במחקר שנערך על עכברים הצליחו המדענים לגרום לשיער לגדול

בקרוב תנוסה השיטה גם על בני אדם * החוקרים השיגו זאת באמצעות החזרתו לפעילות של גן הפעיל רק בעובר. הבעיה: השיער גדל בצבע לבן

צמיחת זקיקי השיער המתחדשים במשך 45 ימים. החיצים מצביעים על קצה השערה. הבליטות הן האיזורים מהם מופיעים השערות. זקיקי השיער המתחדשים מכילים תאי גזע נורמליים ומתפקדים באופן נורמלי כשהם מייצרים שיער ועוברים את כל מחזור הצמיחה. צילום – ד”ר ג'ורג' קוטסארליס, בית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה.

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה, גילו כי זקיקי שיער בעכברים בוגרים מתחדשים באמצעות גן התחדשות הפעיל רק בעוברים. הממצאים מספקים הוכחה ח משמעית לראשונה, כי כמו בעלי חיים אחרים כגון דו חיים (הסלמנדרה לדוגמה), גם ליונקים יש את היכולת להתחדש. הבנה טובה יותר של התהליך עשויה להוביל לטיפולים חדשים כנגד אבדן שיער, ומחלות עור ושיער אחרות, כמו גם כנגד פציעות. המאמר פורסם לאחרונה (17 במאי 2007) בכתב העת נייצ'ר.

“הצלחנו להראות כי תהליך ריפוי מפציעות עורר מצב העוברי בעור והופך אותו לזמין לקבלת הוראות מהחלבון wnt” אומר ג'ורג' קוטסארליס, פרופסור לדרמטולוגיה “החלבונים הללו הם רשת של חלבונים המעורבים בהתפתחותם של זקיקי השיער”.

במחקר שערכו קוטסארליס וצוותו בעכברים הם גילו כי כאשר עכבר מבוגר נפצע נוצרים אצלו מחדש התאים שגורמים ליצירת השיער ובכך מאפשרים לשיער חדש לגדול. הבעיה הייתה שהגדילה הטבעית של השיער אחרי הפציעה לא הספיקה, והחוקרים הבינו כי ללא חלבון מסוים, שפועל בדרך כלל רק ברחם, לא גדל שיער. כאשר החלבון הזה קיים בכמויות גדולות גדל שיער, וכאשר הוא לא קיים השיער לא גדל. החוקרים הזריקו את החלבון לעכברים, וגילו כי לא רק הפצעים שלהם התרפאו מהר יותר, אלא גם השיער. במקום תאי השיער של העכברים הקירחים הופיעו תאים חדשים, שהצמיחו שוב שיער. החוקרים מאוניברסיטת טוענים כי בתוך עשור ניתן יהיה, באמצעות תאי גזע, ובתוספת החלבון הפעיל בתקופה העוברית, לגרום לשיער לגדול מחדש.

ואולם, לחוקרים יש הסתייגות אחת – העכברים גידלו אך ורק שערות לבנות, מה שאומר שאנשים שינסו את הטיפול יצטרכו ככל הנראה לצבוע את השיער החדש – מחיר נמוך בשביל אדם קירח שיזכה לקבל את שערו בחזרה.

בתוך כשנתיים צפויים להתחיל הטיפולים הניסיוניים על בני אדם, ובתוך עשר שנים צפוי הטיפול הייחודי נגד התקרחות לצאת לשוק.

להודעה לעיתונות של אוני' פנסילבניה

1. באותה מידה שהזריקו את החלבון על מנת לעודד צמיחת שיער, ניתן לתת מעכבים (ויש) לקולטן שקושר את החלבון הנ”ל וע”י כך לעכב צמיחת שיער.
    אמנם לא קראתי את המאמר, אך עולה בי השאלה האם מתן חלבון רקומביננטי ממשפחת הwnt לא תשפיע על התפתחות תאי גזע אחרים בגוף והאם לא יהיו לכך תופעות לוואי לא רצויות. קבוצת הwnt היא גורם חשוב בהתפתחות של תאי גזע מסוגים רבים (במעיים, במח העצם וכו’) ואינני יודע מהי הספציפיות של אותו חלבון במחקר הזה.
    לגל: יתכן שהמבנה והפונקציה השונה שיש לשערות במערכת השמיעה מרמזים על כך שגם מסלולי הסיגנל הפועלים בזקיקי השיער הללו הם שונים. אין לדעת אם מתן החלבון הנ”ל יעודד שיפור השמיעה. גם ששמיעה פגומה לא נובעת בהכרח מהיעדר של שערות אלה.

2. מה עם השערות בתוך האוזניים שמאפשרות לנו לשמוע
    לאלו שהשמיעה אצלם נפגעה.

3. מה עם הורדת שיערות מאזורים לא רצויים????
    מה עם אנשים שיש להם יותר מידי שיער
    אולי שימציאו תרופה שמורידה את השיערות מכל הגוף???