חברות ישראליות הציגו ב-CES טכנולוגיות רכב שמשתלבות גם עם הערים החכמות

מובילאיי תקים צי של מוניות אוטונומיות (רובוטקסי), שיפעלו בעיר טגו בדרום קוריאה. מכוניות אלה ימפו את העיר באופן שוטף כדי לסייע לעירייה לטפל בעיר החכמה ולצד זה יאפשרו לה לבדוק את תחום המכוניות האוטונומיות, לרבות ניהול ותפעול ציים, בינה ניידת, וכן חוויית לקוח מהנסיעה ומהשירותים האחרים. בכך תיכנס מובילאיי לתחום ה-MaaS (ניידות כשירות)

ביתן הערים החכמות בתערוכת CES 2020. צילום: אבי בליזובסקי
ביתן הערים החכמות בתערוכת CES 2020. צילום: אבי בליזובסקי

עשרות חברות ישראליות בתחומים שונים הציגו בתערוכת הטכנולוגיה העולמית CES 2020, שהתקיימה בתחילת החודש בלאס וגאס. משתתפי התערוכה יכולים היו לראות פיתוחים כחול לבן בתחומים כגון ערים חכמות, ראייה ממוחשבת, ביג דטה ובינה מלאכותית. אלא שאחד התחומים הבולטים שבהם הוא הרכב האוטונומי. לא פחות מ-66 חברות ישראליות רק בתחום זה הציגו באירוע, לפחות לפי רשימה שפרסמה עמותת אקומושן לקראת האירוע. מהתצוגות שלהן ושל חברות בתחום ממדינות אחרות ניתן להתרשם שהמשימה להבאת הרכב האוטונומי לייצור המוני עדיין לא קרובה לסיום, למרות הדיבורים הרבים סביב התחום. אנחנו נמצאים בתקופת ביניים, שנראה שלא תהיה קצרה.

החברה הישראלית הבולטת ביותר בתחום היא מובילאיי. היא אמנם כבר לא נמצאת בבעלות כחול לבן, אחרי שנרכשה על ידי אינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר, אבל החברה עדיין מנהלת פעילות ענפה בעיר שבה היא נולדה – ירושלים. מובילאיי הציגה ב-CES ביתן ענק עם שלל הפיתוחים שלה, ביניהם החיישנים החדשים שהיא מציעה.

נמרוד דור, מנהל אזור אסיה ואפריקה במובילאיי, הסביר לאנשים ומחשבים כי הדור החדש של החיישנים שלה יאפשר למפות באופן שוטף את הכבישים ולגלות שינויים ומפגעים, כך שהעירייה הרלוונטית תוכל לטפל בהם. "התכונה הזו תהיה חשובה במיוחד כשהמכוניות תהיינה אוטונומיות, אבל גם כיום יש לכך חשיבות, כאשר הערים הופכות להיות חכמות, והתחבורה היא מרכיב חיוני בעיר החכמה", אמר.

בהקשר זה הוסיף דור כי החברה תקים צי של מוניות אוטונומיות (רובוטקסי), שיפעלו בעיר טגו בדרום קוריאה. מכוניות אלה ימפו את העיר באופן שוטף ולצד זה יאפשרו לה לבדוק את תחום המכוניות האוטונומיות, לרבות ניהול ותפעול ציים, בינה ניידת, וכן חוויית לקוח מהנסיעה ומהשירותים האחרים. בכך תיכנס מובילאיי לתחום ה-MaaS (ניידות כשירות).

מניעת תאונות באמצעות תקשורת מהרכב לסביבה
חברה נוספת שהציגה בתערוכה היא פורסייט, שעוסקת בראייה ממוחשבת לרכבים אוטונומיים וחצי אוטונומיים. לדברי חיים סיבוני, מייסד ומנכ"ל החברה, "היא הוקמה ב-2016 ופיתחה מוצר המבוסס על ארבע מצלמות, שמאפשרות שני צילומים ספקטרוסקופיים (שמודדות תדרי אור – א"ב) – זוג אחד באור הנראה והשני בתחום האינפרה אדום. אנחנו מתיכים את המידע בין המצלמות, כך שהמערכת יכולה לאתר כל דבר על הכביש, כל מכשול אפשרי, בכל מזג אוויר, כולל ערפל וגשם. היא פועלת גם במצבים של סינוור מלא, דוגמת אור שמש ישיר, שרוב המערכות האופטיות לא מסוגלות להתמודד איתם. אנחנו עושים זאת בכל מהירות אפשרית ומתקרבים ל-100% גילוי ללא התראות שווא. השנה נבצע הוכחת יכולת עם לקוחות".

באותו הביתן הציגה גם איי-נט, חברה בת בבעלות מלאה של פורסייט. דרור אלבז, מנהל תפעול וסמנכ"ל החברה, ציין כי היא מתמקדת במניעת תאונות באמצעות תקשורת מהרכב לסביבה (X2V). "בעידן האוטונומי", אמר, "לא מספיק שיהיו לרכב חיישנים, הוא יצטרך שתהיינה לו גם יכולות לתקשר עם הסביבה. אנחנו מנגישים את היכולות הזו ברמה מסוימת, באמצעות אפליקציה ושילוב עם הרשתות הסלולריות הקיימות. כך אנחנו מסוגלים למנוע תאונות צדיות ופגיעה בהולכי רגל המתפרצים לכביש".

המערכת נוסתה לפני מספר חודשים באשדוד ובנתניה, כאשר במשך שבועיים, 8,500 איש ניסו את האפליקציה בתנאי אמת. "זה אפשר לנו לבדוק את התשתיות שלנו – השרתים והתקשורת, ושהכל עובד טוב ובצורה מדויקת. עכשיו אנחנו נמצאים בשלב המסחרי", אמר אלבז.

ביתן חברת אינוביז בתערוכת CES 2020. צילום: אבי בליזובסקי
ביתן חברת אינוביז בתערוכת CES 2020. צילום: אבי בליזובסקי

טכנולוגיה ישראלית המותקנת כבר ברכבים של ב.מ.וו תוכל גם לעקוב אחר קשישים הסובלים מדמנציה
דוד אוברמן, סמנכ"ל באינוביז, הציג את Innovis One – הגרסה החדשה של מערכת הלידר לרכב שהחברה פיתחה יחד עם ב.מ.וו, וזו תשתמש בה במכוניות שהיא תייצר החל מ-2021. ב.מ.וו היא אחת המשקיעות העיקריות בחברה, יחד עם סופטבנק וסמסונג. לידר, או מכ"ם אור, הוא אחד החיישנים החשובים שיותקנו במכוניות אוטונומיות. הוא שולח פולסים של אור וקולט אותם בחזרה. "בהינתן מהירות האור, מחלקים את הזמן שלקח לקרן לחזור בשתיים ויודעים בדיוק היכן ממוקם כל עצם – אדם, משאית, אופניים וכו' – במרחב", אמר אוברמן.

לידר אינה טכנולוגיה חדשה, אך יש לה שתי בעיות: המחיר, שהמתקינים אותה במכוניות שילמו עליה יותר מאשר על המכונית עצמה, והחלקים הנעים, שגורמים לחיישן להתקלקל בתוך שנה. ב.מ.וו סייעה לאינוביז להביא את המוצר שלה לדרגה שמתאימה לכלי רכב, לאחר בדיקות הרעדות וטמפרטורה.

אוברמן ציין כי פרט לרכבים, "המערכת מסוגלת לסייע במניעת תאונות בנייה. חברות בניה ביפן מתקינות אותה על עגורנים, וכך מקבלות מיפוי תלת ממדי של הסביבה והתרעה מפני מצב שבו עגורן אחד עלול לפגוע באחר. עוד יישומים של המערכת הם לטובת ניווט ספינות בתוך נמלים ומעקב אחר צמיחה של יבולים בחקלאות, שיאפשר ניהול אוטונומי של השדות. תחום אחר הוא לבדוק שקשישים שסובלים מדמנציה לא יפלו מהמיטה. למעשה, אפשר יהיה להשתמש בלידר לדברים שחשבו עליהם וגם ליישומים שטרם הומצאו".

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן