סיקור מקיף

אירופה שיגרה את חללית המטען הכבדה ביותר עד כה לתחנת החלל, קרויה על שמו של אלברט איינשטיין

חללית המטען האוטומטית הרביעית של סוכנות החלל האירופית, אלברט איינשטיין שוגרה שלשום למסלול ממרכז החלל בקורו שבגואינה הצרפתית. החללית תבצע סדרת תמרונים ותעגון בתחנה ב-15 ביוני

חללית מטען אוטומטית - ATV של סוכנות החלל האירופית מגיעה לתחנת החלל הבינלאומית. איור: סוכנות החלל האירופית ESA
חללית מטען אוטומטית – ATV של סוכנות החלל האירופית מגיעה לתחנת החלל הבינלאומית. איור: סוכנות החלל האירופית ESA

טיל מדגם אריאן 5, שהופעל על ידי חברת אריאן אספאס המריא ב-6 ביוני בשעה 21:52 שעון גריניץ’ (7 ביוני 00:52 שעון ישראל) והעלה את ATV-4 למסלול החניה המעגלי המתוכנן בגובה 260 קילומטרים, 64 דקות מאוחר יותר. החללית פרסה את ארבעת הכנפיים הסולאריות שלה המשמשות לייצור חשמל וכן את האנטנה.

החללית מנוטרת בידי מרכז הבקרה של ה-ATV המופעל במשותף ע”י סוכנות החלל האירופית וסוכנות החלל הצרפתית CNES בטולוז. היא השלימה את השיגור ואת שלב המסלול הראשון בתוך שש שעות והיא אמורה לעגון אוטומטית בתחנת החלל הבינלאומית ב-15 ביוני.

החללית, הקרויה על שמו של אלברט איינשטיין שוקלת 20,190 ק”ג והיא החללית הכבדה ביותר ששוגרה אי פעם בידי אריאן, כשהיא שוברת את השיא של קודמה – אדוארדו אמלדיבי בכ-150 ק”ג. החללית, שתשמש לאספקה ולסיוע לשינוי מסלול תנחת החלל היא הגדולה והמתוחכמת ביותר מבין חלליות השירות שהגיעו לתחנת החלל.

“עם שיגור מוצלח נוסף של ATV ושיא חדש ביכולת השיגור, הדגימה התעשיה האירופית את יכולתה לייצר חלליות ייחודיות ולספק לסוכנות החלל האירופית תפקיד מפתח בקרב שותפיה בתחנת החלל הבינלאומית” אומר ז’אן-ז’אק דורדין, מנכ”ל סוכנות החלל האירופית.

“הרפתקאה זו עדיין בעיצומה. ATV4 כבר שוגרה אך ATV-5 כבר בדרך והטכנולוגיות שפותחו עבור ATV ישרדו מעבר לחלליות אלה ויבטיחו תוכניות חדשות כגון מודולי השירות שסוכנות החלל האירופית מפתחת עבור החללית הרב תכליתית המאויישת אוריון עבור נאס”א.

“מ-ATV לאוריון, סוכנות החלל האירופית בונה את היכולת שיספקו לאירופה את האפשרות להיות שותפה חשובה במשימות חלל בינלאומיות בעתיד” אומר תומס רייטר, מנהל תוכניות החלל המאוישות של סוכנות החלל האירופית ובעבר אסטרונאוט שבילה בתחנת החלל הבינלאומית. “כיום אנו תומכים בהתיישבות ארוכת טווח ובמחקר מדעי במסלול נמוך. מחר נוכל לקחת את ההתמחות הזו אל מעבר למסלול כדור הארץ ביחד עם שותפינו.”

אלברט איינטשיין מביאה מטען שיא של 2,480 ק,ג, לרבות 620 ק”ג של פריטי “הרגע האחרון” שהותקנו עליה כאשר כבר היתה בראש טיל האריאן פחות משבועיים לפני השיגור. המטען, המאוחסן בחלק המדוחס של החללית הוא גם המגוון ביותרמאי פעם כשהוא מכיל למעלה מ-1,400 פריטים. בנוסף, כול המטען 2,580 ק”ג של חומרי דלק לשינוי מסלול של התחנה ועוד כ-800 ק”ג למילוי מכל הדלק של רכיב זבזדה בתחנה.עוד במטען 570 ק”ג של מי שתיה ו-100 ק”ג של גזים (שני מכלי חמצן טהור ואחד של אוויר) למכלים הרלוונטיים התחנה.

חלליות ה-ATV פותחו עבור סוכנות החלל האירופית בידי התעשייה האירופית כאשר אסטריום היתה הקבלן הראשי לצורך אספקת מצרכים ודלק תחת הסכם עם נאס”א לתמיכה בחלקה של אירופה בעלויות תפעול התחנה. היא גם מכילה מערכות ניווט מדויקות, תוכנת טיסה בעלת יכולות יתירות גבוהות ומערכות אוטונומיות לניטור עצמי ומניעת התנגשות בעלות יכולות עצמאיות לאספקת חשמל, בקרה והינע. אף חללית אחרת שמגיעה לתחנה לא מדגימה רמה כזו של בקרה עצמאית.

אלברט איינשטיין היא הרביעית מתוך חמש חלליות ATV. היא תעגון ברכיב זבזדה בתחנה במשך 4 חודשים במהלכם תספק לאסטרונאטים נפח איחסון נוסף ואיזור שקט למנוחה. היא גם מאפשר תגבור של יכולת התמרון של התחנה והעלאת מסלולה כדי להלחם בשחיקה הטבעית של המסלול ואם יידרש היא תוכל לאפשר לנווט את התחנה מדרכם של שברי פסולת חלל מסוכנים. בתום המשימה ימלאו אותה באשפה וב-28 באוקטובר היא תבצע נחיתה מבוקרת ובטוחה באוקיאנוס השקט.

ה-ATV האחרונה, ג’ורג’ לאמיטרה נמצא בשלבי הכנה לשיגור ב-2014.

לידיעה באתר סוכנות החלל האירופית

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.