צמחים שיגשגו על מצע קרקע המדמה את קרקע הירח

אך עדיין אין משמעות הדבר שגידול צמחים בחלל יהיה קל * בין היתר נדרשה הוספת חיידקים

גידול צמחים על הירח. הדמיה

מדענים העובדים עבור סוכנות החלל האירופית (ESA) אמרו כי היום שבו יפרחו פרחים על הירח מתקרב. הצוות הראה כי צפרוני חתולי יכולים לגדול בסלע גרוס דומה מאוד לזה שבקרקע הירח, ולא יידרש לתוספים מיוחדים.

המחקר החדש הוצג במפגש איחוד הגיאולוגים האירופים (European Geosciences Union) המתקיים בימים אלה בוינה. מדובר במפגש השנתי הגדול ביותר של מדענים החוקרים את כדור הארץ, אקלימו ושכניו בחלל.

יש הרואים בגידול צמחים על הירח צעד חשוב לקרת יישובו בידי בני אדם. אך בסוכנות החלל האירופית מכחישים זאת ואומרים כי מדובר במדע בדיוני. ברנרד פוינג, מדען בכיר במרכז האירופי למחקר וטכנולוגית חלל (Estec) בהולנד, מאמין כי גידול צמחים על הירח עשוי להיות כלי שימושי ללמוד כיצד יתאימו עצמם החיים לתנאי הירח, וכאמצעי שימושי לייסוד מושבת ירח.

“נצטרך להביא לשם מים ומערכות השקיה וטיפול בקולחין, הנדרשים ממילא למערכת תמיכת החיים”, אמר פוינג לאתר הבי.בי.סי. זה גם יהיה אתר נסיון לבדיקת יכולת שרידותם של יצורים חיים פשוטים בסביבה קיצונית.

הרעיון הוא להציב בירח ערכות המכילות מצע, צמר גפן וחומרי מזון ולתת להם רק אספקה של מים ואטמוספירה מלאכותית. הדבר יהיה שונה רק במקצת מגידול צמחים בתחנת החלל, דבר שנעשה כבר כמה וכמה פעמים, אף כי מחוץ לשדה המגנטי המגן של כדור הארץ יהיו הצמחים נתונים לרמות גבוהות יותר של קרינה.

הניסוי של נטשה קוזירובסקה ואירינה זייטס מהאקדמיה הלאומית למדעים בקייב לגידול צפרני חתול באדמה דמוית אדמת הירח

נטשה קוזירובסקה ואירינה זייטס מהאקדמיה הלאומית למדעים בקייב שתלו צפורני חתול ב- anorthosite –סוג סלע שנמצא על כדור הארץ ואשר דומה מאוד בהרכבו לזה שבקרקע הירח. באנורטיסט טהור הצמחים התפתחו ברמה ירודה, אך הוספת סוגים שונים של חיידקים גרמה להם לשגשג. מראה שהחיידקים הצליחו להוציא מהקרקע יסודות שהצמח זקוק להם כגון אשלגן.

פוינג, שהציג את המחקר בועידת ה-EGU, אמר כי אין כל סיבה עקרונית מדוע רעיון זה לא יאפשר גידול צמחים על הירח עצמו. הכלים יכללו סלעי ירח טחונים, חיידקים וזרעים, אך הוא הוסיף כי יהיה צורך בבחירת צמחים וחיידקים המתאימים לתנאי הירח או לפתח זנים חדשים.

1. איש הקש,
    זה לא הזוי לחשוב עם חיים המבוססים על חומר אחר. פשוט הסיכוי לכך נמוך מאוד. בגדול, למים יש תכונות ממש טובות:
    הוא לא מורכב מאוד ודי נפוץ- סה”כ שני יסודות, יחסית קלים, שיש אותם די הרבה ביקום.
    הוא פולרי, ולכן הוא ממס טוב, הרבה חומרים מתמוססים בתוכו ולכן הוא מאפשר להעביר אותם בקלות

אלה רק שניים שאני יודע בוודאות שחשובים לחיים, אני בטוח שיש עוד, כמו הצמיגות שלו, טווח טמפ’ שהוא נוזלי בו, ואולי גם הצפיפות, אבל אני לא בטוח לגבי ההסבר למה הם כן חשובים.
    לכן הוא ממס אידיאלי לחיים. ייתכן כוכבים קרים/חמים למשל, שיהיו בעלי חיים המבוססים על נוזל אחר, אבל שוב, לא הייתי מהמר על זה.

2. אי אפשר למצוא דרך לבטל את התלות במים?
    ניראה כי תמיד מציגים את המים כמושג נרדף לחיים. העיניין נרא תמוה בעיניי. למה זה כל כך הזוי לחשוב על חיים שפועלים בעזרת חומר נוזלי אחר שבו מתבצעים תהליכי חילוף החומרים?

3. קראתי על זה באתר הבי.בי.סי. (באתר הסלולרי שלהם), נשמע כניסוי פורץ דרך. כולם יסכימו שעדיף לטעות פה, מאשר לטעות על הירח.
    הצוות האוקראיני בדק את היכולות של ספיגת חומרים על ידי צמחים שונים מהקרקע של הירח. מה שנלמד בכדור הארץ יכול להוות יריית פתיחה לפרוייקט דומה בירח (אם כי הוא לא נראה באופק בינתיים).