התקדמות משמעותית באיתור סמן גנטי האחראי על למעלה מ-10% מכלל מקרי סרטן המעי הגס

התקדמות משמעותית באיתור סמן גנטי האחראי על למעלה מ-10% מכלל מקרי סרטן המעי הגס. כך עולה מנתונים ראשוניים ממחקר חדש שמפרסמים היום מדענים מאוניברסיטת מישיגן ומישראל

לוגו האגודה למלחמה בסרטן

פרופ' גדי רנרט, מנהל המחלקה לרפואת הקהילה ואפדימיולוגיה במרכז הרפואי כרמל ובפקולטה לרפואה בטכניון ויועץ האגודה למלחמה בסרטן אומר כי: "מדובר בהתקדמות משמעותית באיתור גנים הקשורים לסרטן המעי הגס. אם התוצאות יוכחו באוכלוסיות נוספות, נוכל בעתיד לזהות אוכלוסיה בסיכון גבוה באמצעות בדיקה זו".

המחקר נמשך עשר שנים בהשתתפות אלפי ישראלים – יהודים וערבים, במטרה לבחון את הסיבות ההתנהגותיות / סביבתיות והגנטיות להיווצרות סרטן המעי הגס באוכלוסייה הישראלית. החוקרים השוו בין חומר גנטי של אלפי חולי סרטן המעי הגס ואלפי אנשים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. תוצאות המחקר גילו מידע חדש בחיפוש אחר גנים המעלים את הסיכון של אנשים לחלות בסרטן המעי הגס: מתברר כי קיים קשר בין שונות גנטית באזור מסויים בכרומוזום 8 לבין הסיכון לסרטן המעי הגס.

אנשים שבהם זוהה הסמן הגנטי המדובר היו עם הסתברות גבוהה ב- 23% לחלות בסרטן המעי לעומת אנשים ללא הסמן. שונות גנטית זו עשוייה להיות אחראית ללמעלה מעשרה אחוזים מכלל מקרי סרטן המעי הגס בישראל, שבה מחלה זו היא אחת הממאירות המובילות. הסמן מוגדר כאלל C ב- rs10505477. ממצא זה מדווח במקביל לגבי אוכלוסייה שאינה ישראלית ע"י קבוצת חוקרים נוספת מקנדה.

המאמר פורסם ע"י קבוצת חוקרים מאוניברסיטת מישיגן באן-ארבור, המכון לאונקולוגיה בקטלוניה, ספרד והמרכז הארצי לבקרת סרטן של שירותי בריאות כללית, המרכז הרפואי כרמל והפקולטה לרפואה ע"ש ברוס רפפורט בטכניון, בראשותו של פרופ' רנרט.

פרופ' רנרט: "זו הפעם הראשונה שנסרק כל הגנום בשאלה של גורמים גנטיים לסרטן המעי. אלפי משתתפים עברו בדיקות של מאות אלפי סמנים גנטיים כל אחד. המחקר ממשיך, לצורך שחזור התוצאות על ידי קבוצות אחרות. אם התוצאות יוכחו כמשמעותיות, נוכל לזהות אוכלוסיה בסיכון גבוה באמצעות בדיקה זו".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה למחקר כי: "חשיבות המחקר במיקוד קבוצות הסיכון למחלה ובכך יוביל בעתיד לטיפול טוב יותר ולמניעת המחלה בקרב קבוצה זו. המחקר החדש מתווסף להמלצות האגודה למלחמה בסרטן למניעת סרטן המעי הגס, על ידי הבדיקות לגילוי מוקדם המומלצות לכלל האוכלוסיה, ושמירה על אורח חיים בריא".

המאמר, התפרסם אתמול (8.7) בגירסה המקוונת של Cancer Biology and Therapy. יותר מ- 6000 איש השתתפו במחקר זה שמומן על ידי המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב.