פסולת מטלוויזיות LCD למניעת זיהומי-חיידקים

הפסולת, הגואה בקצב המהיר ביותר באיחוד האירופאי, תוכל בקרוב לסייע במאבק כנגד זיהומי בית-חולים – זאת לדברי מדענים מאוניברסיטת יורק באנגליה.

צגי LCD כבר לא מתים לשווא
חוקרים מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת יורק גילו שיטה להמרת התרכובת הכימית פולי-ויניל אלכוהול (polyvinyl-alcohol, PVA), שהינה רכיב מפתח במכשירי טלוויזיה בעלי טכנולוגיה של צג מגביש נוזלי (LCD), לחומר נוגד-חיידקים המחסל זיהומים, כדוגמת זה שמקורו בחיידק אשריכיה קולי, וחיידקים מזנים נוספים.

אותו צוות המחקר מצא לפני כן שיטה להוצאת החומר PVA מצגי טלוויזיה ולהמרתו לחומר המתאים לגוף ולשימושו כפיגומי-רקמות המסייעים לצמיחתם מחדש של חלקי גוף. החומר יכול לשמש גם בגלולות ובתחבושות שמתוכננות להעביר תרופות לאזורים מסוימים בגוף.

אומר אחד מהחוקרים: “ההשפעה של מסכי LCD על החברה המודרנית הינה דרמטית – קיים אומדן כי 2.5 מיליארד מסכים מסוג זה מתקרבים לתום שימושם, והם מהווים את הפסולת הגדלה בקצב המהיר ביותר באיחוד האירופאי.

“אולם, אנו מסוגלים לייצר ערך מוסף לפסולת זו. באמצעות חמום, ולאחר מכן קירור החומר, ואז הגבתו עם אתאנול אנו מסוגלים לייצר חומר נקבובי עם שטח פנים גבוה מאוד ובעל פוטנציאל רב לשמש בביו-רפואה.

“כעת, התקדמנו שלב אחד נוסף באמצעות הגברת התכונות נוגדות-החיידקים שלו ע”י הוספת ננו-חלקיקי כסף וקיבלנו מערכת המסוגלת להשמיד זיהומים חיידקיים כגון זה של אשריכיה קולי וכדומה. ניתן יהיה להשתמש בחומר זה, לדוגמא, במוצרי ניקוי בבי”ח לשם הסיוע בהפחתת הזיהומים.”

השלבים הבאים במיזם זה יהיו לבחון את החומר החדש בהשוואה לתרכובות מסחריות קיימות בכדי לקבוע את יעילותו היחסית, ולהשיג אישור ממוסדות רישוי לשימוש בטוח בננו-חלקיקי כסף עבור יישומים של בריאות האדם.