. אם לא ניתןל יהיה להפעיל מנועים נוספים באמצעות ספק כוח מס’ 2, עלול להגרם קיצור אורך חיים משמעותי יותר. קיימים מסלולי הפעלה חלופיים להפעלת המנועים אשר נבדקים על ידי יצרן הלווין.”

10 תגובות

  1. אבי, האם תוכל לבדוק ולדווח באם ידוע כיום יותר על נסיבות הניתוק
    משהיה ידוע בעת שהכתבה פורסמה ?
    עברו כ-10 ימים מאז נותק הקשר עם הלווין
    הנושא ירד מהתקשורת

  2. יש להפריד בין הלוויין עצמו לערוץ התקשורת.
    האם גם את ערוץ התקשורת פיתחו ברוסיה?
    יתכן כי הלוויין ממשיך לתפקד כראוי והתקלה קשורה לערוץ התקשורת.
    האם קיים ערוץ אחד בלבד?
    במלחמת המפרץ טיל פטריוט החטיא פגיעה בטיל כי אחד המשתנים גלש את 32 הסיביות שהוקצו לו בתוכנה.
    לא הופתע באם יתברר גם כעת שאיזה מונה קריטי הקשור לזמן התברבר.
    החברה מאבטחת תוכנה בדרך כלל בודקים מה שהמפתח מנחה אותם כך שתקלות כאילו ספק באם יתגלו לפני.
    וכל זה במידה ואכן הנתק נובע מתקלת תוכנה.

  3. לורם,

    אני מניח שזה עניין של שיקול כלכלי, אם היה תקציב בטח היו מייצרים גם 10 עותקים מכל לווין.

  4. מאוד מוזר העניין של ניתוק קשר פתאומי. לחברה אין ערוץ טלמטריה שמספר לה על קורות הלווין ועל תקלות במערכת לפני שניתק הקשר באופן סופי? האם שללו פגיעה בלווין ע”י פסולת חלל, או אפילו ע”י לווין עויין או חבורה של האקרים שהשתלטה עליו?

    כבר לפני חודש וחצי, עם קניית כל הקיבולת של עמוס 6, ציינתי שאולי כדאי להזמין כבר עותק נוסף של עמוס 6, ולא לחכות לפיתוחו של עמוס 7. אז אולי באמת הגיע הזמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.