גם יתושים אוהבים ממתקים

חוקרים באוני’ העברית גילו איך לנצל תכונה זו לחיסול מלריה

אבי בליזובסקי

כיתוב לתמונות: למעלה mosquito – יתוש הניזון מתמיסת סוכר בתוספת צבע מאכל אדום שרוסס על הענפים. סימון צבע המאכל נראה בבטן היתוש. למטה oasis – אתר הניסוי: נווה מדבר קטן בדרום הארץ. עצי השיטה הפורחים רוססו בקוטל החרקים .Spinosad צילום: גונתר מילר ויוסף שליין

משיכתם של יתושים לדברי מתיקה עשויה לסייע במניעת מחלת המלריה ומחלות נוספות המועברות באמצעות יתושים, טוען פרופ’ יוסף שליין מהאוניברסיטה העברית במחקר שהתפרסם בכתבי העת Science ו-International Journal for Parasitology.

“כולנו סובלים מכך שאנו מהווים מקור מזון לנקבת היתוש. ידוע כי נקבת היתוש זקוקה למנת דם לפני הטלת ביציה, אך מה שפחות ידוע הוא תאבונה לחטיפים מתוקים בין הארוחות.
דיאטת ‘מתוקים’ שמקורה העיקרי הוא צוף פרחים מספקת ליתושים את האנרגיה שלהם”, אומר פרופ’ שליין.

פרופ’ שליין ושותפו למחקר גונתר מילר, מהמחלקה לפרזיטולוגיה במרכז קובין לחקר מחלות מדבקות וטרופיות בביה”ס לרפואה באוניברסיטה העברית, החליטו לנצל את משיכתם של היתושים למתוקים כדי להביא לחיסולם. פריחת עצי שיטה מושכת המוני יתושים וכשמרססים את העצים בתמיסת סוכר מהולה בקוטל החרקים Spinosad, היתושים אוכלים מהתמיסה ומתים. קוטל חרקים זה גורם נזק סביבתי מועט, יש לו השפעה מוגבלת על קבוצות מספר של חרקים ורעילות נמוכה לציפורים וליונקים.

הניסוי נערך בנווה מדבר בדרום הארץ שבו פורחים עצי שיטה רוב השנה גם בתקופות יובש ארוכות. פרופ’ שליין הניח שבהיעדר מקור סוכר אחר, יתושים המחפשים צוף יימשכו לעצי שיטה אלו. נווה המדבר נבחר מאחר שהייתה בו אוכלוסיית יתושים מבודדת וניתן היה לבצע את הניסוי בלא כניסה ו/או תחלופה של יתושים מאזורים שכנים.

הריסוס בקוטל החרקים גרם להשמדת רוב אוכלוסיית היתושים בנווה המדבר. היתושים המעטים שנלכדו לאחר הריסוס היו כנראה יתושים בוגרים שרק בקעו מהגולם, והִתרבות נוספת נמנעה בגלל ההשפעה המתמשכת של קוטל החרקים. בדרך זו התרוקן נווה המדבר לחלוטין מאוכלוסיית היתושים שחיה בו.

לדברי פרופ’ שליין, באזור מדברי בעונה יבשה, לפרחי העצים המועטים הקיימים באזור יש תפקיד מרכזי בחיי היתושים, מכיוון שהם המקור היחיד לסוכר. באזורים יבשים, המחסור במקורות סוכר מקצר את תוחלת החיים של היתושים וכך מגביל את יכולתם להעביר מחלות.

החוקרים מציעים להשתמש בפיתיון של תמיסת סוכר מהולה במדביר חרקים באזורים שיש בהם פריחה המהווה מרכזי אכילה ליתושים.

אזורי מדבר וערבה עשויים להתאים לשיטת ההדברה המוצעת, במיוחד אזורים באפריקה הגובלים בסהרה, שם מתפשטת המלריה בעקבות שינויים סביבתיים, התנגדות לתרופות ועמידוּת יתושים להדברה קונבנציונלית.
שתילת עצים או שיחים המושכים יתושים בסביבה המתאימה והשימוש בהם להדברה עשויים לספק כלי יעיל במלחמה ביתושים ובמאבק נגד מלריה.