צברי תאים יוכלו לסייע בבחירת טיפול רפואי יעיל

חוקרים הצליחו להפיק צברי תאים של סרטן שלפוחית השתן המחקים רבים מהמאפיינים של גידולים אמתיים

סכימה המתארת את הרעיון המחקרי: נטילת דגימה מהגידול ופיצולו לשני מסלולי חקר: חקר הגידול המקורי בשיטות היסטו-פתולוגיות וחקר צברי תאים של הגידול (אורגנואידים) לבדיקת התגובה לתרופות שונות.

חוקרים הצליחו להפיק צברי תאים (אורגנואידים, organoids) של סרטן שלפוחית השתן המחקים רבים מהמאפיינים של גידולים אמתיים. השימוש בצברים אלו, שהם כדוריות תלת ממדיות הניטלות מתוך הגידול של החולה עצמו, עשוי להיות יעיל בעתיד לשם הכוונת הטיפול בחולים. המאמר, שמתאר את המחקר שנעשה על ידי חוקרים מאוניברסיטת קולומביה ואוניברסיטת ניו-יורק, פורסם לא מכבר בכתב העת המדעי Cell.

בתחום של רפואה מדויקת, אפיון מולקולארי של הגידול הסרטני של החולה הפרטני משמש לזיהוי מוטציות גנטיות האחראיות לשגשוגה של מחלת הסרטן. הידע הנגזר מרעיון זה יכול לסייע לרופאים לבחור את התרופה המתאימה והטובה ביותר לשם מאבק במחלת הסרטן, הגם שהבדיקות לא תמיד חוזות את האופן שבו החולה יגיב לטיפולים הספציפיים. “היתרון העיקרי של אורגנואידים טמון בכך שהם בעצם שלוחות מדויקות של הגידול שבגוף,” מסביר הכותב הראשי של המאמר פרופסור Michael M. Shen מאוניברסיטת קולומביה. “כאשר יש בידינו את המודלים המעבדתיים המותאמים אישית הללו, שאותם אנו יכולים להכין תוך מספר שבועות, נוכל לבחון מספר תרופות שונות על הגידול ולספק בכך רפואה מותאמת אישית לאנשים החולים בסרטן שלפוחית השתן. האתגר העיקרי ביצירת כל סוג שהוא של אורגנואיד הוא קביעת ההרכב הייחודי של חומרי מזון, גורמי גדילה ושיטות לתרבות רקמות שימירו את תאי הגידול של החולה לכדי אורגנואידים זעירים של גידול בתוך צלחת פטרי. התנאים המדויקים עשויים להשתנות מסוג אחד של סרטן למשנהו.

במסגרת המחקר הנוכחי, האורגנואידים נוצרו מתוך תאי גידול של 22 חולים בסרטן שלפוחית השתן. הצברים, שיכולים להגיע לקוטר של מילימטר אחד, דומים במאפייניהם לגידולים שבגוף החולה וכוללים הרבה תכונות מולקולאריות וגנטיות זהות. במיוחד, האורגנואידים פיתחו בתוכם שינויים גנטיים שהתרחשו לאורך זמן, תופעה הידועה בשם ‘התפתחות שבטית’ (clonal evolution). תופעה זו היא אחד מהמניעים להתפתחותם של סרטן ושל עמידות לתרופות. קשה מאוד לפתח מודל מדויק של גידול מוצק,” אמר החוקר הראשי. בעזרת צברים אלו נוכל לבחון כיצד גידולים בשלפוחית השתן מתפתחים ואולי גם להבין כיצד נוכל למנוע מהם מלהיות עמידים לטיפולים”. “המנגנון שלנו סולל דרך חדשה לבדיקת המנגנונים המולקולריים הקשורים לתגובה לתרופות ולעמידות לתרופות”. סרטן שלפוחית השתן הוא הסרטן החמישי בשכיחותו בארה”ב, ויחד עם זאת הוא אחד מהקשים להבנה מאחר וקיים מספר מועט של מודלים של בע”ח המשקפים נאמנה את הביולוגיה של המחלה, כך שיצירת צברי תאים של מחלה זו מהווה התקדמות משמעותית. בסופו של דבר, הניסויים בצברים אלו יוכלו לאפשר לנו לפתח טיפולים חדשים למחלה שיהיו הרבה יותר יעילים מאלו הקיימים היום.

החוקרים מתכננים לבדוק את היכולות החזויות של הצברים בניסויים מסוג “קו-קליניים” שבמסגרתם גם החולים וגם הצברים המתאימים להם מטופלים באותה תרופה. “ניסויים מסוג זה יוכלו לקבוע אם ניתן להשתמש בצברים על מנת לקבל תחזית אמינה באשר לאופן שבו חולה פרטני יגיב לטיפול ספציפי”, מסביר החוקר הראשי. “כיום, קשה מאוד לקבוע מראש איזה תרופות בדיוק תהיינה היעילות ביותר עבור חולה נתון”.

1. די , ניגמר כבר עידן הכימו -תרפיה , זאת היא שיטה פרמיטיבית ולא יעילה

הגיע הזמן לעבור למאה ה21 לשיטות מתקדמות ויעילות יותר .

יום טוב .