סיקור מקיף

יצרנית הסויוז: לא קיבלנו תקציבים לבניית חלליות חדשות. המלאי יספיק ל-2009

אם לא ייבנו חלליות סויוז לא ניתן יהיה לשגר בני אדם לתחנת החלל ויהיה צורך לנטשה

החללית סויוז TM-10 ועליה הצוות ה-15 של תחנת החלל הבינלאומית עוגנת בתחנה, 14/10/2007
החללית סויוז TM-10 ועליה הצוות ה-15 של תחנת החלל הבינלאומית עוגנת בתחנה, 14/10/2007

החלל הרוסית אנרגיה הזהירה כי יוותר לה כסף רק כדי לשגר עוד שתי חלליות סויוז, אלא אם כן היא תקבל כספים בהקדם. המצב יוצר בעיה חמורה לגישה העתידית לתחנת החלל הבינלאומית. יצרנית החלליות דורשת מימון מוקדם כדי לשלם לקבלני המשנה שייצרו רכיבים לחלליות סויוז הבאות, כך שאם לא ימצא פתרון לבעית המימון, השיגור של הצוות ה-19 לתחנת החלל, על גבי החללית סויוז TMA-15, בסביבות מאי 2009, עלול להיות האחרון.

“יש לנו חלליות ומימון עבורם רק לשתי הטיסות הבאות, ואינני יודע מה יקרה לצוותים שיצטרכו לטוס לאחר מכן” אמר ואסילי לופוטה במסיבת עיתונאים ביום שישי. “אין לנו תקציב לייצור ולו חללית סויוז אחת נוספת , אלא אם כן נקבל הלוואה או מקדמה בשבועיים-שלושה הבאים. אם לא נקבל, לא נוכל לקחת אחריות לייצור הסויוזים הבאים.” ככל הידוע, החברה לא קיבלה ערבויות מממשלת רוסיה לקבלת הלוואה מסחרית בבנקים.

ביום שישי נחתה החללית סויוז TMA-12 ועליה הקוסמונאוטים סרגיי וולקוב ואולג קונוננקו, ותייר החלל האמריקני ריצארד גאריוט. החללית עגנה בתחנת החלל במשך חצי שנה, מועד הגעתם של שני הקוסמונאוטים. גאריוט המריא לחלל ב-12 באוקטובר על גבי החללית סויוז TMA-13 ביחד עם חברי הצוות ה-18. הנחיתה ביום שישי היתה החלקה ביותר מאז TMA-9. החלליות TMA-10 (שנחתה ב-21 באוקטובר 2007 ו-TMA-11 שנחתנ ב-19 באפריל 2008 סבלו מבעיות בהפרדה שגרמו לנחיתה בליסטית, כלומר כמעט ללא שליטה.

חלליות סויוז הן כלי התעבורה העיקרי אל תחנת הלל וממנה, וכאשר תוציא נאס”א את מעבורות החלל לגמלאות בשנת 2010, היא תישאר הכלי היחיד שהאמריקנים יוכלו לעלות דרכו לתחנה, במשך חמש שנות הפער בין הפסקת הטיסות במעבורות לבין תחילת השימוש בחלליות קונסטליישן (המתוכננות ל-2015), כאילו שהדבר לא מסובך מספיק כמעט ולא ניתן המימון האמריקני לטיסות עקב המגבלות המוטלות על מכירת ציוד צבאי לרוסיה, עקב מכירת הנשק והידע והגרעיני לאירן. הקונגרס אישר לנאס”א לרכוש עוד שתי חלליות סויוז כדי להבטיח את המשך הקשר לתחנת החלל בשנת 2011 אך ההחלטה תהיה חסרת משמעות אם לא יהיו חלליות סויוז זמינות.

גם ככה לא יהיו אפשרויות לשיגורי מטען לתחנה אלא באמצעות חלליות פרוגרס רוסיות וחלליות מטען אירופאיות, עכשיו גם עתיד הטיסות המאוישות בסכנה.

לידיעה באתר יוניברס טודיי

באותו נושא באתר הידען:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.