התפוח שגרם להתפתחות שני מינים חדשים של בעלי חיים

זבובי העוזרד שהפכו לפני 150 שנה לזבובים המתרבים על פירות תפוח שהוכנסו לארה”ב לפני 400 שנה וצרעות הניזונות מהן השתנו והפכו למינים נפרדים מאלו הקשורים לעוזרד

זבוב פירות - עבר מפירות העוזרד לתפוחים והפך למין נפרד credit: Andrew A. Forbes, אוניברסיטת נוטרדם

צוות חוקרים דיווח כי הופעתם המתמשכת של מינים חדשים של זבובי פירות, ועל ההתפחות הסדרתית של מינים חדשים של צרעות במאמר שפורסם ב-6 בפברואר בכתב העת סיינס.

להכנסת התפוחים לאמריקה לפני כמעט 400 שנה היתה השפעה מכרעת על שינוי בהתנהגות זבובי הפירות, דבר שהוביל לשינוי ולשינוי מקביל גם בצרעה פרזיטית הניזונה מזבובי הפירות.

התוצאה היא שרשרת תגובות למגוון הביולוגיה שבו שינויים במין אחד גרמו לשינויים במין שני, התלוי בו. “זו הדגמה מצוינת להראות כיצד התמחות של מין אחד פתח הזדמנות למינים אחרים במערכת האקולוגית להתמחות אף הם” אמר ג'ף פדר, ביולוג מאוניברסיטת נוטרדם, שעמד בראש צוות המחקר. “המגוון הביולוגיה במובן מסוים הוא מקור למגוון ביולוגי חדש”.

במשך כמעט 250 שנה לאחר הכנסת התפוחים לצפון אמריקה, חרקים אליהם אנו מתייחסים כזבובי העוזרד, Rhagoletis pomonella,, המשיכו להפגש על הפירות האדומים הקטנים של צמחי ההאתורן כדי להזדווג ולהטיל ביצים. ואז באמצע המאה ה-19, כמה מזבובי העוזרד החלו להפגש ולהטיל ביצים על תפוחים כתחליף. לפי פדר, הזבובים שנמשכו לתפוחים הפכו לשונים גנטית מהזבובים שנמשכו לעוזרד, וכך גם עשו הצרעות הניזונות על הלוורות (זחלים) של הזבובים.

ההבחנה הגנטית התבטאה בשונות בתדירות הגנים בין הזבובים וכן בקרב הצרעות מהאוכלוסיות המקבילות, ולא הבדלים של הכל או לא כלום. תופעה זו עקבית עם התהליך שבו נוצר מין ביולוגי חדש.

“צרעת ה- Diachasma alloeumשחקרנו היא רק אחת מכמה צרעות המבלות חלק משמעותי מחייהן כשהן צמודות לעצי עוזרד ותפוח” אמר פדר. “יש לנו עדויות חד משמעותיות שאחת מהצרעות האחרות גם היא החלה לפתח מירוץ התמחות על הזבובים, אך מוקדם מדי מכדי לקבוע זאת בוודאות.”

“מה שמעניין הוא כמה מהר האוכלוסיות יכולות להתאים עצמן מהבחינה האקולוגית לבתי גידול חדשים ולהתפתח למינים שונים מול עינינו” אמר.

פדר אמר כי המחקר חשוב משום שהוא מספק תובנות לפתרון המסתורין של דארווין באשר למקורם של מינים חדשים. “הרמזים יכולים להמצא ממש מתחת לעינינו כשאנו יושבים על כסא הגינה, עושים ברביקיו ושותים משקה קל. אנחנו רק צריכים לפתוח את עינינו ולראות כיצד צורות חיים חדשות מתחילות להיווצר על עץ התפוחים הישן בחצר שלנו.”

המחקר נתמך בידי הקרן הלאומית למדע.