יבנה טלסקופ בקוטב הדרומי

Dark matter image courtesy of John Carlstrom, University of Chicago.

הקוטב הדרומי עומד לקבל טלסקופ משל עצמו. הטלסקופ יבנה באיזור תחנת המחקר האמריקנית והוא יהנה מהיתרון של שמי אנטרקטיקה הבהירים, היבשים והכהים במשך חודשים ארוכים.

“באמצעות הטלסקופ החדש נוכל למפות חלקים גדולים של השמים פי אלף יותר מהר לעומת האמצעים הקיימים” אומר פרופ' ג'ורג' אפסטתיו.

האסטרונומים מאמינים כי הטלסקופ, שיבנה בעלות של 16.6 מיליון דולר, יוכל לסייע להבנת מסתורי היקום. הטלסקופ האוטומטי יסרוק את השמים ויחפש עדויות לאנרגיה האפלה המניעה את ההתפשטות המואצת של היקום.

“אנחנו עומדים לחפש אחר תג המלחמה בין כוח המשיכה לאנרגיה שחורה” אומר פרופ' ג'ון קארלסטורם מאוניברסיטת שיקאגו, העומד בראש הפרויקט.

אין איש יודע מהי אותה אנרגיה אפלה, אך סבורים כי היא קשורה לעובדה שהיקום מתפשט מהר יותר ויותר. היקום המוקדם היה דחוס ביותר. החומר היה מרוכז במקום קטן וכוח המשיכה היה אז חזק ביותר. ואולם ככל שהיקום התשפט, החומר התרחק והתפזר, והצפיפות ירדה. בנקודה מסוימת, הכוח המסתורי של האנרגיה האפלה נכנס. הוא הכה את הכבידה הרגילה, והחל במהירות להאיץ את התפשטות היקום.

החומר האפל הוא בלתי נראה, ואולם הטלסקופ בקוטב הדרומי עשוי לראות את השפעתו על צבירי גלקסיות הנוצרות ומתפתחות במיליארדי השנים האחרונות.

הוא יוכל לבצע זאת בזכות המערך הגדול ביותר שנבנה אי פעם של גלאי חום, הידועים כבולומטרים, היכולים למדוד הבדלי טמפרטורות בשמים בהבדלים של עשרה מיליוניות המעלה.

באמצעות תכונה זו יוכל הטלקסופ למפות את השמים מהר יותר מפי אלף לעומת הטלסקופים הקימים כיום, אמר קארלסטורם.
“האנרגיה האפלה” היא הגרסה הנוכחית למה שאיינשטיין קרא הקבוע הקוסמי. הצוות האמריקני אומר כי הוא יוכל לאשר או לסתור זאת עד תום השנה הראשונה להפעלת טלסקופ הקוטב הדרומי. “זו מטרה מציאותית” אומר פרופ' ג'ורג' אפסטתיו מהמכון האסטרונומי של אוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה. “זוהי דרך טובה מאוד לחקור את היקום הרחוק” הוא אומר.