זוהו שרידי גופתו של המלך ריצ’ארד השלישי שנמצאו קבורים מתחת למגרש חניה בעיר לסטר

במבצע המשולב השתתפו גנטיקאים, רופאים העוסקים במבנה השלד, אנשי זיהוי פלילי ומומחים נוספים – כולם מאוניברסיטת לסטר

שרידי שלדו של המלך ריצ'ארד השלישי. צילום יח"צ: אוניברסיטת לסטר.
שרידי שלדו של המלך ריצ’ארד השלישי. צילום יח”צ: אוניברסיטת לסטר.

אוניברסיטת לסטר אישרה כי גילתה את שרידיו של המלך ריצ’ארד השלישי.
במסיבת עיתונאים חשפו מומחים בתחומים שונים את השרידים שנקברו במרכז העיר לסטר כאלו של האחרון בשושלת לנקסטר שמת בשנת 1485.

חקירות מדעיות מעמיקות אישרו כי עדויות נסיבתיות חזקות מביאות את החוקרים למסקנה כי השלד שנמצא באתר כנסית Grey Friars בלסטר אכן היתה זו של המלך ריצ’ארד השלישי.

החוקרים מאוניברסיטת לסטר הוציאו מגוון של עדויות – לרבות ניתוח DNA, בדיקות פחמן רדיואקטיבי לקביעת גיל השלד, וכן בחינה של השלד עצמו מוכיחים את זהות השלד.
הארכיאולוג ריצ’ארד באקלי מאוניברסיטת לסטר, החוקר הראשי מבין הארכיאולוגים השותפים לתגלית אמר: “זו המסקנה האקדמית של אוניברסיטת לסטר לפיה האדם ששלדו הוצא מגרי פריארס באוגוסט 2012 הוא אכן ריצ’ארד השלישי. “זה כבוד וזכות לכולנו שהיינו במרכז הפרויקט האקדמי, שזכה לעניין גדול מהציבור בבריטניה ובעולם. לעיתים נדירות, כל כך ציפו לתוצאות של מחקר אקדמי.”

הגנטיקאי ד”ר טורי קינג, אף הוא מאוניברסיטת לסטר אישר כי ה-DNA מהשלד מזכיר את אלו של שניים מצאצאיו הידועים של המלך – יצרן הרהיטים הקנדי מייקל איבסן ואדם שני שביקש לשמור על פרטיותו.

ד”ר קינג הוסיף: “רצף ה-DNA שהושג משרידי השלד שנמצאו בגרי פריארס הושוו עם שניים מצאצאיו של המלך ריצ’ארד השלישי בקו האימהי (כלומר מאחיותיו של ריצ’ארד). התרגשנו לגלות כי יש התאמת DNA בין ה-DNA האמהי במשפחתו של ריצ’ארד השלישי לבין שרידי השלד שנמצא בחפירות בגריי פריארס.”

חוקר העצם (אוסטאוקאולוג) ד”ר ג’ו אפלבי אמר כי לפי הבדיקות מדובר בשלד של אדם שמת בגיל כלשהו בין סוף שנות העשרים לסוף שנות השלושים שלו. ריצ’ארד השלישי היה בן 32 כאשר נהרג בקרב בוסוורת’ בשנת 1485. השלד גם מעיד על כך שמדובר באדם בעל מבנה פיזי רזה וכי סבל מעקמת (scoliosis). ככל הנראה אחת הכתפיים היתה גבוהה מהכתף השניה. הדבר מסתדר עם תיאורים על הופעתו של ריצ’ארד השלישי מאותם ימים.
בשלד ניכרים גם עקבות טראומה המעידים על כך שהאיש מת לאחר שנפצע בפצע גדול אחד או שניים בצד האחורי של הגולגולת, יתכן שנגרמה באמצעות חרב או חנית. גם נתון זה עקבי עם העדויות לפיהם ריצ’ארד נהרג לאחר שנדקר בצד האחורי של ראשו.

חקירת השלד הראתה עדויות לפצעים לא קטלניים בראש, בצלעות ובאגן הירכיים, דבר שהמדענים מעריכים כי נגרם בשל פצע לאורך העכוז הימני שנגרם ככל הנראה בידי אנשים שרצו להשפילו לאחר מותו.

ההערכות של ד”ר אפלבי מגובות גם בבדיקות רדיולוגיות שנעשו בידי המחלקה למדעי הזיהוי הפלילי, אף היא מאוניברסיטת לסטר.

ד”ר אפלבי, מבית הספר לארכיאולוגיה והסטוריה עתיקה באוניברסיטה אומר: “לשלד יש מספר רב של תכונות לא שגרתיות: המבנה הרזה שלו, העקמת ופצעי הטראומה מהקרב. כל אלו עקביים עם הידע שיש לנו אודות ריצ’ארד השלישי בחייו ועל נסיבות מותו. השילוב של כל הנתונים הללו ביחד מספק הוכחה משכנעת באורח סביר לזיהויו כריצ’ארד השלישי.

המחקר נערך על ידי אוניברסיטת לסטר, עיריית לסטר ואגודת ריצ’ארד השלישי. החיפוש אחר שרידי ריצ’ארד השלישי הוא גם הנושא של סרט דוקומנטרי שהופק עבור ערוץ 4 הבריטי ששודר בשבוע שעבר (4 בפברואר).

להודעה של אוניברסיטת לסטר

1. ההשוואה הגנטית היא המרשימה ביותר. ריצ’ארד הוא הצאצא האחרון לבית יורק/פלנטג’נט.
    מי שמכיר את מלחמות השושנים בין בית יורק לבית לנקסטר. בשעתו לא היו חברות היי-טק להשתלט עליהם אלא אחוזות ונחלות ולא היה משטר דמוקרטי אלא פיאודליות. המלחמות היו על השליטה במדינות.

הערך בוויקיפדיה באנגלית מעניין מאד ובעברית קצת פחות. לאחר מותו הואשם ריצ’ארד בפשעים מוסריים ע”י כותבי הסטוריה מטעם יריבו. רצח 2 יורשי עצר, אינוס אישה לקבלת לגיטימציה כשליט עם צאצאים ממשפחת המלוכה. בדיקה היסטורית אובייקטיבית יותר מראה כי ככל הנראה רוב/כל ההאשמות כוזבות. בנוסף ריצ’ארד נהרג בקרב, בראש צבאו. פירושו שנתן דוגמא אישית בקרב. לאחר מותו, לדעתי
    לא עמדו יותר מלכי אנגליה בחזית בשעת קרב.