התקווה האולימפית (במתמטיקה)

בקיץ, כאשר ספורטאים ישראליים יתחרו באולימפיאדה בלונדון, שישה נערים ישראליים יתחרו בארגנטינה באולימפיאדה הבין-לאומית במתמטיקה. נחשו למי יש יותר סיכוי לחזור הביתה עם מדליות.

חברי הנבחרת הישראלית לאולימפיאדת המתמטיקה, קיץ 2012 בארגנטינה. צילום: מכון ויצמן

אחרי שעברו את שתיים מתחרויות המתמטיקה הגדולות בישראל- אולימפיאדה זוטא והאולימפיאדה על שם פרופסור גיליס בהצטיינות, ואחרי שני מחנות אימונים מפרכים, נבחרו התלמידים שירכיבו את נבחרת ישראל במתמטיקה באולימפיאדת המתמטיקה הקרובה. האולימפיאדה העולמית במתמטיקה, ה-IMO (International Mathematical Olympiad) תיערך השנה בעיר החוף מר דל פלאטה שבארגנטינה ותציין 53 שנים לתחילת המשחקים האולימפיים במתמטיקה. התחרות נערכת בין תלמידי חטיבה עליונה (כיתות י’-יב’) מ-101 מדינות ברחבי העולם. באולימפיאדה שהתקיימה בשנה שעברה באמסטרדם זכתה נבחרת ישראל בחמש מדליות, האחת מדליית זהב ועוד ארבע מדליות ארד ודורגה במקום ה-23 הכללי, קפיצה של 30 מקומות לעומת שנת 2010 וההישג הטוב ביותר מזה שבע שנים. השנה מקווים בנבחרת לחזור הביתה עם יותר מדליות, כשהמטרה היא כניסה ל-15 הנבחרות הטובות ביותר.

נבחרת ישראל במתמטיקה מורכבת כולה מתלמידי תיכון במסגרות ההצטיינות של מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. כאמור, משתתפי הנבחרת סיימו בהצטיינות שתי תחרויות ארציות בהן השתתפו יותר מששת אלפים תלמידי תיכון, והיו גם הבולטים והמצטיינים במחנות האימונים שקיים מכון דוידסון בפברואר ובתחילת החודש.

בסגל הנבחרת השנה נמצאים שלושה מזוכי המדליות בשנה שעברה, יואב קראוז מתיכון “קציר” בחולון, גיא רווה מתיכון “ליאו בק” בחיפה וקונסטנטין זברני מתיכון עירוני א’ בחיפה, לו תהיה זאת השנה השלישית ברציפות בסגל האולימפי. אליהם יתווספו השנה שישה “שחקנים” חדשים: אמוץ אופנהיים, עמרי סולן, עופר גרוסמן, אוהד קליין, תום קלוורי ודניאל הדס. הדס, תלמיד כיתה יב’, חוגג הצטרפות לנבחרת שניה כשהוא מייצג את ישראל גם באולימפיאדת המחשבים העולמית, כל זאת מתוך תוכניות ההצטיינות המיוחדות של מכון דוידסון. גיא רווה ותום קלוורי משתתפים גם בתכנית ההצטיינות ח”ץ (חוקרים צעירים) בה מדריכים במכון דוידסון את החוקרים של המחר.

את הנבחרת יוביל המאמן לב רדזיבילובסקי, שהשתתף בעצמו באולימפיאדה בין השנים 1994-1996 וזכה בשתי מדליות כסף ומדליית ארד. יחד איתו ידריכו את הנבחרת ד”ר דימיטרי נוביקוב מהפקולטה למתמטיקה ומדעי המחשב במכון ויצמן למדע וסטודנטים הלומדים במכון. לקראת תחילת התחרות ב-04 ביולי, חברי הנבחרת יעברו מחנה אימונים בן שבועיים בתחילת חודש יוני ואימוני בית לאורך כל שלושת החודשים עד לטיסה לארגנטינה.

ד”ר קובי לביא, מנהל יחידת שוה”ם, היחידה לקהל הרחב במכון דוידסון- “מתוך יותר מ-70 פעילויות שמקיים מכון דוידסון לחינוך מדעי, תכניות ההצטיינות הן חוד החנית שלנו. מתוך אותן תכניות, ובתמיכת משרד החינוך, מונה מכון דוידסון לחינוך מדעי להרכיב את נבחרת ישראל במתמטיקה. תפקידנו הוא לחבב את המדע על הצעירים, והישגים באולימפיאדה העולמית הם חלק מהדרך לגרום לצעירים לרצות ולהצטיין”.

1. למיטב ידיעתי (בעיקר כהורֶה): הנבחרת לאולימפידת מדעי המחשב השנה עדיין לא נקבעה סופית. בנבחרת המתמטיקה (כולל שחקני ספסל) שפורטה יש עוד נערים שמשתתפים בשלב האחרון של אימוני נבחרת מדעי המחשב (שלפני קביעת 4 חברי הנבחרת). למשל תום ואוהד. אולי עוד מישהו.

בכל אופן, אני לא מקנא במאמני הנבחרות שצריכים לבחור מי יישתתף באולימפידה הבינלאומית ומי לא: יש בין המתחרים על מספר המקומות המוגבל די מתחרים לפחות לשתי נבחרות שיכולות להביא הישגים נאים!

2. תיקון טעות: קונסטנטין זברני מתיכון עירוני ה’, חיפה ולא כפי שנכתב.

3. Gg

בלי שחקני חיזוק צהובי עור מסין הקומוניסטית נמשיך לדשדש.

לינק טבלת תוצאות (כמדומני)
    www_imo-official_org__results_aspx

קוו תחתון יחיד פירושו “.”
    קוו תחתון כפול פירושו “/”
    (איות מתוקן כאן הוא מסיבות טכניות)

הערה:
    אם הבנתי נכון את טבלת התוצאות — סין הקומוניסטית לקחה מקום ראשון או שני באולימפידה IMO כבר 15 שנה ברציפות. אצל הסינים אין תלמידים חפיפניקים כמו אצלנו, הם רציניים ויכבשו את העולם.