דלק טילים מסוג חדש

דלק טילים נפלט ממנוע של טיל. צילום: נאס"א

טריניטראמיד (Trinitramid) הוא שמה של מולקולה חדשה שעשויה להוות מרכיב בדלק טילים עתידי. דלק מסוג זה עשוי להיות יעיל יותר ב- 30-20 אחוזים בהשוואה לדלקי הטילים היעילים ביותר הקיימים היום. מקור התגלית הוא במכון המלכותי לטכנולוגיה בשבדיה (KTH).

"כלל אצבע שכיח הוא שעבור כל תוספת של עשרה אחוזים ביעילותו של דלק טילים, יש להכפיל את המטען שלו פי שניים. בנוסף, המולקולה מורכבת מחנקן וחמצן בלבד, עובדה שאמורה להפוך את דלק הטילים לידידותי לסביבה. זאת בניגוד לדלקי הטילים המוצקים המשמשים כיום, והגורמים לפליטה שוות-ערך ל- 550 טונות של חומצת מלח מרוכזת בכל שיגור של מעבורת חלל," מציין Tore Brinck, פרופסור לכימיה פיסיקאלית במכון המלכותי לטכנולוגיה בשבדיה.

צוות מחקר בראשותו גילה מולקולה חדשה השייכת למשפחת תחמוצות החנקן, אירוע שלא מתרחש חדשות לבקרים. החוקרים בחנו את ההתפרקות של תרכובת אחרת, באמצעות חישובי כימיה קוונטית, והבינו כי המולקולה החדשה עשויה להיות יציבה.

"כפי שצוין מעלה, הדבר המייחד את המולקולה הזו הוא שהיא מכילה חנקן וחמצן בלבד. רק שמונה תרכובות מהסוג הזה היו ידועות בעבר, ורובן התגלו כבר במאה השמונה-עשרה. בנוסף, זוהי תחמוצת החנקן הגדולה ביותר המוכרת. הנוסחה המולקולארית של החומר הינה N(NO2)3 והצורה שלה דומה למדחף (פרטים בוויקיפדיה)," מציין החוקר.

החוקרים הדגימו עתה כיצד ניתן לייצר ולאפיין את החומר החדש, והם אפילו הכינו כמות מספקת במבחנה לשם מדידות שונות. "עדיין נותר לנו לקבוע מה תהיה רמת היציבות של החומר בצורת המוצק שלו," מוסיף החוקר.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי Angewandte Chemie International Edition.

1. כלל אצבע אומר שכל פעם שקבוצה מפרסמת מחקר שתוצאותיו "עשויות ל…" היא עשויה לקבל תקציבים כספיים.

2. לפי כלל האצבע הזה הטילים החדשים יוכלו לשגר מטענים פי 6 יותר כבדים.
    ומעבורת החלל כבר לא תזדקק למאיצי הענק.
    החיזבללה יוכל לשלש את כמות חומר הנפץ והטוח וכך גם החמס.
    ואנו נוכל לבקר בירח

3. אם כבר "כלל האצבע", יש טעות בכלל כאן, אפשר קישור למקור ?
    מספר קרוב יותר למציאות הוא על כל 10% של אנרגטיות הדלק מקבלים תוספת של 50% למטען (ולא תוספת של 100% למטען – כפי שנטען הכפלה ב 2).

4. דר. משה נחמני
    טעות בתרגום:
    "כלל אצבע שכיח הוא שעבור כל תוספת של עשרה אחוזים ביעילותו של דלק טילים, יש להכפיל את המטען שלו פי שניים."
    במקום — יש להכפיל את המטען
    צ"ל —— מאפשר להכפיל את המטען היעיל
    צריך גם להוסיף: שהחישובים מראים שעבור תוספת קטנה ביעילות הדלק
    מקבלים שיפור גדול בהרבה של המטען היעיל.

בנוסף נראה שמקור יעילות המולקולה נובע מכך שהיא מהווה אויר מוצק מלבד שהיא מכילה הרבה יותר חמצן ביחס לחנקן מאשר באויר.