תאורה מלאכותית מעלה את השכיחות לסרטן הערמונית

בשלב הראשון של מחקר לאיתור הקשר בין רמת התאורה לבין סוגי הסרטן התגלה כי יש קשר מובהק בין רמות התאורה בלילה וצריכת החשמל לבין סרטן בלוטת הערמונית. נתונים אלו עלו משלוש שיטות שונות של רגרסיה סטטיסטית.

לה דפנס בפריס. עיר האורות, יותר מדי אור. מתוך ויקיפדיה

במדינות שבהן יש כמות גדולה יותר של תאורה מלאכותית בלילה קיים אחוז גבוה יותר של חולי סרטן בלוטת הערמונית (הפרוסטאטה) – כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. ממצא זה מצטרף לממצא קודם שמצא כי חשיפה של נשים לאור מלאכותי בלילה מעלה את השכיחות לחלות בסרטן השד. המחקר פורסם בכתב העת המדעי Chronobiology International.

במחקר שנערך ע”י פרופ' אברהם חיים, פרופ' בוריס פורטנוב ואיתי קלוג מאוניברסיטת חיפה יחד עם ריצ'רד סטיבנס מאוניברסיטת קונטיקט, ביקשו החוקרים לבדוק את ההשפעות של גורמים שונים, ובהם רמת האור המלאכותי (תאורה) בלילה על שכיחות שלושה סוגי סרטן: בלוטת הערמונית, ריאות והמעי הגס אצל גברים ברחבי העולם.

לשם כך נאספו נתונים מ-164 ארצות על שכיחות סוגי סרטן אלו אצל גברים ממאגר של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן. נתונים על רמות התאורה בלילה נאספו מפרויקט לוויני מזג האוויר של משרד ההגנה האמריקאי. נתונים אלו שוקללו עם נתונים נוספים כמו צפיפות האוכלוסייה, שטח המדינה ועוד כדי להגיע למדד שמתאר בצורה המדויקת ביותר את “כמות האור המלאכותי בלילה לאדם”. כאמור, בדקו החוקרים גורמים נוספים כמו צריכת חשמל, אחוז האוכלוסייה העירונית, מצב סוציו אקונומי ומשתנים נוספים.

בשלב הראשון של המחקר התברר כי יש קשר מובהק בין רמות התאורה בלילה וצריכת החשמל לבין סרטן בלוטת הערמונית. נתונים אלו עלו משלוש שיטות שונות של רגרסיה סטטיסטית.

לאחר מכן בודדו החוקרים את המשתנה “כמות האור המלאכותי בלילה לאדם” כך שיוכלו לבדוק את ההשפעה שלו בלבד. לשם כך חולקו המדינות לשלוש קבוצות: מדינות עם חשיפה נמוכה לתאורה בלילה; מדינות עם חשיפה בינונית לתאורת לילה; ומדינות עם חשיפה גבוהה לתאורת לילה.

הממצאים הראו כי שכיחות החולים במחלה במדינות עם חשיפה נמוכה הייתה 66.77 חולים ל-100 אלף תושבים. במדינות עם החשיפה הבינונית הייתה עלייה של 30% ל-87.11 חולים לכל 100 אלף תושבים. במדינות עם החשיפה הגבוהה הייתה קפיצה של 80% ל-157 חולים לכל 100 אלף תושבים.

לדברי החוקרים, ישנן מספר השערות לכך שחשיפה לתאורה בלילה מגדילה את הסיכוי לחלות בסרטן בלוטת הערמונית כגון: דיכוי של ייצור מלטונין, דיכוי של המערכת החיסונית פגיעה ב 'מנגנון של השעון הביולוגי' של הגוף כתוצאה מהבלבול בין יום ולילה ועוד. אולם אין ספק שהקשר הזה קיים. “אין המשמעות כי צריכים לחזור לימי הביניים ולהחשיך את המדינה. המשמעות היא שחייבים לקחת קשר זה בחשבון בתכנון מדיניות האנרגיה של המדינה”, ציינו החוקרים.

עוד הם הוסיפו בהקשר הישראלי כי הגברת התאורה המלאכותית נחשבת כיום כמקור זיהום על ידי ארגון הבריאות העולמי. לכן יש בעיתיות עם הקריאה של המשרד להגנת הסביבה ומשרד התשתיות לשימוש בנורות חסכוניות, המביאות להגברת התאורה. לדבריהם, המדינה צריכה לעודד חסכון בתאורה והקטנת עוצמות הזיהום.

תגיות: ביולוגיה, סרטן, תאורה מלאכותית

1. המחקרים הקורלטיביים מטעים את הציבור: הם לא מנטרלים הרבה מאוד משתנים רלבנטיים (כגון: מספר כלי הרכב המזהמים באותה המדינה, מספר הבדיקות לגילוי סרטן, ועוד). רק בסוף המאמר, במספר שורות זניחות, יש הסתייגות מעין זו.