מחקר: רמזים להיתכנות חיים בנוגה * מרבית המדענים עדיין סבורים שכוכב הלכת עקר

חוקרים מצאו באטמוספירה של הכוכב עדויות שעשויות להצביע על הימצאות בחיידקים בו

נוגה

שני מדענים אמריקאים טוענים שעננים גבוהים באטמוספירת הכוכב נוגה מכילים כימיקלים המרמזים על נוכחות חיים על פני כוכב הלכת.

גשושות שנשלחו אל נוגה לא מצאו מעולם סימן לחיים על פני הכוכב, שהטמפרטורות בו גבוהות ביותר והאטמוספירה שלו מכילה כימיקלים רעילים, אולם דירק שולצה-מקוך ולואיס אירווין מאוניברסיטת טקסס טוענים, במאמר שהתפרסם בכתב העת “סיינטיסט טודיי”, שהאטמוספירה של נוגה היא “מכניסת אורחים יחסית”, ועשוייה להוות בית גידול לסוגים שונים של בקטריות.

“מנקודת מבט אסטרו-ביולוגית יש סיכוי לחיים על נוגה” אמרו השניים. עם זאת, רוב האסטרונומים עודם ספקנים לגבי הגילוי והקונסנזוס המדעי, לפיו חיים על נוגה אינם אפשריים, נותר בעינו. תוך שימוש במידע שאספו חלליות רוסיות ואמריקאיות חקרו שולצה-מקוך ואירווין את ריכוז טיפות המים בעננים שמעל פני הכוכב. הם הבחינו במספר אינדיקציות בהרכב הכימי שלהן, העשויות לרמז על הימצאות חיידקים. כך, למשל, נמצאו במים מימן גופרתי ודו תחמוצת הגופרית – שני גזים המתרכבים זה עם זה, והאפשרות היחידה להימצאותם בנפרד היא אם מישהו או משהו ייצר אותם. בנוסף, , למרות קרינת השמש האטמוספירה של נוגה כמעט אינה מכילה פחמן חד חמצני, ונראה שדבר מה העלים את הגז.

שני החוקרים מאמינים כי לנוכח הממצאים ייתכן שחידקים החיים בענני נוגה הם בעלי חילוף חומרים הדומה לזה של חיידקים על כדור הארץ. החוקרים ציינו, כי להערכתם הטמפרטורות על נוגה היו נמוכות יותר בעבר, וכי ייתכן שהיו אוקיינוסים על הכוכב. “יש אפשרות שהתפתחו שם חיים שנסוגו לנישות בטוחות כאשר החל אפקט החממה על פני הכוכב”, אמר שולצה-מקוך.

עם זאת, לדעת מרבית המדענים שהתייחסו לממצאים אין די בנוכחות טיפות מים זעירות כדי לתמוך בחיים על נוגה.