נתוני נאס”א ו-NOAA חושפים כי שנת 2015 היתה השנה החמה בהסטוריה

ניתוחים עצמאיים שנעשו על ידי נאס"א ועל ידי סוכנות האטמוספירה והאוקיאנוגרפיה (NOAA) מעלים כי זו היתה השנה החמה ביותר מאז הוחל במדידת טמפרטורת פני הקרקע בשנת 1880. צילום: נאס"א
ניתוחים עצמאיים שנעשו על ידי נאס”א ועל ידי סוכנות האטמוספירה והאוקיאנוגרפיה (NOAA) מעלים כי זו היתה השנה החמה ביותר מאז הוחל במדידת טמפרטורת פני הקרקע בשנת 1880. צילום: נאס”א

2015 היתה השנה החמה ביותר בכדור הארץ מאז החלו הרישומים המודרניים של מידות החום על פני הקרקע בשנת 1880. כך עולה מניתוחים עצמאיים של נאס”א ושל הסוכנות לאטמוספירה ואוקיאנוגרפיה – NOAA. כזכור, 2014 השוותה את השיא הקודם של שנת 1998.

בשנת 2015 המשיכה מגמת ההתחממות לטווח ארוך, כך עולה מניתוח שערכו מדעינם במכון גודארד של נאס”א לחקר החלל (GISS) בניו יורק. גם מדעני NOAA מסכימים עם הקביעה ששנת 2015 היתה השנה החמה ביותר בהסטוריה בהתבסס על ניתוחים עצמאיים.

“שינוי האקלים הוא האתגר של דורנו, והעבודה החיונית של נאס”א בתחום חשוב זה משפיעה על כל אדם על פני כדור הארץ,” אמר מנהל נאס”א צ’ארלס בולדן. “ההודעה של היום לא רק מדגישה עד כמה קריטית תכנית תצפית כדור הארץ של נאס”א. תוכנית זו היא נקודת המפתח לאיסו הנתונים שצריכים לתפוס את תשומת ליבם של מקבלי ההחלטות. עכשיו זה הזמן לפעול בתחום האקלים.”

טמפרטורת פני השטח הממוצעת של כדור הארץ עלתה במעלת צלזיוס שלמה מאז שלהי המאה ה -19, שינוי זה נובע בעיקר מעליית שיעור דו תחמוצת הפחמן ופליטת אחרות מעשה ידי אדם לאטמוספרה.

רוב ההתחממות התרחשה ב-35 השנים האחרונות, כאשר 15 מתוך 16 השנים החמות ביותר על שיא המתרחש מאז 2001. בשנה שעברה הייתה הפעם הראשונה שהטמפרטורה הגלובלית הממוצעת היתה גבוהה במעלת צלזיוס מעל הממוצע של השנים 1880-1899.

תופעות כמו אל ניניו או לה נינה,המחממות או מקררות (בהתאמה) את האוקיינוס השקט באיזור הטרופי, יכולות לתרום לשינויים לטווח קצרי בטמפרטורה ממוצעת הגלובלית. התחממות אל ניניו הייתה בתוקף במשך מרבית שנת 2015.

“2015 היתה מדהימה אפילו מול שנות אל ניניו קודמות. התופעה אולי סייעה לעליית הטמפרטורות בשנה שעברה אך ההשפעה המצטברת של המגמה ארוכת הטווח היא זו שהביאה להתחממות השיא שאנחנו רואים.”
הניתוחים של נאס”א משלבים מדידות טמפרטורה מכ-6,300 תחנות מזג אוויר, תצפיות מספינות וממצופים בלב ים, וכן ממדידות המפרטורה מתחנות מחקר באנטארקטיקה. מדידות גלם אלה נותחו באמצעות אלגוריתם שרואה את המרווח המגוון של תחנות טמפרטורה ברחבי העולם ואת השפעות איי החימום העירוניים שעלולים להטות את המסקנות אם מתעלמים מהם. התוצאה של חישובים אלה היא אומדן הפרש הטמפרטורה הממוצעת הגלובלית לעומת תשקופת הבסיס –שם השנים בין 1951 ל-1980. מדעני NOAA משתמשים במידה רבה על אותם נתוני גלם, אבל תקופת בסיס שונה, והם משתמשי בשיטות שונות לניתוח טמפרטורות איזורי הקוטב והטמפרטורות הגלובליות.

GISS הוא מעבדה של נאס”א המנוהלת על ידי החטיבה למדעי כדור הארץ של מרכז טיסות חלל גודארד של הסוכנות בגרינבלט, מרילנד. המעבדה מסונפת גם למכון כדור הארץ באוניברסיטת קולומביה ולבית ספר להנדסה ומדע יישומי בניו יורק.

נאס”א עוקבת אחר הסימנים החיוניים של כדור הארץ מהקרקע האוויר ובחלל באמצעות צי של לווינים, כמו גם מבצעי תצפית מוטסים וקרקעיים. בסוכנות מפתחת דרכים חדשות להתבונן וללמוד את הקשר בין המערכות הטבעיות של כדור הארץ לרשומות נתוני הטמפרטורות לטווח ארוך ומשתמשת בכלים ממוחשבים כדי לראות טוב יותר כיצד כוכב הלכת שלנו משתנה.

1. מגילוי מקורות נפט חדשים וגדולים וירידת מחירי הנפט בשוק העולמי, ניתן להסיק כי השימוש בנפט יגדל בשנים הקרובות והתחממות האטמוספרה עקב פליטת גזי חממה תגבר ותגבר.
    כ”כ תקטן הכדאיות בפיתוח שימושים באנרגיה חלופית.
    ועידות כנסים והסכמים בינל”מ מחד – מציאות עגומה, מאידך.