עדות ראשונה לכך שלחץ נפשי מקצר את משך החיים של תאים

אירועים טראומטיים עלולים לגרום לשיער ראשו של אדם להאפיר בן לילה. כעת גילתה קבוצת חוקרים, כי מצוקה רגשית חמורה – הנובעת, למשל, מגירושים, מפיטורים, או מטיפול בילד חולה או בהורה חולה – עלולה להאיץ את הזדקנות תאי הגוף ברמה הגנטית. ממצאי החוקרים הם הראשונים שמצביעים על קשר כה ישיר בין לחץ פסיכולוגי לבין גיל ביולוגי.

החוקרים, שפירסמו את ממצאיהם בשבוע שעבר בכתב העת “Academy of Science Proceedings of National”, גילו כי תאי דם של נשים שטיפלו במשך שנים רבות בילד בעל מום היו מבוגרים מבחינה גנטית בכעשר שנים בהשוואה לתאים של נשים בנות אותו גיל, שלא היו בלחץ נפשי דומה.

על אף שרופאים כבר קישרו בין עקה כרונית לבין מערכת חיסונית חלשה וסיכוי גדול יותר ללקות בהצטננות ובמחלות מסוימות, הם עדיין מנסים להבין כיצד העקה פוגעת ברקמות. המחקר החדש מציע דרך חדשה להבנת נזק זה ומעלה את האפשרות שהתהליך עשוי להיות הפיך.

צוות החוקרים, בראשות ד”ר אליסה אפל וד”ר אליזבת בלקברן מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, בדק דגימות דם שנלקחו מ-58 אמהות צעירות ואמהות בגיל העמידה, ש-39 מהן היו מטופלות בילד הסובל מליקוי כרוני חמור כמו אוטיזם או שיתוק מוחין. החוקרים בדקו את הד-נ-א של תאי הדם הלבנים, שלהם תפקיד מרכזי בתגובתו החיסונית של הגוף לזיהומים.

המחקר התמקד בפיסת ד-נ-א המכונה טלומר, הנמצאת בקצות הכרומוזומים בכל תא. הטלומר מתקצר בכל פעם שתא מתחלק ומשכפל את עצמו (תאים עשויים לשכפל את עצמם פעמים רבות במהלך החיים לצורך גדילה או מאבק במחלה). אחרי כל חלוקה חלק מהטלומר משוחזר על ידי הכימיקל טלומראז, אולם אחרי כ-10 עד 50 חלוקות – המספר משתנה לפי סוג הרקמה ומצבה – הטלומר מתקצר במידה כה רבה עד שהתא מפסיק למעשה את פעולתו וכבר אינו יכול לשכפל את עצמו. השינוי באורכו של הטלומר נחשב מדד לגילו של תא ולחיוניותו.

כשהחוקרים השוו את הד-נ-א של אמהות המטפלות בילדים בעלי מום, הם הבחינו במגמה בולטת: ככל שהאמהות טיפלו זמן רב יותר בילדיהן החולים, הטלומר בתאים שלהן היה קצר יותר ופעילות הטלומראז שלהן היתה נמוכה יותר. על פי בדיקת כדוריות הדם הלבנות, חלק מהאמהות שטיפלו זמן רב בילד חולה היו מבוגרות בכמה שנים מגילן הכרונולוגי.

“כשאנשים נמצאים בלחץ, הם נראים עייפים, כאילו הם מזדקנים מול עינינו. כעת יש לפנינו ממצא המראה שמשהו דומה אכן קורה ברמה המולקולרית”, אמרה ד”ר בלקברן.