מקבץ מחקרים בנושא סרטן העור, לרגל שבוע המלחמה בסרטן זה

מחקר חדש קובע כי צמח הגדילן המצוי יכול למנוע מלנומה

השמש המסוכנת. באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

מחקר חדש שנערך במחלקה לדרמטולוגיה באוניברסיטת אלבאמה בארצות הברית קובע כי לצמח הגדילן המצוי (Milk thistle) תכונות המסוגלות לפעול למניעת סרטן העור. במחקר שבדק את השפעת המרכיב Silymarin אשר מבודד מתוך זרעי צמח הגדילן, נמצא כי למרכיב זה תכונות היכולות למנוע את שיפעולם של תהליכים סרטניים הנובעים מחומר מסרטן כימי או מקרינת האור. מחקרים רחבים שנערכו במעבדה הראו כי לסילימרין תכונות אנטי-אוקסידנטיות, אנטי דלקתיות ואף תכונות המחזקות את המערכת החיסונית. תכונות אלו, כפי הנראה, גרמו, בתנאי מעבדה, לעצירת תהליכים סרטניים בתאים. מסקנת החוקרים הייתה כי הסילימרין הינו חומר מבטיח, בטוח מבחינה פרמקולוגית, אשר ניתן לנצלו למניעה של סרטן העור בבני אדם. יותר מכך, ניתן לשקול הוספתו למרכיבי מסנני הקרינה הקיימים ובכך להעלות את מידת יעילותם כנגד קרינת השמש המזיקה. המחקר פורסם בינואר 2005 בעיתון המדעי International Journal of Oncology.

מחקר חדש קובע כי מרכיב מיוחד הנמצא בשמן זית מונע את הנזקים הנגרמים בתאי העור כתוצאה מחשיפה לקרינת UVA

מחקר חדש, שנערך באיטליה ופורסם באפריל 2005 , מצביע על תכונותיו המיוחדות של מרכיב בשמן הזית, הקרוי DOPET, כמונע נזקים המתרחשים בתאי עור שניזוקו כתוצאה מחשיפה לקרינת UVA. במחקר נעשה ניסוי בתאי מלנומה אנושיים בתנאי מעבדה שנחשפו לקרינת UVA. המרכיב DOPET מנע את עליית הסמנים (markers), המעידים על פעילות חמצון מזיקה המתרחשת בתאים כאשר הם נחשפים לקרינה האולטרה סגולה. חשוב לציין כי כאשר נעשה שימוש בריכוז גבוה של מרכיב זה נצפה עיכוב התהליכים המזיקים בתאי העור המוקרנים. ממצאים אלו מאששים את ההנחה הידועה כי החמצון בתאים מהווה מרכיב עיקרי בתהליך הסרטני הנגרם על ידי קרינת ה- UVA. החוקרים מדגישים כי המינון הנדרש של המרכיב DOPET צריך להילקח בחשבון כאשר מיוצרים מוצרים עם שמן זית בתעשיית הקוסמטיקה והאוכל. המחקר פורסם בעיתון Free Radical Biology & Medicine.

יותר מקרי מלנומה מתגלים בקיץ

ניתוח נתוני תחלואת המלנומה הנרשמים על-יד שרותי רישום הסרטן בארצות שונות באירופה, מגלה תופעה מסקרנת: יותר מקרי מלנומה מאובחנים במהלך חודשי הקיץ. תוצאות ניתוח זה, אשר התפרסמו בינואר 2005 בכתב העת היוקרתי European Journal of Cancer, מצביעות על מורכבותה של התופעה. לדעת החוקרים, הגורמים הם חברתיים וסביבתיים. בחודשי הקיץ עולה בדרך כלל רמת המודעות הציבורית לצורך בבדיקות העור, זאת בדרך כלל בעקבות מסעות סברה נרחבים. בנוסף, גוברות הפניות לבדיקות בעקבות גילוי של פגעי עור רבים, אשר היו מכוסים על-ידי בגדי החורף. בדיקות אלה אכן מביאות לעליה במקרי המלנומה המתגלים. עם זאת, דווקא באזורי הגוף שאינם מכוסים בחורף, כגון הידיים, נצפתה העלייה המשמעותית ביותר. לדעת החוקרים, הסיבה לכך נעוצה בחשיפה לקרינת השמש המתרחשת עם תחילתו של אותו קיץ, אשר מאיצה את התהליך הסרטני הסמוי.

מחקר חדש קובע כי החשיפה המצטברת לשמש בגיל הילדות, היא הגורם הסביבתי המכריע ביותר להתפתחות סרטן העור בקרב ילדים

במחקר חדש שנערך במחלקה לדרמטולוגיה באוני' טובינגן שבגרמניה, נבדקו במשך שלוש שנים 1,232 ילדים בגילאי שנתיים עד שבע מהערים בושום ושטוטגרט, במטרה לבודד את גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות שומות בעור. במהלך המחקר נערכו ספירה ואפיון של סוגי השומות שנתגלו על עור הילדים. הוריהם עברו ראיונות שכללו שאלות הערכה בנושא חשיפתם לשמש, אופי הכוויות, מספר הפעמים בהם נחשפו ילדיהם לקרינת השמש ואימוץ התנהגות נכונה בחוץ כמו גם ספירת השומות על זרועותיהם של ההורים. סיכום הממצאים העלה כי מספר גבוה של שומות היה קשור במאפייני העור של הילד כמו עור בהיר או מנומש, בגורמים המאפיינים את הורי הילד כמו מספר השומות על הזרועות של האב והאם, בעובדה שהורה אחד לפחות היה ממוצא גרמני ובגורמים סביבתיים כמו חשיפה בינונית לשמש בזמן חופשות וחשיפה בינונית מתמשכת לשמש בסביבת הבית. כוויות היוו גורמי סיכון חשובים להתפתחות שומות. החוקרים מדגישים כי החשיפה המצטברת לשמש הייתה הגורם הסביבתי המשמעותי החשוב ביותר להתפתחות שומות אצל הילדים בין אם הילד נחשף חשיפה בינונית ממושכת ובין אם חשיפה גבוהה במשכי זמן קצרים. בנוסף מדגישים החוקרים כי מקדמי הבריאות צריכים לתת דגש על מניעת היחשפות לשמש במיוחד בקרב ילדים עם עור בהיר וילדים להורים בעלי מספר רב של שומות. המאמר התפרסם בעיתון International Journal of Cancer.