סיקור מקיף

האפיפיור פרנציסקוס: האבולוציה ממצה את הפוטנציאל האלוהי של כל יצור

בנאום בפני האקדמיה האפיפיורית למדעים הרחיב פרנציסקוס את הפתח שפרץ קודמו בסוגיה והוסיף להכרה המפותלת באבולוציה גם הסכמה למפץ הגדול. האפיפיור גם קרא לשינוי הפירוש לספר בראשית ממנו עולה כי אלוהים הוא קוסם כל יכול, ומעדיף לקבוע כי אלוהים יצר פוטנציאל לכל יצור חי והאבולוציה הביא אותו למיצוי אותו פוטנציאל

האפיפיור פרנציסקוס בביקור בקוריאה בשנת 2014. מתוך ויקיפדיה
האפיפיור פרנציסקוס בביקור בקוריאה בשנת 2014. מתוך ויקיפדיה

קוראי אתר הידען יודעים שמדובר בצעד נדיר במיוחד, אבל בכתבה זו אני מצטט ארוכות מידיעה של סוכנות הידיעות הקתולית. רצוי היה במקרה זה להבין ישר מן המקור מה אמר האפיפיור שלא דרך המסננים של סוכנויות הידיעות הכלליות ושל אתרי חדשות שונים ומשונים שמאות מהם פרסמו אתמול (ד’) את הידיעה.

כפי שנראה בהמשך, פרנציסקוס אנס את הן את המדע, כאשר האבולוציה והמפץ הגדול אינם בדיוק כאלה שאנו מכירים מספרי הביולוגיה והפיזיקה, והן את הדת, כאשר טען כי הפרשנות המקובלת לאלוהים כפי שעולה מספר בראשית – כקוסם כל יכול – אינה נכונה.

האפיפיור פרניצסקוס הרצה ביום שני השבוע בפני חברי האקדמיה האפיפיורית למדעים, לרגל חשיפת פסלו של האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16 ובתחילת נאומו הוא דיבר בשבחו של מי שהפך בפעם הראשונה מזה 500 שנה לאפיפיור אמריטוס.

לאחר מכן הוא פנה לעסוק בנושא שלשמו התכנסו המדענים הקתוליים – האבולוציה של תפיסת הטבע. בנאום זה הוא מרחיב את הפתח שפתח האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16 שאמר לחברי אותה אקדמיה בשנת 2011 “אלוהים מכוון את האבולוציה”.

האפיפיור עודד את חברי האקדמיה “לקדם את התהליך המדעי ולשפר את תנאי החיים של בני האדם, בפרט של העניים”.

“כאשר אנו קוראים בספר בראשית את סיפור הבריאה אנו מסתכנים בהדמיית אלוהים לקוסם, המחזיק שרביט קסמים שמאפשר לו לעשות הכל, אך אין הדבר כך.” אומר פרנציסקוס.

“הוא ברא את היצורים החיים והתיר להם להתפתח לפי חוקים פנימיים שהוא נתן לכל אחד מהם, כך כך שהם הצליחו להתפתח למלוא היכולת שלהם. הוא נתן אוטונומיה ליצורים החיים ביקום. בו בזמן הוא הבטיח להם את נוכחותו המתמשכת, ונתן מהות לכל מציאות. לפיכך הבריאה נמשכה מאות על גבי מאות של שנים, אלף ועוד אלף, עד שהפכה למה שאנו מכירים היום, בדיוק מכיוון שאלוהים איננו קוסם, אלא היוצר שנתן חיים לכל הדברים”.

האפיפיור פרנציסקוס הוסיף כי “ראשית העולם אינה עבודה של תוהו ובוהו החב את מקורו לתוהו ובוהו אחר, אלא נגזר ישירות מהעקרון העליון שנוצר מאהבה.”

“המפץ הגדול, שכיום נחשב למקור העולם אינו מתנגש בפעולת הבריאה האלוהית, אלא דורש אותה. האבולוציה של הטבע אינה נוגדת את רעיון הבריאה, כאשר האבולוציה מניחה מראש את בריאתם של היצורים שהתפתחו.”

“ואולם, באשר לאדם ישנו שינוי ומשהו חדש.” הדגיש האפיפיור. “כאשר נברא האדם ביום השישי לפי החישוב של ספר בראשית, אלוהים נתן לבני האדם אוטונומיה נוספת, אוטונומיה שהיתה שונה מזו של הטבע – החירות.” אמר פרנציסקוס.

“כאשר אלוהים ביקש מהאדם לתת שם לכל דבר ולהמשיך בהסטוריה” הוסיף, “הדבר הפך אותו אחראי לבריאה, כך שהוא עשוי להיות הדייל של התפתחות שאר היצורים עד סוף הזמנים.”

“לפיכך המדענים, ובראש ובראשונה המדענים הנוצרים חייבים להתאים את הגישה של הצגת שאלות באשר לעתיד האנושות וכדור הארץ, ועל הצורך להיות חופשיים ואחראיים, לסייע להכין את הטבע ולשמר אותו, לבטל סיכונים לסביבה – הן הטבעית והם באנושית. ואולם בו בזמן, המדענים חייבים להיות מונעים בידי הבטחון שהטבע מחביא, במנגנון האבולוציוני, פוטנציאלים לתבונה וחופש לגלות ולהבין, כדי להשיג את ההתפתחות שנמצאת בתוכנית של הבורא.”

האפיפיור גם קרא לבני האדם לפעול כדי “להשתתף בכוחו של האל ” והוסיף כי האנושות חייבת לבנות עולם שיתאים הן לחיים הגשמיים והן הרוחניים, לבנות עולם אנושי לכל בני האדם ולא לבני קבוצה או מעמד מסוימים.

בהתייחסו לסביבה הזהיר האפיפיור כי אל לאדם להרוס את העולם ולנסות לתפוס את מקומו של הבורא. זהו חטא גדול כנגד אלוהים והבורא”.

בסיום נאומו עודד האפיפיור פרנציסקוס את חברי האקדמיה האפיפיורית למדעים להמשיך בעבודתם לטובת כל בני האדם.

עד כאן דברי הכס הקדוש. מעניין כיצד יגיבו המאמינים הפרוטסטנטים שאין להם מקבילה לאפיפיור, וכיצד יקבלו זאת המחב”תים היהודים, שבהשפעת האוונגליסטים נגררו להשקפת עולם מגוכחת – לפיה היקום כולו וכדור הארץ בפרט נבראו כפי שהם כיום לפני כ-6,000 שנה. ואגב בנושאים שבהם אין מחלוקת בין המדע והדת הסביבה והרגישות החברתית (למעט בארה”ב שם יש עסקת חבילה – אם אתה דתי אתה חייב גם להאמין שאין התחממות גלובלית ושכל התחשבות בעניים היא פשע – ומכאן ההתנגדות הפנאטית לתוכנית הבריאות של אובמה). בנושאים אלה ניתן להסכים עם מסקנותיו של האפיפיור. אסור להרוס את הטבע בין המבקש זאת מגיע למסקנה ממניעים דתיים או מדעיים, וכמובן, הפער החברתי גם לדעת כותב שורות אלה מסכן את עתיד האנושות.

23 תגובות

  1. מישו
    המדע הראה שהאדם אחראי להתחממות מסוכנת בעולם. המדע הראה שהאדם אחראי להכחדה כלל-עולמית של מינים, בקצב מזעזע.

    הדת גורמת לאנשים להתכחש לעובודת אלה. ע”ע המדען הראשי לשעבר של צשרד החינוך….

  2. מישו
    להבנתי, המדע דווקא תומך בזכויות האדם. דוגמה – המדע הראה שאנחנו כולנו שווים, ואין משמעות לגזע. דוגמה – המדע תומך בזכות האדם לחיים, בעזרת הרפואה.
    הדת, לעיתים קרובות, פוגעת בזכויות אלה. דוגמה – ברית, מילה פוגעת בזכות האדם על גופו. דוגמה – חוקי הנישואין פוגעות בזכות האדם לאושר.

  3. מדע וזכויות אדם זה אמונות סותרות? ראשית, מדע הוא לא “אמונה”. המדע הוא מתודה לפתרון בעיות והפרדה בין טענות אמת ושקר. זכויות אדם זה גבולי – הן אינן אמונה לכשעצמן אבל הן כן נובעות באופן ישיר מתפיסת עולם כלשהי שניתן לכנות אותה “אמונתית” ולכן לא אתווכח איתך.

    בכל מקרה, אתה יכול להצביע על איזושהי סתירה בין שני הרעיונות? כיצד הרעיון המדעי סותר את האמונה בזכויות אדם או להיפך? מילים זה זול…

  4. גם מדע וזכויות-אדם זה שתי אמונות סותרות, אבל זה לא מפריע להרבה מדענים להאמין בזכויות-אדם ומשום מה אף אחד לא מתקומם מול האיוולת הזאת. כל האמונות ( סטים של חוקים אל-אנושיים) יוצרות סטירות לוגיות בצירי המפגש, מה שלא מפריע לרוב האנשים לאמץ לעצמם כמה וכמה. אני מציע למגיבים המכובדים ולעורך היקר לא להפיל את כל צרות העולם על הדתיים זה פשוט קשקוש. העולם התחמם והתקרר פעמים רבות לפני האוונגליסטים וימשיך בכך גם אחריהם.
    אל לך להאשים את האנושות בהכחדת המינים, שכן עוד לפני ההיסטוריה אחוז מכריע של מינים נכחד – סטטיסטיקן יגיע למסקנה שיעודו של מין להכחד, במובן הזה האדם הוא לא יותר מגורם גשמי וטבעי ביותר.
    שבת שלום

  5. יריב
    גולשי האתר הזה אכן חכמים ומפותחים חוץ מגולש אחד המגיב באופן כפייתי ונהנה ללגלג ולנזוף בשאר המגיבים.

  6. יריב
    מי שלא מבין שיש סתירה תהומית בין מדע לדת, לא מבין מה זה מדע או מה זה דת.
    בעבר, אולי, הדת קידמה את האנושות. מדוע? כי לא היה מדע. דוגמה פשוטה – אומרים שיהודים פחות חלו במגיפות באירופה בגלל מנהג נטילת הידיים. היום, המצב הפוך, קהילות דתיות הן פחות בריאות מקהילות, חילוניות.
    לא צריך להעלב, ולא להתרגז, ואפשר לדבר על הכל.
    אבל זה המצב.

  7. לא מבין את הצורך האובססיבי של האפיפיור הזה לרצות את אנשי המדע ו/או כוהני האתאיזם. אין למאמין האמיתי כל סיבה להתנצל בפני מי או מה על אמונתו. שיעור קומה אין כאן, וחבל.

  8. זה בהחלט התקדמות רצינית, נכון שהרעיון האלוהי לא נזנח אצלם אבל הוא מאפשר למאמיניו
    מרחב גדול של מחקר ושאלות שלא מופרעות ע”י דוגמות דתיות מבוססות אמונה בלבד,
    יקח שנים אבל בסוף גם היהדות הדתית ורבניה יכירו בזה,
    מכיוון שהאפיפיור גם כיום משפיע על מאות מליוני אנשים יהיה לזה השפעה על האנושות
    שבה יהיו יותר אנשים שמחוברים לעולם המדעי, עוד מנוע התקדמותי בחזית המדעית של האנושות,
    ומהבחינה הזאת הוא תרם לאנושות.

  9. הציטוטים הבאים מופיעים בתגובות שלפני :
    “השקפת עולם מגוחכת” , “צריכים להגמל מאמונה במשהו ללא שום ביסוס”, ויש עוד.

    אני מאמין שגולשי אתר זה אמורים להיות חכמים ומפותחים יותר בתפיסת עולמם מאלו שהם יוצאים נגדם ומשתמשים בטרמינולוגיה ושיטות שהן תמונת ראי לאלו שהם יוצאים נגדם.

    אין דבר כזה “השקפת עולם מגוחכת” … כל כך הרבה אנשים שחשבו שהם יודעים יותר טוב השתמשו במשפט זה בהיסטוריה, ומי שמגוחך היום אלו המשתמשים במשפט זה.

    לגבי “אמונה חסרת ביסוס” … חביבי כל אמונה היא חסרת ביסוס ( בגלל זה היא אמונה ), ותופתע לדעת שהמדע מבוסס על אמונות ואקסיומות לא פחות מכל תורה עקבית אחרת.

    בבסיס עניין ישנה ההתנגדות הזו למה שנקרא “דת” , שלמעשה רוב הדתות בעולם הובילו את האנושות להתפתחות רוחנית ומוסרית ולאן שאנחנו נמצאים בו היום ( אבולוציה זוכרים ) מבלי שנתווכח על טיב הדרך.

    דתות ותרומה לאנושות הן לא פחות חשובות לאבולוצית האדם ממדע (!) , ולעובדה שממש אין סתירה ביניהם
    צריך פשוט להתרגל, כי אולי מרבית היצירה האנושית לסוגיה נגזרת מהשאלה “מהי משמעות החיים”, אבל כל הסגנונות חיים במקביל ואין צורך לחפש התנגחות מיותרת וחייבים לאמר, די מטופשת.

  10. הרצל
    יפה אמרת. אני מכיר דוגמה אחרת – הילד שהקשיב לאמו ולא נכנס לבד לנהר לא נאכל ע”י התנין….

    זה נדבך אחד של אמונה דתית, בגלל התפתחות המוח שלנו. יש עוד כמה. אחד מהם זה אמונות תפלות (קיים אצל חיות). עוד אחד זה מבנה הזכרון שלנו (אנחנו זוכרים יותר טוב דברים לא שגרתיים – כמו סיפור ששמענו על העץ המדבר). ויש ממטיקה … ויש עוד דברים…

  11. ניסים – אין סיכוי. לדעתי היכולת (לחלוטין לא הגיונית) להאמין באופן מוחלט במשהוא שמישהוא אחר כתב או אמר מובנית במוח האדם. נראה לי שהמקור הוא בתחילת החקלאות, כאשר אדם היה צריך לזרוע את הזרעים שאגר ביום שמישהוא זקן אמר לו (הזקן נהייה כוהן משך הזמן כי ידע לזהות את עונות השנה לפי תנועת השמש). מי שלא זרע בזמן הנכון, מוקדם או מאוחר, נכחד עם כל משפחתו. מי שהאמין בצורה עיוורת במה שאמר לו הזקן/הכוהן שרד. מאה דורות כאלו מספיקים לבנות במוח תבנית קבועה של אמונה עיוורת בסיפור. אז כנראה יש חלק מהאוכלוסיה שהתבנית עדיין לא נתקבעה אצלם – אתה ואני דוגמה. אבל המקובעים לא ישתנו.

  12. אבי
    להזכיר, היה לנו מדען ראשי של משרד החינוך שלא האמין בהתחממות גלובלית, כי אלוהים לא ייתן שזה יקרה…..

  13. כלומר הקתולים צריכים לבטל את האקס-קומוניקציה של שפינוזה, כי הם הגיעו בדיוק לאותה דעה: אלוהים יצר את חוקי הטבע וזהו. הטבע מתפתח לפי החוקים האלו בלי מגע ידו של אלוהים. דומה מאד לדעת הרמב”ם כי אלהים לא מתערב בנעשה בטבע.
    כנראה נצטרך לחכות עוד 100-200 שנה עד שהכתות הנוצריות האחרות יגיעו לאותה מסקנה, ומי יודע מתי גם היהודים (של עכשיו שרובם מאמינים הפוך לרמב”ם) והמוסלמים יצטרפו.
    אבל גם לקתולים יש עוד דרך ארוכה: לאפשר נישואי כמרים ולרדת משליטת הומוסקסואליים ברוב משרות הכמורה, תוך מתן לגיטימציה לחד-מיניות. גם לאשר אמצעי מניעה, הפלות וגרושים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן