חוקרות בטכניון: שטיפה במים לא מוציאה את חיידק הסלמונלה מהפטרוזיליה

גם שטיפה בתמיסת כלור (אקונומיקה) לא הצליחה להוציא את החיידק מהירק

חוקרות בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון גילו כי שטיפת פטרוזיליה במים לא מוציאה את חיידק הסלמונלה שנדבק אליה. יתירה מכך – גם שטיפה בתמיסת כלור בריכוזים גבוהים לא הצליחה לבצע את המשימה.

המסטרנטית  ענת  לפידות, בהנחיית ד”ר סימה  ירון, ביצעה את המחקר בחממה בגן האקולוגי בטכניון. ” על פי ממצאינו, חיידק הסלמונלה מסוגל לעבור ממים או מאדמה מזוהמת ולחדור לחלקים פנימיים של הצמח, שם הוא מסתתר. בנוסף, החיידק מייצר לעצמו מעטפת אורגנית חיצונית שמגנה עליו מפני הסביבה”, היא אומרת. “זה מגביר את הישרדות הסלמונלה בפטרוזיליה, יותר מאשר חיידקים שלא פיתחו יכולת זו”.

החוקרות הסיקו כי מניעת יצירת המעטפה עשויה להוסיף לבטיחות המוצר, “אולם אין זה הפתרון העיקרי למניעת היצמדות החיידק לצמח”, כדבריהן. ” ברגע שהחיידק נצמד לצמח, חומרי הניקוי המקובלים לא יוכלו להסירו ביעילות. לכן, אם הפטרוזיליה מזוהמת אין זה משנה כלל אם עקרת הבית תשטוף היטב את הפטרוזיליה במים, או לא תעשה זאת – רוב החיידקים יישארו שם בכל מקרה”. הן מבליטות את החשיבות במניעת ההדבקה בשדה, בכל שלב של הגידול והשיווק.

החוקרות גידלו את הפטרוזיליה בחממה, בתנאים מבוקרים. הפטרוזיליה הושקתה שלוש פעמים במים עם סלמונלה. ההשקיה התבצעה בטפטוף, כך שלא היה מגע ישיר בין המים לעלים. אולם לאחר ההשקיה נמצאו חיידקים בעלים ובגבעולים, ששרדו שם גם שלושה שבועות לאחר ההשקיה, או במהלך האחסון במקרר. הסתבר כי יכולתו של חיידק הסלמונלה לחדור לתוך הצמח וליצור סביבו מעטפת אורגנית מגנה, מונעת את הסרתו מהפטרוזיליה והוא שורד אפילו טיפול בתמיסת כלור מרוכזת (אקונומיקה). “בעקבות העלייה ברחבי העולם בשיעור הרעלות המזון שנובעות מאכילת ירקות, פירות וצמחי תבלין, יש להתמקד לא רק בפיתוח דרכי ניקוי חדשניות, אלא גם במניעת זיהום בשדה”, אומרות חוקרות הטכניון.

1. אשתי מרתיחה לי חבילת כוזברה בתוך שני כוסת מים וכף סוכר להמתקה מדי יום ומשפעה עלי לשתות אותו כרפואה האי יש סיכוי למות מחידק סלמונילה ?

2. אני ממליצה להשרות את הפטרוזיליה במי-כסף. הם מחסלים כל חיידק בתוך 6 דקות.