שיטה חדשה לזיהוי סמים בדגימת רוק

השיטה משמשת כבר היום במחקר אירופאי שנועד לבחון את תכיפות השימוש באלכוהול וסמים בקרב נהגים.

צוות מדענים מהמכון לתרופות חוקיות באוניברסיטת (Santiago de Compostela) USC בספרד פיתח שיטה לגילוי נוכחותם של 23 חומרים אסורים בדגימות רוק. השיטה, שפורסמה בכתב-העת המדעי Analytical and Bioanalytical Chemistry משמשת כבר היום במחקר אירופאי שנועד לבחון את תכיפות השימוש באלכוהול וסמים בקרב נהגים.

"דגימות הרוק נאספות באמצעות הנחת מעט צמר-גפן בקצהו של מתקן מיוחד הממוקם מתחת ללשון, בדומה לסוכרייה על מקל, המכיל מד ייחודי ההופך את צבעו לכחול כאשר יש כמות מספקת של דגימה (0.5 מיליליטרים)", מציין Manuel López Rivadulla, אחד ממפתחי השיטה המשמש כחוקר במכון האוניברסיטאי. לאחר מכן, כל פיסת צמר-גפן מוכנסת למבחנה ומסומנת לשם הזיהוי.

החוקר מוסיף כי כאשר הדגימות נאספות ע"י משטרת התנועה, הן מוכנסות למיכלים מיוחדים שהוכנו מראש ומועברים בקירור למעבדה המתאימה. בשלב הבא, דגימת הרוק מעובדת ונבחנת תוך שימוש בשתי מערכות משולבות: כרומטוגרפיה נוזלית (LC), שבה מופרדות התרכובות השונות שבתערובת, ובצמוד לה ספקטרוסקופיית מסות (MS/MS), המאפשרת זיהוי מדויק של התרכובות הכימיות השונות.

השיטה החדשה מאפשרת זיהוי של עד 23 חומרים בו-זמנית, הן סמים בלתי-חוקיים (כגון: קוקאין, חשיש ואמפטמינים) והן תרופות חוקיות (כגון: מורפיום, מתאדון, קודאין ודיאזאפם). קבוצת החוקרים מציינת כי זיהוי סמים ותרופות בנוזלים מהפה הינה שיטה בלתי-חודרנית, בניגוד לאבחון דגימות דם או שתן. כמו-כן, ניתן להסתכל ישירות על הנבדק בעת ביצוע האבחון.

לדברי Juan Carlos González Luque, יועץ רפואי של הרשות לבטיחות בדרכים, המטרה של המחקר הינה לקבוע את שכיחות הצריכה של אלכוהול, סמים ותרופות בקרב נהגים ספרדיים. "יילקחו שתי דגימות במהלך הבדיקה: אחת תיבדק באתר עצמו באמצעות שיטות אימונולוגיות מהירות של תגובת נוגדן-אנטיגן, והשנייה תישלח למעבדת המחקר", הוא הסביר.

בדיקת דגימות הדם החלה בחודש ספטמבר 2008 בשלושים ושתיים נקודות ברחבי ספרד ואמורה להסתיים שנה אחרי תוך קבלת מדגם אקראי של כ- 3500 נהגים. החוקר מציין כי למחקר יש שני היבטים: משפטי ומחקרי. בהיבט המשפטי – העונשים והקנסות המקובלים יוטלו על
הנהגים בהם התגלתה נוכחות של סמים בריכוזים בלתי-חוקיים. "וכבר עכשיו נחשפנו למקרים מגוונים", מוסיף היועץ הרפואי של המחקר.

אולם, המטרה הראשית הינה לקבוע את מספר הנהגים הספרדיים הנוטלים הן סמים והן אלכוהול. מסקנות המחקר תסייענה גם בשיפור הפיקוח והבקרה על נהגים אלו. החוקר מעריך כי קיימת סבירות גבוהה שכבר השנה תהיה זמינה לכל שוטר תנועה ערכת בדיקה מהירה ופשוטה.

החוקרים מציינים כי הנתונים שנאספו עד כה מצביעים על כך שצריכת סמים הינה בעיה רצינית יותר מצריכת אלכוהול. החוקר מדגיש כי בשנת 2007 נתגלו חומרים פסיכו-אקטיביים בעשרה אחוזים מהנהגים שנהרגו בכבישים, מבלי להכליל את מספר האנשים שעברו תאונת-דרכים, נפצעו או נהרגו מאוחר יותר רחוק מאתר התאונה, עבורם המידע לא קיים.

1. זה טוב מאד וחשוב לאכיפה- מעניין מתי יישמו את זה לאחר בדיקה שזה מוכח לגמרי גם בכל העולם