סיקור מקיף

שובו של האינקוויזיטור הראשי

הקרדינל יוזף רצינגר עמד במשך 25 שנה, עד לבחירתו ב-2005 לאפיפיור בנדיקטוס ה-16 בראש מחלקת “הקונגרגציה של דוקטרינת האמונה” – השם החדש (בסך הכל מאז 1964) של משרד האינקוויזציה. * עד כה הוא מתגלה כארכי שמרן 

האפיפיור מברך מאמינים ברומא, 2008. צילום: wikimedia common. הצלם Rvin88 העלה בעצמו את התמונה לפי CREATIVE COMMON 3.0
האפיפיור מברך מאמינים ברומא, 2008. צילום: wikimedia common. הצלם Rvin88 העלה בעצמו את התמונה לפי CREATIVE COMMON 3.0

מחר יגיע לביקור בארץ האפיפיור בנדיקטוס ה-16, תשע שנים מאז ביקר פה קודמו יוחנן פאולוס השני. לפחות מבחינת היחסים עם ישראל, המצב אינו דומה לביקורו החטוף של פאולוס השישי בשנות השישים, שלאחריו פתאום שכח באיזו מדינה ביקר והודה למר זלמן שז”ר, ת”א על האירוח. הפעם, כמו בשנת 2000, נערכים משרדי החוץ, התיירות ובטחון הפנים, לביקור ומצפים גם כי הוא יגרום להתעוררות הצליינות הנוצרית בארץ הקודש ויכניס מטבע חוץ לאוצר המדינה.

היחסים של הכנסיה הקתולית עם ישראל והעם היהודי אולי טובים מאשר קודם, אבל עדיין יש מספיק מקום לשיפור, בין היתר בביטול הדרישה להפוך את האפיפיור שהתעלם מהשמדת היהודים בשואה לקדוש, ולבטל קידומו של הגמון מכחיש שואה בברזיל. אבל לא רק אנחנו סובלים מישיבתו של אפיפיור, אם נאמר זאת במילים עדינות, לא הכי נאור על הכס הקדוש. מדובר באדם שעויין את המודרניזציה ומצטרף לפונדמנטליסטים רבים בכל העולם השואפים להחזיר את הגלגל לאחור לתקופה שבה הציבור ציית לאנשי הדת, האישה היתה במטבח, ההומוסקסואלים התחבאו בארון, אמצעי מניעה היו מחוץ לחוק, ומלחמות קודש היו עניין שבשגרה.

על כס האינקוויזיטור הראשי

האם ידעתם כי משרד האינקוויזיציה של הכנסיה הקתולית הקדוש עדיין קיים? רק בשנת 1965, לפני 44 שנים בסך הכל שונה שמו ל”קהילת דוקטרינת האמונה”, ועיקר משימתו היא להשתיק את המבריקים הקתוליים כדוגמת האנס קוניג ואדוארד שילביקס, אף כי אין לה עוד הכוח להוציא אנשים להורג. נחשו מי מילא את התפקיד של האינקוויזיטור הראשי במשך 25 שנים? נכון, הקרדינל יוזף רצינגר, האפיפיור הנוכחי, עד למינויו. שמרן קיצוני וכופה הדוגמה הקתולית. לבני אדם יש את הזכות לבלוע דוגמות עריצות אם הם רוצים בכך, במיוחד לאחר שפותו כל חייהם בידי רצינגר ואנשי צוותו. ואולם למה שיעשו זאת. האם בטוח לומר לכל אחד מהם שהמחשבה החופשית שלו או שלה דוכאה?

רוברט פרייס, פרופסור לביקורת המקרא במרכז לחקירה מדעית ומחבר הספר “לנתח את ישו” ושותף לחיבור הספר “הקבר הריק – ישו מעבר לקבר” כותב במאמר שפרסם בשנת 2005 במגזין Free Inquiry magazine תחת הכותרת: “האינקוויזיטור הראשי יושב על כסא הכבוד” כי בנדיקטוס ה-16 הוא אפיפיור ארכי שמרן.

כראש “קהילת דוקטרינת האמונה” היה בין המתנגדים הבולטים לנישואי כמרים ולהפלה מלאכותית. בין השאר, אסר על כמרים להזכיר אופציה של הפלה באוזני קטינות הרות הפונות אליהם. הוא התנגד לכל סוג של זוגיות הומוסקסואלית ואף לחוקים נגד אפליית הומוסקסואלים. כן הביע התנגדות נחרצת לשימוש באמצעי מניעה. בדרשה שנשא לפני תחילת כינוס החשמנים שבסופו נבחר הפתיע כשלא ניסה להפגין מתינות, אלא חזר בתקיפות על עמדתו כי אל לכנסייה להתאים עצמה לרוחות הזמן והזהיר מפני “הדיקטטורה של היחסיות”, שאינה מוכנה לתת לשום רעיון תוקף על פני האינדיבידואליזם וה”אני”.

פרייס מוסיף על כך ומציין במאמרו כי כל מה שעניין את הכנסיה הוא שיהיו למאמיניה כמה שיותר ילדים שיוטבלו לשורותיה המתדלדלות. הוא מזכיר גם את שערורית הניצול המיני של ילדים הלומדים במוסדות חינוך קתוליים. אפילו האב ברוס ריטר, מייסד “בית האמונה”, נחשד בניצול מיני. הכנסיה עשתה מעט מאוד, וגם זאת רק לאחר שספגה ביקורת מכלי התקשורת, כדי להחזיר לתלם כמרים פדופיליים. ראשי הכנסיה עדיין לא הפנימו זאת, ולראיה, הקרדינל ברנרד לואו, שהורשע על מרמה בבוסטון והועזב מתפקידו עבר לרומא ולא הוסגר לידי השלטונות. למעשה שלטונות הכנסיה העיפו אותו למעלה. הם נתנו לו לנהל את ההלוויה ההמונית של יוחנן פאולוס השני, שכמו יורש מיזמז את שערורית הניצול המיני וטען כי זו תעמולה אנטי קתולית של כלי התקשורת). מעמדו נתן לו קול חשוב בבחירת יורשו של יוחנן פאולוס.

עורך ה-FREE INQUIRY, פול קורץ, כותב במאמרו “בחזרה לתקופת החושך” Back to the Dark Ages כי מכונת התעמולה של הותיקן מנסה לרכך את תדמיתו כאינקוויזיטור הראשי. אם הכנסיה תחת הנהגתו של בנקידטוס ה-16 תמשיך להגן על הפונדמנטליזם כפי שעשתה בעשרים השנים האחרונות תהיה זו  זו טרגדיה כאשר בנוסף לקתולים גם הפרוטסנטים, המוסלמים ומאמיני דתות אחרות טוענים שכל אחרים מלבד מאמיניהם יישרפו בגיהנום ולשלטון עלו נשיאים כבוש ואחמדיניג'אד ומשטרים כמו הטליבאן. כאשר ביקר בוש את רצינגר בקרית הותיקן ב-2004, בבקשה למתן תמיכה במועמדותו לכהונה שניה, כתב רצינגר לבישופים בארה”ב הצהרה ובה דרש לעשות הכל שפוליטיקאים קתולים התומכים בהפלות לא יבחרו מחדש. “רצינגר כרת ברית בין הותיקן לימין האמריקני, ולברית זו היה חלק בהתחזקות הימין בשנים האחרונות עד ממש ערב בחירתו של אובמה, בניגוד לחוקת ארה”ב.”

בנדיקטוס מקצין את העמדות של קודמו

קורץ, שכתב את המאמר זמן קצר לאחר מותו של קארול ויטלה הוא יוחנן פאולוס השני, הוא מונה כמה דברים חיוביים אותם הוריש לרצינגר. הוא הרחיב את הדיאלוג שהיה קודם עם הכנסיה הפרוטסטנטית גם אל עבר היהודים והמוסלמים. הוא גם התנצל על מסעות הצלב, האינקוויזיציה ומשפט גלילאו, דברים טובים כמובן, אך היה מתנגד גדול מאוד לזכויות האישה, לפחות בתוך הכנסיה, וסירב להסמכתן לכמורה. הוא גם התנגד לגירושין, חופש מיני, מניעת הריון, הפלות והפריה מלאכותית. היו לו הסתייגויות מהתנועה הקוראת “למות בכובוד” המבקשת לסייע למתאבדים הסובלים ממחלות חסוכות מרפא במטרה לגאול אותם מייסוריהם. הוא התעקש על כך שכמרים יישארו רווקים אף כי הכנסיה לא מימשה את נושא הרווקות באלף השנים הראשונות שלה. הוא גם התנגד באורח נחרץ למחקר בתאי הגזע בטענה שהנשמה מוטמעת בתוך העובר ברגע החלוקה הראשונה של התאים בצלחת פטרי, למרות היתרונות הברורים שעשויים לצמוח לאנושות ממחקר תאי הגזע.

במסעותיו הרבים לאסיה ואפריקה הוא התעקש על האיסור להשתמש בקונדום. מדיניות זו גרמה ללא ספק למיליוני מתים מאיידס ואלו שניצלו מכך גרמו לגידול באוכלוסיה במדינות העניות של העולם השלישי. אף כי מתח ביקורת על העוני ועל הצורות הקיצוניות של הקפיטליזם שגרמו לו הוא התנגד לתיאולוגים הדורשים לשחרר את אמריקה הלטינית מהמשטרים הערצים, משום שממשעות הדבר היא המשך התמיכה של הכנסיה במבנה הכוח במדינות אלה. כמו כן, הוא התנגד לדיאלוג בין הכנסיה הקתולית לבין הומניסטים לאחר שנת 1988, למרות העובדה ששלושת הדיאלוגים הקודמים שלו היו מאוד מוצלחים במציאת מכנה משותף. הוא גם הכשיל תוכנית שהיה חתום עליה בשם ותיקן 2, שניסתה להביא את הכנסיה הקתולית לעולם המודרני.

בנדיקטוס השני ממשיך בכל אלה ואף מחזיר את הגלגל אחורנית, כאשר הפך את החלטת קודמו להכיר בכך שתורת האבולוציה היא תיאוריה לגיטימית. הוא גם הדיח את מנהל מצפה הכוכבים של הותיקן ג'ורג' קויון ב-2006 משום שגילה זלזול בתורת התכנון התבוני.

אם נחזור למאמר של פרייס בו פתחנו, הוא מציין כי בין השטויות שמילאו את גלי האתר אחת עסקה בהבטחה של אחד מדוברי הותיקן שהבחירה נעשה באורך דמוקרטי בקרב אנשי מקצוע המכירים במחוננות של אחד משלהם. לדבריו, נתון זא לא נכון, נדרשו כמה וכמה סיבובי הצבעה כדי לשכנע את הקרדינלים.

לפרייס זה מזכיר את סיפורו שלן דוסטויבסקי “משל האינקוויזיטור הראשי”, המופיע בספרו הידוע האחים קרמזוב, אך לעיתים גם מודפס בזכות עצמו. בספר זה, ישו חוזר ומופיע בכדור הארץ בספרד של ימי הביניים כדי לרפא את החולים ולסייע לעניים. זמן קצר לאחר מכן, שומע על כך האינקוויזיטור הראשי והוא דורש לכלוא את ישו. הוא מבקר אותו בכלאו כדי להסביר לו מדוע יורשיו הפנו לו כתף קרה. נראה כי הם לא היו מסוגלים סלוח לו על כך שזעזע את הספינה במאה הראשונה. הוא נחשב למי שהסית את ההמונים כאשר נתן להם את החופש והאחריות הנוראים לחשוב בעצמם, ולא לאפשר לשלטונות לחלוב אותם בהולכת שולל באמצעות מסתורין, נסים וסמכות. ואולם מי רוצה חופש כזה?

אגב בסוף הסיפור של דוסטוייבסקי האינקוויזיטור הראשי משחרר את ישו, מטעמי נוסטלגיה, אך דורש ממנו לעזוב את העיר.

פרייס קובל על כך שלאחר שהסנהדרין נפטרה מישו, לא הצליחו יורשיו, ראשי הכנסיה הקתולית, להמשיך את מורשתו באמצעות שמירה על האמונה כשוחרת שלום, חפה מדוגמטיות, מספקת את כל התשובות, ומאפשרת לכל המאמינים לבחור את המסקנות שלהם.

עוד בנושא באתר הידען

17 תגובות

  1. אני רוצה להתייחס להערה ש"היהודים הגלו עם שלם"
    הגנה עצמית מפני אנשים שלא היו מוכנים לחיות איתנו בשלום ופעלו באלימות באותו המקום נותנת לגיטימציה להעיף אותם לעזעזל אז מצטער שרצינו מדינה לחיות בה. ולכל מי שיש בעיה עם זה שלפחות יפסיק להיות צבוע ולהגיד כמה שאנחנו אשמים כאילו שהתנקלנו לעם חסר ישע שלא עשה לנו דבר.

    נ.ב הפלסטינים אפילו לא היו באמת עם אלא הגדירו את עצמם כעם לאחר הקמת מדינת ישראל.

  2. כל הכבוד. כתבה מאד מעניינת, ובמיוחד היטורית מעניין הפן הנוגע לאפיפיור בתפקיד האינקוויזיטורי.

  3. א.:
    קודם כל – פתחת את דבריך באמירה “כנוצרי אני מוצא את מאמרכם מעליב וכו'” אז אל נא תבוא עכשיו ותספר לנו שאין לזה קשר לנוצריותך.
    אלמלא היית נוצרי שנצרותו חשובה לו גם היית רואה שכל מה שנאמר במאמר הוא אמת ואדם נאור אינו נעלב מן האמת. הרי בסך הכל מדובר על האפיפיור ולא עליך והאפיפיור הזה באמת סלחני כלפי תופעת הכחשת השואה בצורה שאף שוחר אמת וצדק אינו יכול לקבל!
    כל דעותיו המטומטמות על הומוסקסואליות, הפלות וכדומה אכן משותפות לו ולכל המנהיגים החשוכים של כל הדתות – כולל היהדות אבל כפי שציינתי – גם על מנהיגי היהדות יורדים כאן בנושאים אלה ואפילו הרבה יותר.
    אחר כך כתבת את השקר הזה:
    “שמאז שהיהודים חדלו להיות מיעוט רדוף (בעלייתם לארץ) הרגו, בזזו והגלו עם שלם (וזה בעידן המודרני(”
    זו עלילת דם חסרת בסיס ואנטישמית.
    זה בכלל לא חשוב אם למדת את זה ממישהו או המצאת את זה בכוחות עצמך.
    לא רק ששום דבר דומה מעולם לא קרה, אלא שכל הפעולות הישראליות שאתה מכליל במסגרת המפוברקת הזו היו פעולות הכרחיות של הגנה עצמית נגד התקפה שהחלה עוד לפני שנוסדה מדינת ישראל ונמשכת עד היום בטפטוף בלתי פוסק של קסאמים וניסיונות פיגוע (טפטוף שאלמלא פעלנו בלבנון ובעזה היה ממש מבול).
    לא מדובר כאן בהתנגדות למעשי הממשלה אלא בהיפוך יוצרות ובהתנגדות לדברים שמעולם לא קרו וזה בפירוש דומה לרדיפות הנוצרים את היהודים מאז ומתמיד.
    ערבי:
    ממש לא חשוב כיצד גויס האפיפיור לנוער הנאצי.
    זו הייתה תנועת הנוער המצליחה ביותר באותו זמן ובני נוער רבים (כולל יהודים) התגייסו אליה (איש לא גויס בעל כורחו). מה שמקומם הוא היחס שלו לנושא בתקופות בהן כבר לא היה בן טיפש עשרה.
    ההשוואה בין האפיפיור לרבובדיה היא מטומטמת.
    דווקא השכלתו של האפיפיור אמורה הייתה לאפשר לו להיות אדם נאור ומסתבר שלמרות השכלתו הוא לא פחות חשוך מהטמבל הזה.
    כמובן שזה כלל לא שייך למצביעי ליברמן שכמובן פעלו בצורה רציונאלית פי מיליון ממצביעי החמאס.

  4. לערבי – אני מכיר חלק ממצביעי ליברמן, כולל אנשים נאורים, שעשו זאת בין היתר בגלל הנסיון הבלתי פוסק של ערבים מסוימים (חמאס, חיזבאללה, אחמדיניג’אד) לערער על הלגיטימיות של קיומה של מדינת ישראל. הלוואי והדבר הזה לא היה מתקיים אף אחד לא היה מצביע לו.

    באשר ל-12 השפות של האפיפיור, נתת השוואה מצויינת. יש גם תוכים שמדברים הרבה שפות. זה לא עושה אותו יותר נאור מעובדיה יוסף או מחמנאי. העולם היה יותר טוב אילו שלושתם לא היו מתערבים בפוליטיקות של עמיהם.

  5. האפיפיור גויס לנוער הנאצי בעל כורחו.
    אבל כל מבוגר שהצביע ליברמן עשה זאת בחופשיות.

    האפיפיור בעל מספר תארי דוקטור ויודע יותר מ-12 שפות.
    אבל עובדיה יוסף למשל אפילו לא יודע לדבר עברית כמו שצריך.

    מממממממממ……………..

  6. שלום,
    בהמשך לתגובתי ב-7, ובתגובה לקוראים הנכבדים 8, 9, 10 :
    הדת הנוצרית אינה קשורה כלל בהערתי האחרונה על מוסריות היהודים. כערבי שחי במדינה, ולמד את ההיסטוריה של הארץ בשתי גרסאותיה הגעתי למסקנה הנייל. ולכן לאלו שרצו והאשימו את הנצרות, אתם טועיםת את זה לא למדתי בכנסייה ולא אמר את זה את הכהן.
    לא דיברתי על מלחמות ישראלת אלא על העידן לאחר המלחמות כפי שמחייבות את האמנות הבינלאומיות (ללא קשר אם נוצרים ניסחו אותן או לא 😉 ) .
    מה שהתכוונתי שהשימוש בקונדומים, הפלות, מעמד האישה בניהול טקסי הדת ופרספקטיבות אחרות משותפות לנו ולכם.
    בנוסף לכך, חשוב לציין שכל מי שאינו יהודי ולא מסכים עם התנהגות הממשלה הישראלית אינו בהכרח אנטישמי.
    ובשאלתי האחרונה מי יותר מוסרי, הכוונה היתה שלכולנו: העמים, הדות וכו’ , יש מה לשפר.
    רציתי למחוא על זה שהועלבתי וגמרתי בזה שהעלבתי….אני מתנצל לכל מי שנעלב מדברי.

  7. 7,8 שניכם הדיוטים

    אין כאן נסיון לפגיע בנצרות או נסיון העצמה של היהדות…

    מתי תבינו שקיצוניות בדת היא תמיד דבר רע, ובשם היהדות כו בשם הנצרות מתו הרבה מאוד אנשים…

    כמט בכל דת יש (ובטח שבנצרות וביהדות) יש הדגשה כלפי סובלנות… למה שלא תחשבו על זה קצת במקום להילחם על איזה דת יותר הכי הכי!!!

    טיפשים

  8. א.:
    הדת באשר היא הנה תופעה מזיקה ואם אתה עוקב אחרי מה שקורה כאן באתר אתה יודע שהדת העיקרית הנתקפת כאן היא היהדות.
    אין עוררין על כך שרוב שטויותיה של הנצרות הועתקו מן היהדות.
    מצד שני, תגובתך מעידה על כך שגם מוחך נשטף כתוצאה מדתך ואתה פשוט אנטישמי.
    הרי המאמר כלל לא דן בנצרות והדברים שמופיעים בו אינם שייכים לא לנצרות ולא ליהדות אבל אתה החלטת להגיב בלי לקרוא ועוד להוסיף עלילת דם חדשה נגד היהודים. מסתבר שהיהודים עדיין נרדפים על ידי אנשים כמוך.

  9. למס 7, בושה לאינטליגנציה ההשוואה שלך ,
    היהודים נלחמו על חייהם במלחמות שנכפו עליהם ,
    הנוצרים רדפו גירשו רצחו שרפו עמים בכל העולם – ובמיוחד את העם היהודי – רק בשל היותו קיים וללא איום מצידו.

    תשובתך המעליבה הנמוכה ומתחת לכל ביקורת, בה אתה משווה בין מלחמות ישראל לבין רצח מכוון וקבוע של יהודים לאורך ההיסטוריה אשר הונהג ע"י כנסיית ה"חסד והרחמים" – רק מוכיחה עד כמה האנטישמיות מקננת בליבך.

  10. שלום,
    כנוצרי, אני מוצא את מאמרכם מעליב, נמוך ומתחת לכל ביקורת.
    לא אגיב על מאמרכם ולא על תגובות הגזעניות של חלק מהקוראים פה, אבל ברצוני להדגיש שרוב הגישות שביקרתם פה הינן משותפות ליהדות, נוצרות ואיסלם. וחלק מהגישות אף מאפינות את התנועה הציונית המודרנית.
    מן הראוי גם לציין שמאז שהיהודים חדלו להיות מיעוט רדוף (בעלייתם לארץ) הרגו, בזזו והגלו עם שלם (וזה בעידן המודרני). ולכן נשאלת השאלה: האם היהודים מוסריים יותר מנוצרים או מוסלמים? רמז: לא.

  11. לגבי 1. את הטענה הזו גם שמע ואני לא משווה חס וחלילה בינינו גם דארווין. למה לך, אתה כל כך טוב בתיאור הטבע וכתבת ספרים כל כך מרהיבים על שבלולים ויונים, למה אתה צריך להכניס ראש בריא למיטה חולה ולעצבן סתם את הדתיים. אני לא ממציא זה מופיע באוטוביוגרפיה שלו, אמנם לא במילים הללו אבל ברוח הזו. בהזדמנות אחפש את הציטוט המדויק.
    2. לא נכון – היום המדענים הסינים הם שם דבר ואפילו בידען תמצא כמה וכמה שמות סיניים, אמנם כרגע מאוניברסיטאות אמריקניות אבל הם גם עובדים על זה – האוניברסיטאות שלהם יהיו הטובות בעולם.

    בכל אופן כבר דנו בנושא מספר פעמים והוחלט שמדע בלי הסברת הנשמה שלו איננו עוזר בדיוק לקידום האנושות. המינון אינו גבוה וגם לא נקבע על ידינו – אלא כתגובה לאירועים כאלה או אחרים.

  12. לדעתי, צריך להוציא נגדו צו מעצר ולהעמידו לדין פלילי בגין הפשעים של הנצרות נגד היהדות. זה המעט שאנו יכולים לעשות למען אלפי היהודים שמסרו את נפשם על קידוש השם במשך 2000 שנות הסטוריה. הגיע זמן הנקמה של היהדות בנצרות.
    וזאת נעשה גם בשם בני דודינו המוסלמים שגם הם סבלו קשות מיד הנוצרים.
    אנחנו נזעזע את העולם במשפט היסטורי שלעומתו גם משפט איכמן יראה חיוור.
    ואם הוא ימצא אשם(הוא ימצא אשם!) נוציא אותו להורג בטקס אוטו-דה-פה (נעלה אותו על המוקד) רב רושם כפי שהיה נהוג אצלם בספרד.
    בעניין הסנגורים, לא יחסרו סנגורים שישמחו להגן עליו וכך לעשות לעצמם שם עולם.

  13. ואני תמיד חשבתי שהדמוקרטיה הומצאה ביוון בעתיקה (שלא היה ממש מונותואיסטית…)

  14. לאבי שלום
    על אף שאני מזדהה עם רוח המאמר שלך, הרי שברצוני להעלות שתי נקודות ף
    1. מגזין מדעי, כמו זה שהנך עורך, ראוי לו שיתמקד, כמדיניות, בעניינים מדעיים וטכנולוגים. לדעתי יש להימנע מפולמוסים ועימותים כנגד אנשים ותפיסות השולליםות את הרעיון המדעי, את חירות המחשבה ואת חופש הבעת הדיעה וזאת, מסיבה פשוטה ביותר, זה חסר תועלת (!).
    נכון, עמדתם מקוממת ומסוכנת ביותר ואולם,
    פיתרון בעיית השמרנות הדתית אינו בהתנצחות אלה, רק בחתירה בלתי פוסקת לקידמה, להשגיות, לאיכותיות ולחופש המחשבה והבחירה. אלו הן ה"הוכחות" הטובות והמשכנעות ביותר. בטוחני כי במעונותיו של האפיפיור יש תאורת חשמל, מחשב אלקטרוני, מזגן אויר חשמלי וכל המדינות הנוצריות העולם הן דמוקרטיות.
    כל אלה נוצרו בזכות הקידמה והחופש ולא בזכות השמרנות הנוצרית. היה סמוך ובטוח כי גם הנוצרים יודעים זאת.
    2. ברצוני להסב את תשומת ליבך כי ה"שפיץ" האנושי של הקידמה המדעית הדמוקרטית וההומניסטית צמח וקם מתוך התרבות היהודית ומתוך התרבות הנוצרית. וכל זאת, למרות ובניגוד לעמדות הממסדים הדתיים, של שתי דתות אלו. לממסדים הדתיים השמרניים, אין תשובות טובות יותר לאנושות, מהיתרונות שמספקים המדע והטכנולוגיה המבוססת מדע.

  15. שכחת להזכיר שהוא גם היה נאצי !! הוא גם תמך במכחישי שואה והחזיר לנצרות תפילות ישנות שמדברות נגד והיהודים וקוראות "לגאול" אותם מיסורייהם כיהודים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.