האבולוציה בפעולה – מחקרים בתחום נחשבו לפורצי הדרך של שנת 2005 בסיינס

אבי בליזובסקי

כתב העת המדעי סיינס הציב בראש רשימת פריצות הדרך המדעיות של שנת 2005 את המחקר שחשף כיצד האבולוציה פועלת. רשימת “פריצות הדרך של השנה” כוללת את פיענוח רצף הגנום של השיפנזה, שיחזור וירוס השפעת של 1918 במעבדה, ומחקר ציפורים שחורי ראש מאירופה שהדגימו כיצד שתי אוכלוסיות יכולות להפוך לשתי מינים נפרדים.

“אם הויכוחים סביב מהותה של האבולוציה השפיעו עלינו בכלל, היה זה במובן של הכרה שהמדענים מתכוונים לקחת כמובנת מאליה שהאבולוציה מהווה בסיס של הביולוגיה המודרנית.” אמר קולין נורמן, עורך החדשות של סיינס, שהוסיף כי הבחירה התבססה על הערך האוביקטיבי של המחקרים ולא כדי לשמש כלי במאבק נגד תורת התכנון התבוני. “הויכוחים אודות התכנון התבוני רק גורמים לנו להיות מודעים לנושא טיפה יותר”.

חסידי התכנון התבוני טוענים כי מרבית התכונות של היקום ובפרט אלו של היצורים החיים מורכיבם מדי מכדי להיות תוצאה של ברירה טבעית. תחת זאת, ה”תיאוריה” טוענת כי הם היו חייבים להיות מתוכננים בידי כוח על-טבעי תבוני. מחקרים. נורמן אומר כי הוא מקווה שהבחירה תשלח מסר למדענים ולציבור: “האבולוציה איננו רק משהו שמדענים חוקרים כפרט איזוטרי.” הוסיף. “יש לה השלכות חשובות לבריאות הציבור ולהבנה שלנו מי אנחנו.”

לדוגמה, חוקרים סבורים כי המחקר שבדק את ההבדל הגנטי בין בני האדם והשיפנזים, יכול להצביע על הבסיס למחלות רבות וחקר התנהגות וירוס השפעת של 1918 עשוי לסייע לנו להלחם בגל הצפוי הבא של מגיפת שפעת העופות. “ההתפחויות האחרונות בביולוגיה האבולוציונית שיפרו את חדות הבנתנו את הגנטיקה” אמר ד”ר מייקר ריצ'י, מביה”ס לביולוגיה באוניברסיטת סנט אנדריוס בבריטניה. “כאשר מדענים מצאו גן שהם חושבים שמעורב בתופעה סצפיפית, אני יכול כעת ללכת ולראות כיצד הוא התפתח ב-12 מינים שונים של זבובים, מכיוון שיש לנו את הגנום של כל היצורים הללו באינטרנט.”

בשנת 2005 נחשפה המורכבות הרבה שבה פועלת האבולוציה”, כתבו העורכים בנימוקיהם לבחירה במחקר. “באופן אירוני, השנה גם ניסו חלקים מסוימים מהחברה האמריקאית לשלול את העובדות הבסיסיות ביותר של תורה זו”.

דון קנדי, העורך הראשי של כתב העת, הכיר בקשר שבין הבחירה באבולוציה כפריצת דרך לבין העיסוק הגובר בתורת התכנון התבוני. תורה זו גורסת כי חלקים מסוימים של הטבע הם כה מורכבים, עד שהיו חייבים להיווצר על ידי ישות כלשהי, ולא ייתכן שנוצרו כתוצאה של ברירה טבעית ומקרית, כפי שטען דרווין.

לדברי קנדי, אחת הסיבות שהמחקר התומך באבולוציה נבחר כפריצת הדרך של השנה היא שזהו “נושא חם”, אך הדגיש שמחקר רב הצדיק את הבחירה.

המתנגדים לתורת התכנון התבוני, ובכללם מדענים רבים, טוענים כי זוהי גרסה מוסווית של תורת הבריאה – האמונה כי אלוהים ברא את העולם כפי שמתואר בספר בראשית – שאותה אסר בית המשפט העליון בארה”ב ללמד בבתי ספר.

“אני חושב שמה שמכעיס מדענים הוא הרעיון שתורת התכנון התבוני שייכת לאותו עולם מושגים של ניתוח מדעי”, אמר קנדי בראיון טלפוני. “זוהי הנחה שלא ניתן לבחון”. לדבריו, לא ניתן להפריך רעיון שמושרש באמונה רוחנית כמו התכנון התבוני.

משימת טיטאן

בתחום החלל נבחרו כמה משימות רובוטיות ובהן זו של החללית הויגנס שנחתה על הירח השבתאי טיטאן ב-14 בינואר ואשר עד היום ממשיכים להתפרסם תוצאות המחקרים שערכה באותו היום. היתה זו החללית שנחתה במרחק הגדול ביותר מכדור הארץ ושידרה מגוון רחב של נתונים למרות שאיבדה את אחד משני ערוצי הרדיו. המידע שנאסף בידי הויגנס במהלך צניחתו דרך האטמוספירה העבה של טיטאן ונחת לבסוף על פני השטח הקרחוניים היא שפכה אור על עולם שעשוי היה להיראות כמו שנראה כדור הארץ לפני 4.6 מיליארד שנים.

הרשימה המלאה

• הזוכה בתחום “אבולוציה בפעולה” – ריצוף הגנים וצפיה שקדנית בשטח האירה את מורכבות פעולת האבולוציה.

• במקום השני: מתקפה פלנטרית – החללית הויגנס נחתה על הירח השבתאי טיטאן בשבתי. היא לוותה בצי של רובוטים נוספים לרבות דיפ אימפקט של נאס”א שפערה חור בכוכב שביט.

• הביולגים המולקולריים בודדו כמה מהגנים האחראים לשפע הצבעים של פרחי האביב.

• לווינים וטלסקופים קרקעיים שפכו אור על ההתנהגות האלימה של כוכבי הניוטרון; כוכבים דחוסים בגודל של עיר שבהם החומר דחוס למצב קיצוני.

• המוח: חוקרים צברו רמזים אודות המנגנונים של הפרעות כמו סכיזופרניה, דיסלקציה ותסמונת טורט.

• מערכת השמש: השוואת סלעים מכדור הארץ ומהחלל חייבה את המדענים להשליך תיאוריות ותיקות אודות השאלה כיצד נוצרו כוכבי הלכת

• המוח: מדענים זכו למבט קרוב על המבנה המולקולרי של ערוצי פוטסיום המשמשים כשערים חשמליים.

• שינויי האקלים: יותר ויותר עדויות על השפעת פעילות האדם בכל הקשור להתחממות כדור הארץ הוצגו השנה.

• ביולוגיה מערכתית. ביולוגים מולקולריים מחפשים בהנדסה תובנות במגמה להבין את התנהגותן של מערכות מורכבות

• הנדסת ענק: לאחר 18 חודשי ויכוחים, המחולל התרמו-גרעיני הנסיוני הבינלאומי זכה לבית – קאדראש בצרפת.

לידיעה בסיינס דיילי