כוכבי לכת ארציים, ענקי גזים וכוכבי לכת עבר נפטוניים במקום סתם כוכבי לכת

נפטון - בתמונה ייקרא רק ענק גז

פאנל מומחים שהתבקש לפתור את המחלוקת אודות השאלה מהו כוכב לכת ומה אינו כוכב לכת המליץ לאסטרונומים להחליף את המילה כוכב לכת במילים אחרות.
הפאנל אומר כי האסטרונומים צריכים להפסיק להשתמש בביטוי "כוכב לכת" לכשעצמו, ובמקום זאת, להגדיר סוגים מסויימים של עצמים פלנטריים.
לפי ההמלצה ייחשבו כדור הארץ ונוגה (ומן הסתם גם כוכב חמה ומאדים, א.ב.) כוכבי לכת ארציים, צדק ושתבאי יקראו פשוט ענקי גז, ופלוטו יכונה עצם טרנס-נפטוני.
התוכנית נשלחה בדואר האלקטרוני לכל חברי הפנל ב-12 בספטמבר, נכתב במגזין נייצ'ר.

"קשה להרוג הרגלים ישנים"
הפאנל בן 19 האסטרונומים הורכב בשנה שעברה בידי האיגוד האסטרונומי הבינלאומי (IAU) ונדרש ממנו למצוא פתרון למחלוקת.
החלוקה בין האסטרונומים סביב הגדרת כוכב הלכת התגברה השנה עם גילויו של עצם מרוחק המכונה 2003 UB313, שמגליו מיהרו לכנותו כוכב הלכת העשירי.
אחד הטיעונים שלהם נבע מגודלו של 2003 UB313 – הוא גדול כמו פלוטו אם לא גדול ממנו. ואם פלוטו הוכר ככוכב לכת אזי גם 2003 UB313 חייב לקבל הכרה כזו.
אחרים טענו כי שני העצמים – פלוטו ו 2003 UB313 שייכים לקבוצת גופי קרח הידועים בשם עצמי חגורת קויפר, המקיפים את השמש במרחק של כ-10 מיליארד ק"מ.
פרופ' איואן ויליאמס, יו"ר הפנל ואסטרונום באוניברסיטת המלכה מרי בלונדון, אמר כי הפנל מקווה לשלוח את הגרסה הסופית לדיון ב-IAU בתוך כשבועיים.
ואולם אחרים לא מסכימים להצעה. אלן סטרן, מהמכון הדרום מערבי בבולדר, קולורדו, אומר כי האסטרונומים צריכים להשתמש בתכונות ולא במיקום, כקו מנחה כאשר מגדירים סוג של עצם פלנטרי.
להשקפתו, עצמים כמו 2003 UB313 ופלוטו צריכים להקרא "ננסי קרח".
ג'קלין מיטון Mitton, כותבת בתחום האסטרונומיה מקיימברידג' בבריטניה, הציעה כי הציבור והאסטרונומים כאחד ידחו את ההצעה. "הרגלים ישנים לא מתים", היא אמרה לאתר האינטרנט של כתב העת נייצ'ר. "ועדות יכולות להצהיר הצהרות אך הם לא יכולים תמיד לשנות דברים."
אגב המונח "כוכב לכת חוץ שמשיים extrasolar planet ישמר לעצמים המקיפים גופים אחרים שאינם השמש, עולה מן ההצעה.