מלט המתקן סדקים ומאחסן אנרגית חום?

מיקרו כדוריות. המעבדות הלאומיות סאוונה

דר. משה נחמני
מלט (ונגזרות שלו) הוא אחד החומרים הנפוצים יותר בשימוש בתעשיות הבנייה, ומספק ביצועים טובים בעלות נמוכה. במהלך השנים האחרונות, אחד מנושאים למחקר מדעי וטכנולוגי מתמקד בהכללת פונקציות נוספות לחומר זה. במיוחד, נחקרת האפשרות להוספת יכולות חדשות למלט כגון תיקון-עצמי של סדקים וכן אחסון אנרגית חום.

החוקרת Idurre Kaltzakorta הכינה במסגרת עבודת הדוקטור שלה כמוסות זעירות (microcapsules) של סיליקה (החומר המהווה את הבסיס לזכוכית) המכילות בתוכן חומר אורגני המספק למלט תכונות חדשות. החוקרת בחרה בשני סוגים של חומרים אורגניים, שכל אחד מהם מתאים לתכונה החדשה הנדרשת. לפיכך, מצד אחד הכמוסות הזעירות מולאו במגוון שרפים אפוקסיים (המשמשים להכנת דבקים) בכדי לספק למלט את היכולת לתקן בעצמו סדקים. מצד שני, הכמוסות מולאו בחומרים המשנים את מצב הצבירה שלהם. אלו חומרים הבולעים או הפולטים כמות גדולה של חום בזמן המעבר ממצב צבירה אחד של החומר למצב צבירה אחר שלו (ממוצק לנוזל או מנוזל לגז, ולהיפך), ומאפשרים בכך לאחסן אנרגית חום בחומרי המלט.

החוקרת בחנה את הסינתזה של הכנסת חומר לכמוסה זעירה באמצעות שילוב של כימיית סול-ג’ל עם טכנולוגיית תחליב (אמולסיה). שיטה זו מאפשרת הכנסת חומר אורגני לכמוסה זעירה בתנאי טמפרטורה ולחץ מתונים.

מרגע שהתקבלו הכמוסות הזעירות, החוקרת בחנה את המאפיינים שלהן באמצעות שיטות אנליזה מתקדמות ומגוונות כגון טומוגרפית קרני-רנטגן, מיקרוסקופ אלקטרוני סורק, מבדקים מכאניים ובסריקה דיפרנציאלית קלורימטרית (DSC).

לסיכום, בעבודת המחקר שלה המדענית הדגימה את ישימות הפיתוח של דור חדש של סוגי מלט המאפשרים תיקון-עצמי של סדקים וכן אחסון של אנרגית חום, על בסיס כמוסות זעירות של סיליקה. המחקר הזה הוביל את המדענים להגיש בקשה לפטנט על האמצאה שלהם.

החוקרת מסכמת ומציינת כי עבודת המחקר של הנפיקה המצאה ברת-קיימא. מצד אחד, יכולתו של חומר המלט לתקן את עצמו מגבירה את אורך החיים של המבנים. מצד שני, השימוש בחומר המסוגל לווסת את הטמפרטורה בתוככי הבניינים יגביר את היעילות האנרגטית שלהם.

1. 2 אסור בשום פנים להוסיף ביג’יבונד לבטון! מוסיפים רק לטיח אליו מיועד הביג’יבונד, (כך אמר לי והזהיר, מורה לחומרי בניין) את הבטון הוא מחליש דווקא!
    לשואלים האחרים, כמובן שהבטון הזה אמור להיות פעיל ולתקן סדקים אחרי יציקתו במשך שנים… אחרת מה ההמצאה? וכן לבלוע חום ולשחררר אותו החוצה וכך לשמש כמבודד
    עדיין לצורך יישום בשטח יהיה צורך כנראה בתכנון חלקים מתאימים או חלקי מבנה מותאמים..זה לא יהיה מהיום למחר !

2. נראה כמו משהו שהיה יכול לסייע מאוד בפוקשימה.
    אני מבין שגם אחרי זמן רב ביותר התכונות ישמרו,בתאוריה ללא מגבלת זמן.

3. לפי נסיוני גם כיום כאשר מבקשים לצקת בטון מוסיפים פעמים רבות דבקים על
    בסיס סיליקון (לדוגמא בי.גי.בונד ).
    ומעבר לכך הבטון בתהליך ההתיבשות מתחמם גם ללא ההמצאה החדשה.

אם מישהו יוכל לענות, האם התיקון העצמי הוא חד פעמי וקורה רק בתהליך יציקת הבטון (ומונע סדקים)
    או שגם אם הבטון “עומד” כבר שנתיים עדיין חלק מהתכונות המתוארות בכתבה נשמרות.