שיפור היעילות של תרופות אנטיביוטיות, יאפשר להם להתמודד טוב יותר עם חיידקים

חוקרים פיתחו שיפור ליעילות של תרופות נוגדות חיידקים באמצעות שילוב תרופות שהחיידקים עמידים לכל אחת מהן בנפרד

חיידק הסטרפטוקוקס תוקף את רקמת הגרון. צילום: Shutterstock
חיידק הסטרפטוקוקס תוקף את רקמת הגרון. המחשה: Shutterstock

חיידקים – במיוחד זנים מסוג גרם שלילי – הופכים עמידים יותר ויותר לתרופות אנטיביוטיות קיימות, והפיתוח של משפחות חדשות של תרופות נוגדות חיידקים הפך איטי יותר. כאשר אתגרים אלו עומדים בפניהם, חוקרים בוחנים את הפוטנציאל של ריפוי משולב, שבו שתי תרופות או יותר משמשות יחדיו על מנת להגביר או לשקם את היעילות של שתי התרופות כנגד חיידקים עמידים לתרופות

כעת, מחקר חדש מראה כי פעילות אִגְבּוּר (synergy) כזו מתקיימת אפילו כאשר החיידק הופך לעמיד בפני התרופה קוליסטין (colistin), הנחשבת כטיפול רפואי בבחינת המוצא האחרון. הממצאים מבטיחים במיוחד מאחר והודגמה ראיה לכך שקיים פוטנציאל להתפשטות כלל-עולמית מהירה של עמידות לתרופה זו (קוליסטין). “עבור חולה שנדבק במחלה, אם החיידק העמיד בפני מספר תרופות עמיד גם בפני קוליסטין, אזי הוא נמצא בבעיה גדולה”, מסביר החוקר הראשי. במסגרת המחקר שלהם, שפורסם בכתב העת המדעי Antimicrobial Agents and Chemotherapy, בחנו החוקרים 19 סוגים שונים של תרופות אנטיביוטיות במשולב עם התרופה קוליסטין, במטרה לקבוע אם מתקבל תוצא אגבור. החוקרים גילו מספר שילובים שהובילו לתוצא אגבור, שילובים שיוכלו לשמש כטיפולים כנגד זיהומים הנגרמים על ידי מחוללי מחלות עמידים לאנטיביוטיקה.

במיוחד, השילובים של קוליסטין יחד עם החומרים לינזוליד (Linezolid), חומצה פוסידית (Fusidic acid) וכן קלינדמיצין (clindamycin) הפגינו רמות גבוהות של אגבור, כאשר בהיותם חומרי אנטיביוטיקה מסוג מעכבי סינתזה של חלבונים, כל אחד מחומרים נפרדים אלו אינו פעיל כנגד חיידק גרם שלילי. “זה היה מרתק לראות שתי תרופות, כאשר כל אחת מהן אינה פעילה בעצמה כנגד חיידקים אלו, מעכבים את החיידקים כאשר הם ניתנים במשולב,” אמר החוקר הראשי. “ממצאים אלו מצביעים על כך כי החומר קוליסטין משמר פעילות תת-קטלנית כנגד חיידק עמיד לתרופה, מצב העשוי לאפשר לתרופות אחרות, למשל לינזוליד, לפעול כנגד המטרה הרגילה שלהן”.

“לנוכח המצב הקיים של הימצאותם של חיידקים בעלי עמידות גבוהה, רופאים, לעיתים תכופות, מטפלים כעת במספר סוגי תרופות אנטיביוטיות מבלי לדעת מהי התועלת של השילובים שהם מספקים לחולים שלהם,” מסביר החוקר. “מחקר זה מספק כעת בסיס מדעי למגוון השילובים וכיוון למחקר עתידי”. החוקר מסביר כי הריפוי המשולב עשוי לאפשר לרופאים גם להשתמש במינונים נמוכים יותר של קוליסטין ביחד עם תרופות אחרות, תוצאה שתוכל למנוע רעילות הקשורה לתרופות, ובנוסף, ריפוי מסוג זה יוכל להאט את התפתחותה של עמידות לתרופות אחרות נוגדות חיידקים.