ביפן מנסים להחזיר את הממותה

הניסיונות לשבט חיות שנכחדו או עומדות לפני הכחדה נכשלו עד כה; המדענים מתכננים להחזיר לעולם את החיה השעירה שנכחדה לפני כעשרת אלפים שנים

בשנים האחרונות מנסים מדענים יפנים להוכיח שהמציאות עולה על כל דמיון, גם אם הדמיון הוא זה של הסופר מייקל קרייטון ושל הבמאי ההוליוודי סטיבן ספילברג, יוצרי “פארק היורה”. באמצעות טכנולוגיות מתקדמות הם מנסים לשבט את הממותה השעירה, שנכחדה לפני כעשרת אלפים שנים.

בחודש שעבר הצליחו מדענים משתי אוניברסיטאות ביפן – בקינקי ובטיפו – להתגבר על הביורוקרטיה הרוסית, וקיבלו לידיהם דגימה של רקמה שנלקחה לפני כמה שנים מאחת הממותות שנמצאו בטונדרה – אזור הערבות הקפואות שבחוג הקוטב הצפוני. אלא שהדרך לשיבוט ממותות ארוכה. שכן, אין זו הפעם הראשונה שמדענים מנסים להחזיר לעולם מינים שנכחדו. קודם לכן הם ניסו לשבט את הנמר הטסמני, שנכחד לפני 65 שנים, ואת המואה (Moa), ציפור שנכחדה לפני 400 שנה. הניסיונות האלה נכשלו.

לכאורה, הניסיון להחזיר לעולם מיני חיות שנכחדו הוא מטרה ראויה. מדענים מתרכזים בחיות שנראה כי נעלמו מהעולם לא בשל הברירה הטבעית, אלא בגלל בני האדם. מאז השיבוט של הכבשה דולי ב-1997, המדענים סבורים כי יש בידיהם כלים מדעיים המאפשרים להחזיר לחיים חיות שנכחדו. ואולם, גם הם יודעים שבלי די.אן.איי מלא ותקין של הממותה הם ימצאו את עצמם במבוי סתום.

הפתרון: ביצית של פילה

האפשרות הראשונה להשבת הממותה לעולם היא באמצעות טכניקת ההפריה החוץ-גופית, והיא מחייבת את המדענים להשיג תא זרע של ממותה זכר. לשם כך עליהם לאתר ממותה ולשאוב מאשכיו תאי זרע. מכיוון שהממותות שנמצאו היו קבורות אלפי שנים בקרח עמוק, מדענים מקווים למצוא תאי זרע שלאחר הפשרתם יהיו זרעונים חיים, המכילים עותק תקין של המטען הגנטי.

במקרה כזה ייקחו המדענים ביצית לא מופרית של פילה אפריקאית, הנחשבת לקרובת המשפחה הקרובה ביותר של הממותה, ויפרו אותה בתא זרע. לאחר ההפריה תישתל הביצית ברחם של פילה פונדקאית. לפילה ייוולד בן כלאיים – חציו פיל וחציו ממותה שעירה. לאחר כמה דורות (ככל הנראה, כ-50 שנה) תכיל החיה 88% מהמטען הגנטי של הממותה העתיקה. מי שרוצה להשתמש בשיטת ההפריה החוץ-גופית כדי להחזיר לחיים את הממותה השעירה זקוק לא רק לזרע של ממותה, אלא גם לביצית של החיה, וכזאת לא סביר שתימצא.

היות שגם מציאת זרע אינה נחשבת אפשרות סבירה, המדענים מתרכזים באפשרות השנייה – שיבוט. החוקרים שיצרו את הכבשה דולי מיזגו תא שנלקח מדופן עטין של כבשה עם ביצית כבשה, שממנה הוצא גרעין התא. גרעין תא העטין השתלט על הביצית וקבע את מהלך התפתחותה לעובר, ולבסוף לטלה.

בכוונת המדענים היפנים לחקות את התהליך, אלא שבמקום כבשה הם מעוניינים ליצור ממותה. לשם כך הם מחפשים רקמה כלשהי בגוף הממותה המכילה תאים “במצב חיות מעולה”. אם יאתרו רקמה כזאת, ייקחו את גרעין התא המכיל בתוכו את המטען הגנטי, ימזגו אותו בביצית של פילה שממנה הוצא הגרעין, ויגרמו לביצית להתחיל להתחלק. בסופו של התהליך יישתל העובר המופרה ברחמה של פילה פונדקאית. תרחיש זה הוא חלומם הוורוד של המדענים, שכן משמעות ההצלחה היא הולדת יצור חי שהוא 100% ממותה.