שיגורו של ניסוי ביולוגי הישראלי ידחה בעקבות התרסקות חללית פרוגרס

כזכור התרסקה הרוסית אמש בדרכה לתחנת החלל הבינלאומית בשל תקלה בשלב השלישי של הטיל ששיגר אותה. ניסוי המשך של תאי עצם והטכנולוגיה הישראלית של טיהור מים אמור היה להיות משוגר על חללית פרוגרס הבא

האסטרונאוטית האמריקאית סאנדי מאגנוס, מצוות מעבורת החלל אטלנטיס, בעת השלמת ביצוע ניוסי טיהור המים של שטראוס מים בחלל ואבטחתו בתא האחסון לקראת נחיתה. (צילום: נאס"א)

חמש דקות לאחר שיגור חללית פרוגרס 44 הרוסית אבד עימה הקשר. זמן קצר לאחר מכן אישר מקסים מאטוצ’ן, ראש מרכז הבקרה הרוסי את מהות התקלה במהלך הטיפוס למסלול, שגרם לחוסר הפרדה של החללית מהשלב השלישי שלה והתרסקותה. השיגור הבא של חללית פרוגרס עם הניסוי הביולוגי הישראלי של מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל ידחה. כמו כן הוחלט ששובם של שלושת האסטרונאוטים, השוהים כעת בתחנת החלל הבינלאומית קרוב לוודאי ידחה עד להודעה חדשה.

שלושת אנשי צוות בתחנת החלל הבינלאומית וביניהם מפקד התחנה, אנדרי בוריסנקו ומהנדסי הטיסה אלכסנדר סמוקוטייב ורון גאראן היו מתוכננים לסיים את משימת החלל שלהם ולשוב לכדור הארץ בתחילת ספטמבר.

ישראל שיגרה זה מכבר מספר ניסויים ביו-רפואיים לחלל על גבי מעבורות החלל של נאס”א בשלוש משימות שונות. הניסוי הביו-רפואי הישראלי הראשון בחלל בנושא תאי עצם שוגר בשנת 1996 ובחן השפעת היעדר כוח משיכה על תאי עצם. החוקרים הישראלים מצאו שתאים הבונים עצם, בהיעדר כוח משיכה, מתחלקים לאט יותר, הם בעלי מבנה שונה מזה של תאים תקינים וקצב המטבוליזם שלהם איטי יותר. ניסוי נוסף בחלל נערך בשנת 1998 בחן השפעת נגזרות של ויטמין D על רקמת העצם. זאת במטרה להפחית את תופעת איבוד העצם המתרחשת בחלל. הניסוי השלישי ברשותו של ד”ר ערן שנקר ופרופ’ מאיר רדליך התקיים בטיסתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל”מ אילן רמון ז”ל, בשנת 2003.

בשנה החולפת שיגר מכון פישר על מעבורת אנדוור ניסוי המשך בשיתוף האוניברסיטה העברית ופרופ’ פרופ’ אהרון פלמון. לקראת סיום תכנית החלל המאוישת של ארה”ב, שיגרה ישראל באמצעות מכון פישר ובשיתוף חברת שטראוס מים, ניסוי ביו-רפואי על גבי מעבורת החלל האחרונה של נאס”א, אטלנטיס. ניסוי מדעי ייחודי שבחן טכנולוגיה ייחודית של שטראוס לטיהור מים ע”י אוסמוזה ישירה, המיושמת במכשירי טיהור המים הישראליים המשווקים בעולם. ניסוי המשך של תאי עצם והטכנולוגיה הישראלית של טיהור מים אמור היה להיות משוגר על חללית פרוגרס הבא ובשלב זה ידחה עד השלמת בדיקת סיבת התרסקותה של החללית הרוסית אמש.