חוקרים גילו שניתן להפוך חזרה תאי סרטן שד לכאלו המדמים תאי רקמת שד בריאה

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם בכתב העת היוקרתי Cell Death and Disease, מצא כי ניתן להפוך חזרה תאי סרטן שד מסוג לומינל A, לתאים המדמים תאי רקמת שד בריאה ע”י ביטוי הקולטן beta 3 integrin.

צילום מיקרוסקופ אלקטרונים של תא שד סרטני. מקור: Bruce Wetzel and Harry Schaefer, National Cancer Institute, National Institutes of Health.

“לא רק שמצאנו שביטוי הקולטן ‘מחזיר’ את התאים למצב כמעט נורמאלי, מצאנו גם את המסלול שעובר השתקה בעקבות הביטוי של הקולטן – מה שפותח בפנינו פתח לבחון האם השתקה של המסלול הזה בסוגים אחרים של סרטן שד בהם הוא קיים תביא לאותם תוצאות, כולל בסוגי סרטן שד שפתחו עמידות לטיפולים קונבנציונאליים”, אמרה ד”ר דלית ברקן, ראש המעבדה לחקר גרורות סרטן  שד רדומות באוניברסיטה.

סרטן השד היא מחלה הנפוצה בעיקר אצל נשים ממדינות מערביות ומהווה את גורם התמותה השני בקרב כלל הנשים החולות במחלת הסרטן. סרטן מסוג לומיניל A הוא הנפוץ בקרב סרטני השד ומאופיין בביטוי הקולטנים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון. הטיפול המקובל כיום לסוג זה של סרטן הינו טיפול הורמונלי והוא מוביל לסיכויי הישרדות של כ-90% מהחולות למשך 10 שנים, אולם במקרים בהם המחלה חוזרת לאחר 10 שנים היא בדרך כלל אלימה הרבה יותר וכמעט ולא מגיבה לטיפולים הקיימים ולכן הישנות המחלה מהווה את הגורם המרכזי לתמותה בקרב החולות בסוג זה של סרטן. “בהישנות המחלה חלה ירידה בתגובתיות התרופתית של תאי הסרטן לטיפול ההורמונלי ואף בחלק מהמקרים לטיפול כימותראפי ולכן קיימת חשיבות עליונה במציאתן של אסטרטגיות טיפוליות חדשות לטפל באותם גידולים סרטניים שנוטים לחזור ומשנים את המופע שלהם ואין לנו בעצם כיום כלים להתמודד איתם”, אמרה ד”ר ברקן.

במחקר הנוכחי אותו הובילה תלמידת המחקר חנאן אבו תאיה, בהנחייתה של ד”ר ברקן, וצוות חוקרים בינלאומי מגרמניה, ארה”ב , סינגפור ומהפקולטה לרפואה בטכניון, ביקשו החוקרים לבדוק את תפקידו של הקולטן beta 3 integrin בשלבים השונים בהתקדמות מחלת סרטן השד מסוג לומינל A. לדברי החוקרות, ה- beta 3 integrin מוכר בחקר הסרטן זה זמן רב, והוא אף מוכר בסוגים שונים של המחלה ככזה שהביטוי שלו דווקא קשור ליכולת הפולשנית לרקמות אחרות. לכן, ישנם מחקרים שאף מציעים לגרום לעיכוב פעולתו של הקולטן, כחלק מתהליך המאבק בגידול הסרטני וגרורותיו. אולם במחקר מקדים של ד”ר ברקן נמצא להפתעתה שביטוי הקולטן מוביל להתמיינותם של תאים סרטניים בסוג הסרטן הספציפי הזה ל-acinar-like structure, תאים המדמים תאי רקמת שד בריאה. “מכיוון שחקר הסרטן נוטה יותר ויותר לכיוון של טיפול מותאם אישית לחולה וסוג הסרטן, ביקשנו לבדוק אם במקרה של סרטן שד מסוג לומינל A התפקיד של ביטוי הקולטן יכול להיות חיובי”, אמרה ד”ר ברקן.

בשלב הראשון לקחו החוקרים ביופסיות של נשים החולות בסרטן השד הלומינאלי, בשלבים שונים של התקדמות המחלה, וראו כי הקולטן beta 3 integrin מתבטא באותן ביופסיות שנדגמו בשלב ראשוני מאוד של התפתחות המחלה, שלב הנקרא עדיין שפיר, בעוד שעם הופעת הגידול, הקולטןbeta 3 integrin אינו מתבטא כלל והוא שב ומתבטא באותן ביופסיות שנדגמו בשלבים מאוד פולשניים, בעיקר כשהמחלה הופכת להיות גרורתית. אלא שבשלב זה הוא מתבטא בעיקר ברקמה שמסביב לגידול  ומעט בגידול עצמו. כאשר גרמו החוקרות לביטוי של הקולטן במספר שורות תאים של סרטן שד לומינלי  הן ראו שהתאים הפכו חזרה לתאי רקמת-שד נורמליים  עם יכולת אף לייצר חלב. כמו כן  עצם התמיינותם חזרה לתאים ‘נורמליים’ עצרה את חלוקתם. התמיינות  זו נצפתה גם כאשר הוזרקו אותם תאים למודל עכברי.

בשלב זה התמקדו החוקרות במציאת מנגנון איתות תוך תאי שתווך את פעולת הקולטן ומצאו שמסלול המסגנל דרך חלבון הנקרא Notch-4 עובר השתקה בעת ביטוי של הקולטן beta 3 integrin. ואכן כאשר הושתק מסלול תאי זה  בדרך אחרת – ללא קשר לביטוי הקולטן – הן ראו שגם אז התאים הסרטניים החלו להתמיין חזרה לתאי רקמה נורמליים. כלומר: השתקת מסלול של Notch-4 היא זו שגורמת להתמיינות הנורמאלית של התאים. הן אף זיהו את תת-האוכלוסייה הספציפית של התאים הסרטניים שמגיבים להשתקת המסלול התוך תאי – קבוצה של תאי אב cancer luminal progenitor-like cells)) שהם צאצאים של תאי הגזע הסרטניים. לדבריהן, לממצא זה חשיבות רבה לעתיד, מכיוון שהוא נותן פתח למחשבה כי השתקה של מסלול זה בסוגי סרטן שד אחרים שבהם קיימת אותה תת-קבוצה של תאי אב יכולה לגרום גם שם להתמיינותם הנורמאלית.

“הממצאים שלנו מחזקים את החשיבות של הרפואה המותאמת לטיפול בסרטן השד – ישנם סוגי סרטן שד שבהם ביטוי הקולטן beta 3 integrin מהווה גורם שלילי וגורם להתפתחות מואצת של המחלה אולם בסוגים אחרים  של סרטן שד כגון סרטן שד לומינלי השתקת אותו מסלול תוך תאי שמצאנו, שמתווך את התמיינותם של התאים ע”י הקולטן beta 3 integrin, יכולה להיות דווקא בעלת פעולה חיובית, ולכן עלינו לנסות ולראות כיצד אנחנו יכולים להוביל להשתקת מסלול זה באופן ישיר”, סיכמה ד”ר ברקן.