אסטרונומים גילו חומר אורגני מורכב בחלל

מחזור החומר האורגני מליבם של כוכבים אל כוכבי הלכת. איור: NSF

אסטרונומים מדווחים בכתב-העת המדעי היוקרתיNature כי תרכובות בעלות מורכבות בלתי-צפויה קיימות ברחבי החלל כולו. הממצאים מציעים כי תרכובות אורגניות מורכבות אינן בתחום הבלבדי של החיים, אלא יכולות להיווצר גם באופן טבעי על-ידי כוכבים.

פרופסורSun Kwok וד”רYong Zhang מאוניברסיטת הונג קונג מראים כי חומר אורגני המצוי באופן נרחב ברחבי החלל כולו מכיל תערובת של רכיבים ארומאטיים (מבוססי טבעות) ואליפטיים (מבוססי שרשראות). התרכובות הללו מורכבות במידה כזו שהמבנים הכימיים שלהם דומים לאלו של פחם ונפט.

מאחר ופחם ונפט מהווים שרידים של חיים נושנים, סברו עד כה כי סוג זה של חומר אורגני מתקבל מאורגניזמים חיים בלבד. התגלית של צוות החוקרים מרמזת כי תרכובות אורגניות מורכבות נוצרות בחלל גם כאשר לא מצויות בו צורות חיים.

החוקרים בחנו תופעה בלתי מוסברת: אוסף של פליטות קרינה תת-אדומה שאותרו בכוכבים, בחלל הבינכוכבי ובגלקסיות. חתימות ספקטראליות אלו ידועות בשם “סממני פליטה תת-אדומה בלתי-מזוהים”. במהלך שני העשורים האחרונים, התיאוריה המקובלת ביותר בנוגע למקורן של חתימות אלו טוענת כי הן נובעות ממולקולות אורגניות פשוטות המורכבות מאטומי פחמן ומימן הקרויות פחמימנים ארומאטיים רב-טבעתיים (Polycyclic Aromatic Hydrocarbon, PAH). מתוך תצפיות שערכו החוקרים הם הראו כי בספקטרא שמקורו בחלל טמונים מאפיינים שאינם ניתנים להסבר על-ידי מולקולות PAH. בניגוד לכך, הצוות מציע כי החומרים האחראים לפליטות התת-אדומות מקורם במבנים כימיים שהינם הרבה יותר מורכבים. באמצעות בחינת ספקטרא של אבק כוכבים שנוצר בכוכבים מתפוצצים ששמם נובה, הם הראו כי כוכבים מייצרים את התרכובות האורגניות המורכבות הללו בסקאלת זמנים קצרה במיוחד של מספר שבועות.

לא רק שהכוכבים מייצרים את החומר האורגני המורכב הזה, הם גם מפיצים אותו לתוך החלל הבינכוכבי האופף אותם, כלומר – האזור שבין הכוכבים. הממצאים תומכים ברעיון מוקדם יותר שהוצע על-ידי החוקרKwok הטוען כי כוכבים עתיקים מהווים מפעלים מולקולאריים המסוגלים לייצר תרכובות אורגניות. “המחקר שלנו מדגים כי לכוכבים אין שום בעיה לייצר תרכובות אורגניות מורכבות בתנאים של כמעט ריק,” מציין החוקר. “באופן תיאורטי, תופעה זו בלתי-אפשרית, אולם מתוך התצפיות אנו רואים כי זה אכן מתרחש.”

הדבר המעניין ביותר הוא שאבק כוכבים אורגני דומה במבנהו לתרכובות אורגניות מורכבות המצויות במטאוריטים. מאחר ומטאוריטים הינם שרידים של מערכת השמש המוקדמת, הממצאים מעלים את האפשרות כי כוכבים הם אשר העשירו אותה בתרכובות אורגניות. בעידן הקדום שלו, כדור הארץ היה חשוף להפצצות מרובות של שביטים ואסטרואידים, אשר יכלו בעיקרון לשאת על עצמם אבק כוכבים אורגני. יכולתן של תרכובות אורגניות חוצניות אלו ליטול תפקיד בהתפתחות של החיים על פני כדור-הארץ נותרה עדיין שאלה מחקרית פתוחה.

1. מאחר שכל חומר אורגני ולא משנה אם הוא היה קיים מפוזר בחלל או מתוך התפוצצות כוכב לפני שהוא קורס בתוך עצמו ,יש סיכוי שריססיו חלפו קרוב לכוכב אחר ונשאבו אליו ,בהחלט יכול חומר זה להתפתח למספר אפשרויות,
    כל אפשרות במקריות אחרת יש לה סיכוי להכשל או להתפתח לקשר אורגני כל שהוא לכן היתי משאיר את כל האופציות פתוחות כמובן חומר אוגני כל שהוא חייב להימצא באיזור חללי עם טמפרטורה מתאימה להתפתחותו

2. בתמונה הגדולה אפשר להסיק שהחיים תמיד היו שם. משחר הזמן.
    ודבר מעניין שניתן לשער, וזה בתחום הפילוסופי והמופשט: כשהכוכב מת החיים “נולדים” מחדש, (בין אם התקיימו על הכוכב ובין אם נוצרו מדעיכתו) ומתפזרים ביקום עד שימצאו התנאים המתאימים להתפתח.
    גלגול נשמות אסטרלי נשמע פחות מופרך, אבל זה אולי רק קצה הקרחון…

3. בינימין מאי:
    זה מה שנקרא “צפוי בדיעבד”.
    קל לומר שזה היה צפוי אחרי שנתגלה.

טענתך בדבר הפשוט והמורכב אינה מוצדקת.
    החיים יכלו, עקרונית, להיווצר מ”פשוט” אחר.
    הרי על פי אותו היגיון יכולת לטעון שעצמות פשוטות יותר מיצור חי שלם ולכן הן היו לפני החיים.
    התהליכים שבהם נוצר החומר האורגני בחלל אינם ידועים עדיין בשעה שתהליך “דעיכת” אורגניזמים לדלקים מאובנים מוכר ומובן ולכן המחשבה שהדלקים המאובנים הם שאריות של אורגניזמים דומה, במידת ההיגיון שלה למסקנה שעצמות הם שאריות של אורגניזמים.

על אף התגלית החדשה, ההשערה שמקור הנפט בכדור הארץ הוא ביצורים חיים נשארת הגיונית יותר (למרות שאינה בטוחה, וגם לא הייתה בטוחה בעבר) ואתה מוזמן לקרוא את הפרק Formation בערך הרלוונטי בויקופדיה http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum

4. די צפוי.

אם החיים נוצרו מתוך תרכובות אורגניות
    מורכבות יחסית (שנוצרו בתורן מיסודות
    בודדים), הרי ברור שאותם יסודות
    נמצאים בחלל ועברו תהליכים פיסיקליים
    רבים ומגוונים בליבות הכוכבים ובלחץ רב.

זו הסיבה שאני מגלה ספקנות בנוגע
    לכל מקורות הנפט כאילו נוצרו ממות
    אורגניזמים פשוטים. ההגיון אומר
    שהאבולוציה עובדת הפוך: קודם היה
    הפשוט ואח”כ המורכב היותר,
    שרשראות אורגניות כמו בנפט יותר
    פשוטות מהאורגניזם הכי פשוט
    ואיני יודע יודע על שום ראיה שלא
    היו יכולות להיווצר בתהליכים עצמאיים .