אנליזה התנהגותית חדשה של אוכלוסיה מובנית, מאירה את התיאוריות של דארווין בדבר שיתוף-פעולה ותחרות בין אחים, ומספקת מודל מופשט שעשוי להקל על המדענים בחיפוש אחר מיפוי התנהגותי של אורגניזמים גורמי-מחלה בתוך תאים
פרופ' פיטר טיילור מהמחלקה למתמטיקה וסטיטיסטיקה בקווין, גילה נוסחה פשוטה לאיזון העלוּת והתועלת של פעילויות אלטרואיסטיות. (התמונה באדיבות אונ' קווין)
פרופ' פיטר טיילור (Taylor), פרופ' למתמטיקה וסטטיסטיקה בקווין, ועמיתיו, טרוי דיי (Day) מקווין וגוֹף ווילד (Geoff Wild) מאונטריו, הציגו נוסחה פשוטה לאיזון העלוּת והתועלת של פעילויות אלטרואיסטיות. צעד זה אפשר לחוקרים לחזות התנהגויות ולסכם תוצאות נבדלות בתוך מסגרת פשוטה.
"למרות שאנו מתמקדים בעיקר בשיתופי-פעולה, ניתן ליישם את היחסים מבוססי תורת-הגרפים שמצאנו לאבולוציה של תכונות אחרות," אומר ד"ר טיילור. "לדוגמא, כאן בקווין אנחנו מתעניינים במיוחד בהתנהגות של פָּתוֹגֶנים [מיקרואורגניזמים מחוללי מחלה] המתחרים בתוך הפונדקאי [הנשא] ביכולתם לגרום למחלה, ואנו מצפים ליישום של התוצאות שלנו למודלים האלה."
המחקר שכותרתו "אבולוציה של שיתוף-פעולה בגרף הומוגני סופי" פורסם בשבועון Nature. הוא מספק מערכת שניתנת להחלה על כל מין בסביבתו הטבעית, בכדי לנסות ולהבין את ההתנהגות שלו והאינטרקציות של הפרטים בתוכו. "ניתן לדמות אינטרקציה בין פריטים המשחקים משחק," מסביר ד"ר טיילור. "עם כושר הנקבע לפי רווחי המשחק והתחרות בין צאצאים-אחים על שטח, המודל שלנו מנבא אילו אסטרטגיות יצוצו תחת השפעת האבולוציה."
המחקר מומן מקרן של NSERC למענקי מחקר.
לידיעה המקורית באתר האוניברסיטה.
8 תגובות
משוואת פרייס גם כן מתייחסת לאלטרואיזם בטבע ולהיבטים אבולוציוניים שלו
קיימות ציפורים המגדלות את אפרוחיהן על הקרקע (כמו מינים שונים של תרנגולות). במידה ובא טורף כמו נחש או שועל, האמא מנסה למשוך את תשומת לבו הרחק מהאפרוחים, ולגרום לו לרדוף אחריה ולא להתקרב למקום המסתור של האפרוחים.
שלום…
אולי מישהו יכול לתת לי דוגמא ספציפית לאלטרואיזם אצל בעל חיים כלשהו (לא פינגווינים..:)
תודה.
תופעות האלטרואיזם בטבע מתבטאות רק ברמת הפרט/קבוצה במין כלשהו וישנן דוגמאות רבות. אך אל לנו לטעות ולהסיק מכך שניתן לשייך את האלטרואיזם באופן ישיר להמשכיות המין. הגנים שלנו הינם "אנוכיים". לדוגמא, התנהגות אלטרואיסטית של פרט מסוים תסכן את עצמו אך תציל את אחיו (אשר מספרם עולה על שלו), מבחינה הסתברותית היא כדאית להמשכיותם של אותם גנים. ההתנהגות האלטרואיסטית המובהקת היא דאגה של הורים לצאצאיהם. כך שברמת הגן, אלטרואיזם איננו אפשרי ובמידה ויזוהה מוטיב שכזה בעתיד, ניתן לסתור את התיאוריה הניאו-דארוויניסטית.
יהודה,
על פי טענתך אם נפלתי בשוגג אל מתחת רכבת דוהרת, הרי שהדבר שקול לסמג"ד שזרק עצמו על-גבי רימון, שכן הסמג"ד הציל חיילים ואילו במקום נפילתי הציבו גדר…
לאסף, דווקא האלטרואיזים קיים בטבע. לדוגמא, אם צפור טורפת פרפר מסויים ומגלה שטעמו אינו ערב, היא יורקת אותו ולא טורפת יותר פרפרים מאותו מין. זה כמובן אלטרואיזים, וזה כמובן אינו עוזר לפרפר המסכן שניטרף. אני בטוח שאותו פרפר מסכן לא דן באיזה שהןא צורך מוסרי שהיה לו כשהוא ניטרף, אך פעולת הפרפר הייתה אלטרואיסטית מושלמת.
ולגביי המאמר, נאמר שם שהנוסחה היא פשוטה, אם כן , מדוע לא הציגו אותה לפנינו?
סבדרמיש יהודה
התנהגות אלטרואיסטית קיימת בטבע וגם בחברה האנושית. במלחמת לבנון השנייה, לדוגמא, ראינו חיילים שהציגו התנהגות אלטרואיסטית. גם בע"ח מציגים התנהגות אלטרואיסטית, בעיקר כשהדבר מציל שארי בשר שלהם שחולקים מאגר גנים משותף איתם.
אלטרואיזם כמושג הוא אולי צורך מוסרי/תרבותי שמתעורר אצל חוקרים אנושיים , בטבע (ובחברה האנושית ) אינו קיים,
עכשיו מעיזים פרפסורים מכובדים לסתור את קיומו "נוסחה פשוטה לאיזון העלוּת והתועלת של פעילויות אלטרואיסטיות". במקום בו יש תועלת מתפוגג המושג אלטרואיזם ,נמוג ונעלם.