האחות האבודה של שביל החלב

צילום מלא פרטים של גלקסית M33 הושג באמצעות המצלמה הדיגיטלית מהחזקות בעולם והטלסקופ האופטי הגדול בעולם

התחרות בין שביל החלב לאחיותיה על תואר הגלקסיה היפה ביותר חיה ונושמת. למעשה יש לשביל החלב שתי אחיות – גלקסיות ספרירליות המתחרות על תשומת ליבם של הצלמים. אנדרומדה בדרך כלל זוכה בתחרות, מכיוון שהיא עומדת בפוזה יפה לפורטריט קוסמי. ואולם בצילום החדש, שבוצע מטלסקופ בקוטר 6.5 מטרים במצפה MMT, מקבלת האחות השניה תשומת לב. בצילום זה יוצאת גלקסית המשולש מהצללים וחושפת זרועות מדהימות של כוכבים ואבק המנוקד בערפיליות בצבע ורוד בהיר.
התמונה החדשה של גלקסית המשולש חושפת גם את היכולת של מצלמת העל החדשה של MMT. מצלמת העל – מגהקם, פותחה במצפה האסטרופיזי הסמיתסוני בקיימברידג' מסצ'וסטס בהנחית האסטרונום בריאן מקלואד. היא מכילה לא פחות מ-36 שבבי CCD, כשכל אחד מהם מכיל 9 מיליון פיקסלים, דבר ההופך את מגהקם לאחת המצלמות הדיגיטלןיות הגדולות בעולם. בהשוואה למצלמות שאנו מכירים שמגיעים ל-9 מגהפיקסלים, למגה-קם יש 340 מגה פיקסלס.

קלדוול ומקלואד בחרו בגלקסית המשולש כאחת מהגופים הראשונים שיצולמו במצלמת העל. גלקסיה זו, הידועה גם כ-M33 בקטלוג מסייה, נמצאת כ-2.4 מיליון שנות אור מכדור הארץ. קוטרה הנראה כפול מזה של הירח המלא בשמי הלילה. אף כי היא ארוכה, אורה מפוזר, ולכן היא עצם שקשה לראותו בעין בלתי מזוינת. המראה של M33 במיטבו ממשקפות ומטלסקופים קטנים בהגדלה נמוכה.
כוכבים כחולים שזה עתה נוצרו וטלאים שחורים של אבק מדגישים את הזרועות של M33. מילוי ורוד של גז מימן מסמל אזורים של יצירה פעילה של כוכבים בדומה לערפילית אוריון בשביל החלב. הערפילית הלוכדת את העין בחלק השמאלי העליון של התתמונה, מכונה NGC 604 והוא נמתח לאורך 1,500 שנות אור ומכיל 200 כוכבים צעירים שאורם בוקע מבפנים.
גלקסית המשולש היא הקטנה מבין שלוש גלקסיות ספירליות בסביבתן, המכילות 10-40 מיליארד שמשות כל אחת. לשם השוואה, בשביל החלב רק 200 מיליון שמשות, ואנדרומדה מעט כבדה יותר.
"המשולש אינה גלקסיה ענקית קולוסאלית כמו שביל החלב או אנדרומדה", אומר קאלדוול. "אך יש לה יופי משלה."
טלסקופ MM5 מכיל מראה ראשית בקוטר 6.5 מטרים, דבר ההופך אותה לטלסקופ האופטי הגדול בעולם. אסטרונומים משתמשים בטלסקופ למספר שימושים כגון חיפוש כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, מיפוי תלת ממדי של החלל ומציאת קוואזרים שהתקיימו כאשר היקום היה בן עשירית מגילו הנוכחי. הטלסקופ עצמו ממוקם דרומית לטוסון, אריזונה בשיתוף עם אוניברסיטת אריזונה.