יצאה לדרכה משימת ATV-5, חללית המטען לתחנת החלל על שמו של הוגה תיאורית המפץ הגדול ז'ורז' למטרה

החללית האחרונה בסדרת חלליות המטען האירופיות, היא גם המטען הכבד ביותר ששוגר על גבי טיל אריאן 5

הדמיית אמן של החללית ATV-5 מתקרבת לעגינה אוטומטית בתחנת החלל. איור: סוכנות החלל האירופית ESA
הדמיית אמן של החללית ATV-5 מתקרבת לעגינה אוטומטית בתחנת החלל. איור: סוכנות החלל האירופית ESA

אמש בשעה 02:47 שעון ישראל, שוגרה משימת ה-ATV האחרונה – ATV-5 George Lemaître. ה-ATV, או Automated Transfer Vehicle הינה חללית להעברת מטען לתחנת החלל הבינלאומית של סוכנות החלל האירופאית (ESA – European Space Agency).

לצפייה בשיגור

תכנונה של חללית אוטומטית החלה את דרכה ב-1987, ובשנת 1992, ESA וסוכנות החלל האמריקאית (NASA) החלו לאפיין את ה-ATV כדי להתאימה לתחנת החלל האמריקאית שתוכננה אז – Freedom. בנוסף ל-NASA, ESA החלה לעבוד עם סוכנות החלל הרוסית, Roscosmos, בשנה שלאחר מכן כדי להתאים את ה-ATV לתחנת החלל Mir 2. בסופו של דבר מיר 2 ופרידום הפכו לתחנת החלל הבינלאומית.

בסוף 1995 ניתן האישור הסופי לתכנון ה-ATV יחד עם מעבדת קולומבוס (שכיום נמצאת בתחנת החלל). את ה-ATV משגר טיל Ariane 5 ומשגרים אותו מבסיס החלל בקורו הנמצא בגינאה הצרפתית. החללית מעבירה עליה מטענים כגון ניסויים, מזון, שתייה, דלק לתחנה ובמהלך שהייתה היא מספקת הנעה לתחנת החלל וגם עושה תיקוני מסלול.

את תחנת החלל משרתים מספר כלים – ה-HTV קונוטורי, ה-Dragon של SpaceX, סיגנוס של אורביטל סיינס, והפרוגרס הוותיקות המעבירות מטענים לחלל מסוף שנות השישים. בהשוואה לפרוגרס (וגם הדרגון וסיגנוס), עמה ה-ATV תוכנן לשרת, ה-ATV נושא פי שלוש יותר מטען (הפרוגרס נושא 2.4 טון וה-ATV נושא 7.7 טון).

לאחר מספר ימים במסלול, ה-ATV עוגן במודל הזבזדה באופן אוטומטי, ולאחר העגינה מתחילה פריקת המטען מהתא. נוסף להעברת המטענים, ה-ATV נותן דחיפות לתחנת החלל, כדי להעלות אותה לגובה גבוה יותר בכדי שהתחנה לא תרד ותשרף באטמוספרה. ה-ATV עוגן בתחנה למשך כשישה חודשים, ובסופה של העגינה, ה-ATV משתחרר מהתחנה כאשר הוא נושא עליו את זבל התחנה ובסופה של הפעילות, החללית נשרפת באטמוספרה.

היו עד כה 4 משימות והלילה, תשוגר המשימה החמישית והאחרונה – ג'רג' למטר.

המשימה הראשונה הייתה ATV-1 ז'ול ורן על שמו של הסופר הנודע אשר כתב על מסעות לירח, למעמקי הים וסביב הירח. המשימה שהתה בחלל במשך 205 ימים ושהיא שוגרה ב-9.3.08.

המשימה השנייה הייתה ATV-2 יוהנס קפלר, הפיסיקאי ע"ש יש שלושה חוקים העוסקים במסלולים סביב גופים. משימה הייתה בחלל במשך 126 ימים והיא שוגרה ב-2011.

המשימה השלישית, ATV-3 אדוארדו אלמאלדי, פיזיקאי איטלקי והיא הייתה במסלול במשך 196 ימים.

אלברט איינשטיין זכה לקבל גם הוא ATV, את הרביעית במספר. ATV-4, הייתה בחלל במשך 151 ימים. לפני סיום המשימה, סוכנות החלל האירופית והסוכנות לניצול החלל (סל"ה, סוכנות החלל הישראלית) ארגנו אירוע לכבודה של החללית והוא כלל מספר הרצאות בנושאי חלל ו-ATV כאשר היו הרצאות על אלברט איינשטיין, על מדע וגם על הנדסה. לקראת סיום, הייתה הרצאה של מנהל הפרויקט, מר אלברטו נובלי אשר דיבר על הפרויקט עצמו.

הלילה שוגרה ATV-5 על שמו של הפיזיקאי הראשון שהציע את רעיון המפץ הגדול – ג'ורג' למטר. החללית צפויה לעגון מספר ימים אחרי השיגור והיא גם המטען הכבד ביותר אותו נשא אי פעם משגר אריאן 5.

אמנם זו תהא המשימה האחרונה של ה-ATV, אך הפרויקט עדיין ממשיך בחללית האוריון – תא השירות של החללית יהא דגם שונה של תא השירות של ה-ATV.

כעת תמשיך תחנת החלל הבינלאומית לקבל אספקה מחלליות פרוגרס רוסיות ומחלליות פרטיות של ספייס איקס ואורביטל סיינסס האמריקניות שזכו בחוזים מנאס"א.

לידיעה בבלוג של בן נתנאל

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

14 תגובות

  1. ניסים:
    " שמעתם פעם אתאיסט מציין שמדען זה או אחר לא מאמין באלוהים?" – אתה שואל את זה ברצינות? אם כן, אז כנראה אתה לא מקשיב לעצמך..
    (עצתי: תן לעצמך שתי סטירות) 🙂

  2. אדוק
    למטרה האמין באלוהים. גם ניוטון. אשמח לדעת למה חשוב לכם לציין את זה. שמעתם פעם אתאיסט מציין שמדען זה או אחר לא מאמין באלוהים?

  3. אבי,
    בטוחני שלמטרה – שהיה פיזיקאי מעולה וכומר אדוק – היה מגחך לנוכח הביקורת שלך על מה שהוא עושה עם 99% מזמנו… אבל את ההיפותזה הזו כנראה שכבר לא נוכל לבדוק 🙂

  4. בלי קשר לויכוח, בלגיה קיימת כיום רק על הנייר. היה מוזר לראות שהכריזה ברכבת השתנתה מדו לשונית להולנדית בלבד מרגע שיצאנו מבריסל לעבר גנט

  5. ניסים
    למה אתה לא מציין את העובדה שאדון למטרה האמין באלהים, ובכל זאת היה מדען דגול ששם לא מעט אתאיסטים בכיס הפצפון?

  6. ההסוכנות לניצול החלל – זה חיובי כי זה נותן למחקר ערך מעשי ,כוח כלכלי,ועתיד אזרחי.לדעתי החלל הוא בהחלט שדה פעולה כלכלי.

  7. טוב להזכיר בהזדמנות הזו – ובפרט באתר כל כך קנאי לאתאיזם – שז'ורז' למטרה היה כומר אדוק.

  8. העתיד הכלכלי נמצא בחלל.כשמעורב בכך כוחות מכל העולם.ניצנים לגישה זו של גלובליזציה ניתן לראות ,בתחנת החלל הבין- לאומית.אני סבור שבעשורים הבאים נראה שיתוף פעולה רוסי אמרקאי ,במחקר מאויש על הירח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן