יש יונקים בטבע שמסוגלים לבחור בעצמם את מינו של הצאצא שלהם

זכר או נקבה? זברה זכר נולד אם תנאי גידולו נוחים

מה משותף לזברות, איילות, צבאים ועזים? כולם, כך מסתבר, מסוגלים לקבוע בעצמם מה יהיה המין של הצאצא שלהם. כבר לפני 30 שנה גילה הביולוג האמריקני רוברט טריוורס כי לצבי האדום יש את היכולת הזאת, אבל לא כל המדענים קיבלו את תוצאות המחקר שלו. חלקם טענו כי התופעה קיימת רק במינים שבהם יש זכרים חזקים מעטים, ששולטים על החיזור וההזדווגות עם הנקבות. במקרים כאלה, טענו הספקנים, הזכרים יעדיפו כי יוולד זכר.

כעת מגלים מדענים מאוניברסיטת אדינבורו ואוקספורד בבריטניה כי טריוורס צדק, וכי יש יונקים נוספים בעלי יכולת דומה. המחקר שלהם, עליו דווח בכתב העת אמריקן נטורליסט, חשף כי הדבר נכון גם לגבי הזברות, האיילות והעזים.

אפשרות הבחירה של מין הצאצא היא בהתאם לתנאי הסביבה: הזכרים מובאים לעולם כששוררים תנאים נוחים במיוחד לגידולם, בעוד שהנקבות מובאות לעולם כשהתנאים פחות נוחים. המאפיינים האלה אמנם ידועים כבר לגבי דבורים וצרעות, אך המחקר הנוכחי מציג “הוכחות חותכות ראשונות” ליכולת הזאת אצל מפריסי פרסה צמחוניים.
אצל האדם דרושה לכך התערבות חיצונית – מניפולציה בטיפולי הפרייה חוץ גופית. ההליך כולו עדיין שנוי במחלוקת אתית. הדעה המקובלת כיום בישראל לגבי הנושא היא שבני זוג יכולים לקבוע את מין היילוד אם קיימת לכך סיבה גנטית רפואית.