האוטו שלנו כחול ולבן – הפיתוחים הישראלים בתחום הרכב ב-CES

ולנס הציגה ב-CES מצלמה שתחליף את מראת המכונית ותעביר התמונה ברזולוציה גבוהה * Eyesight הציגה חיישן שעוקב אחר ערנות הנהג * Cipersip פיתחה שבב שמאפשר להוסיף לתקשורת בתוך המכונית גם רכיבי אבטחת סייבר

ולנס הציגה ב-CES מצלמה שתחליף את מראת המכונית ותעביר התמונה ברזולוציה גבוהה

ערן ריפל מדגים את הטכנולוגיה של ולנס בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי
ערן ריפל מדגים את הטכנולוגיה של ולנס בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי

אם היינו בטוחים שהרכב מלא בתעבורת וידאו מחיישנים ובין רכיבי מערכת הבידור (שכבר לא נמצאת רק אצל הנהג אלא בכל מושב), כעת נכנסו עוד מצלמות לתמונה. המצלמות הללו יחליפו את מראות הצד של הרכב כפי שהם מוכרות לנו במאה השנים האחרונות. בתערוכת CES הראו מספר יצרניות רכב את החפיץ החדש, שנועד להקטין את צריכת הדלק, באמצעות מניעת החיכוך שגורמות כיום המראות.

בביתן החברה הישראלית ולנס, הסביר לנו ערן ריפל, סמנכ"ל מוצר כי מצלמות הצד ידרשו חיבור קווי מהדלת למחשב המכונית, כיום זו צמה עבה של חוטים וסיכוכים למיניהם, אבל מכוניות שישתמשו במערכת של ולנס יוכלו להסתפק בחוט אחד דק יחסית, ללא סיכוך.

"ולנס כידוע התחילה בתחום הוידאו המקצועי. שם אנו מצליחים להעביר שידורים באיכות הגבוהה ביותר למרחק של 100 מטרים על חוט CAT 6 באמצעות שבב שפיתחנו, המורכב מחלק אנלוגי המסוגל לקחת וידאו HDMA לקודד אותו, ולשדר את הנתונים לצד השני שם הם עוברים עיבוד בכיוון ההפוך על ידי שבב זהה. חשבנו לעצמנו, אם בסביבה השקטה של משרד או בית אנו מסוגלים להעביר וידאו למרחק 100 מטר, אפשר להשתמש בה ברכב להעברה של 2 גיגהביט למרחק קטן בהרבה – 15 מטרים ואנו עושים זאת, עם ארבעה מחברים בדרך ורעש אלקטרומגנטי חזק. המערכת עוברת בדיקות תאימות אלקטרומגנטית שבודקת האם השבב לא מרעיש לאחרים, והאם הוא עדיין עובד כשרכיבים אחרים מרעישים.

"חיבוריות דלת היום עוברת שם צמה עבה מאוד עם המון חוטים והמון פרוטוקלים – מצלמה, ,USB אודיו, מערכת בקרה על החלון החשמלי ועוד. אנחנו לוקחים את כל הממשקים האלו, מכניסים אותם לשבב שלנו, הופכים אותם לפקטים של נתונים ומשדרים אותם על גבי כבל פשוט זוג יחיד, ללא סיכוך. נושא הסיכוך חשוב במיוחד כי למתחרים שלנו שפועלים בטכנולוגית אתרנט, יש בעיה חמורה של רעש, נפילת מתחים, רוחב פס נמוך (רק גיגה אחד), והוא דורש סיכוך וחיבור למקום יציב. אנחנו עובדים בפרוטוקול PCI EXPRESS מספיק חוט קטן בלי סיכוך, אנו מעבירים 4-2 גיגה, והחוט יכול לעבור באוויר ללא חיבור לקרקע. הדבר מאפשר למשל לבזר את מחשב המכונית, כאשר המעבד נמצא במקום אחד והזכרון במקום אחר."

לדברי ריפל, החברה זכתה לאחרונה בתכנון בחברת המכוניות דיימלר, והביתן זוכה להתעניינות מצד חברות הרכב הרבות שהציגו באותו האולם.

החיישן שידאג שהנהג לא יירדם

 ענבל תורן, מנהלת מוצר בכירה בחברת Eyesight בביתן החברה בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי
ענבל תורן, מנהלת מוצר בכירה בחברת Eyesight בביתן החברה בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי

ענבל תורן, מנהלת מוצר בכירה בחברת Eyesight בביתן החברה בתערוכת CES. צילום: אבי בליזובסקי
עד שיגיע עידן המכוניות האוטונומיות, כדאי להשתמש בטכנולוגיה שמפותחת עבורם כדי להפחית את תאונות הדרכים כבר כיום. ענבל תורן, מנהלת מוצר בכירה בחברת Eyesight הסבירה ל-Chiportal בסיור בביתן החברה ב-CES, את פיתוחי החברה בתחום החישה בתוך הרכב (In Car Sensing) – שמתריעים אם תשומת הלב של הנהג לא על הכביש.
החברה הציגה שתי מערכות שונות המשלימות זו את זו, הראשונה מערכת לאיתור נהג, והשניה מערכת העוקבת אחר תפוסת הרכב, כלומר כלל הנוסעים. בהדגמה גם הצביע החיישן על כסא תינוק שהותקן בספסל האחורי.

"המערכת עוקבת אחרי העיניים שלי אחרי מנח הראש שלי, אחרי כיוון המבט שלי, אנחנו יודעים אפילו להגיד מי הנהג באופן ספציפי." אומרת תורן: "אנחנו משתמשים בנתוני החיישן כדי לדעת האם הנהג מרוכז בכביש או שמא עייף או אף נרדם. מי שיחליט מה לעשות עם המידע הזה הם יצרני המכוניות שיתקינו את החיישינים שלנו. רכב אחד יחליט לצפצף, רכב אחר ירעיד את הכסא, ויצרנית אחרת, אם תרצה תוכל אפילו לעצור את הרכב."

"המערכת השניה היא Cabin Monitor, המנטרת את תא הנוסעים, לדוגמה ברכב יש רק כסא תינוק ריק מאחורה, אין אנשים. כך אנו מנטרים מה אנשים עושים ברכב ולאן הם מסתכלים. עבור הנהג אנחנו יכולים לדעת האם הוא אוכל, מעשן, משחק בטלפון ולהתריע על כך."

"בנוסף לפתרון שנמכר ליצרני הרכב והופך להיות חלק מהרכב, אנו גם פונים לשוק ה-After Market כלומר התקנת המערכת במכוניות שכבר נוסעות על הכביש. במקרה כזה אנו מספקים מערכת שמתריעה באמצעות צפצוף כאשר תשומת הלב של הנהג אינה מופנית לכביש או נרדם וגם יכולים לדווח למערכות שקיימות ברכב את המידע הזה."
כאמור, טרם התערוכה הודיעה חברת הארמן (שהיא חברה בת בבעלות מלאה של סמסונג) על שיתוף פעולה עם Eyesight. לדברי תורן, התוכנה שפיתחה Eyesight הודגמה גם בביתן סמסונג על גבי החומרה שלהם. זה איננו שיתוף הפעולה היחיד שלנו, אנו עובדים גם עם חברות אחרות המספקות מערכות ליצרני המכוניות.

הסטרטאפ הישראלי שיגן על המכוניות האוטונומיות מפני האקרים

ביתן ישראל ב-CES 2019. צילום: אבי בליזובסקי
ביתן ישראל ב-CES 2019. צילום: אבי בליזובסקי

בעוד שתי החברות הראשונות הציגו בביתנים משלהן, היתה גם חברה בתחום הרכב בביתן הישראלי שנוהל על ידי מכון היצוא.  Cipersip. סמנכ"ל השיווק של החברה, גלעד נס אמר כי אם רוצים שמכונית תגיב בעצמה, צריך לדאוג שהתקשורת בתוך המכונית תהיה בטוחה, כי אחרת, האקרים יכולים לחטוף את המכונית ולעשות באמצעותה נזקים.

"הרעיון הוא לספק תקשורת הכוללת גם מקבילה של סימני המים בשטרות, כדי לאשר שהבקשה שהגיעה מאחד הרכיבים היא אכן מקורית. אנו משתמשים בטכנולוגית תקשורת בשם קנבס, שכאשר לוחצים על הבלמים, המערכת מיד מגיבה. להודעה מהבלמים למחשב המרכזי מצורפת חתימת אימות (אוטנטיקציה), וכך יימנע החשש שהאקרים ישלחו הודעות מזוייפות לרכיב אחד בשם רכיב אחר." מסביר נס.

"כדי שנוכל להעביר את החתימה הגדלנו את רוחב הפס פי 3 .טכנולוגית התקשורת בין רכיבי המכונית היא כבר בת 40 שנה. רוחב הפס מאפשר בנוסף לקבלת החלטות מאובטחות מהר יותר, המערכת גם מאפשרת לשלוח למכונית עדכוני תוכנה מאובטחים תוך כדי תנועה. לדוגמה בטסלה נדרשת השבתה של המכונית בעת עדכון התוכנה. על כל מידע אנו אוספים נתונים מתי הוא יוצר, כך אנו יכולים לספק תחזוקה מונעת כאשר נדע בדיוק כמה פעמים הופעלו הבלמים."

לדברי נס, אין צורך שכל הרכיבים יתמכו בטכנולוגיה החדשה, מספיק שיהיו אלה הבלמים והמנוע. כל שאר הרכיבים יכולים לתקשר כרגיל. הם גם יתקשרו עם הרכיבים החכמים באמצעות התקשורת הרגילה, הם פשוט לא יידעו לקרוא את המידע הנוסף.
לסיכום אמר נס, כי הטכנולוגיה מיועדת אמנם למכוניות אבל ניתן יהיה לעשות זאת באינטרנט התעשייתי של הדברים ובערים חכמות.

מכ"ם לרכב עם רזולוציה גבוהה במיוחד

קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה רובוטיקס (משמאל), וד"ר נועם ארקינד, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, מדגימים לכתבנו את המכ"ם שלה. צילום: אבי בליזובסקי
קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה (משמאל), וד"ר נועם ארקינד, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, מדגימים לכתבנו את המכ"ם שלה. צילום: אבי בליזובסקי

החברות הישראליות הציגו מוצרים ופיתוחים בשלל התחומים החמים בעולם הטכנולוגיה, בין היתר בתחום הרכב. אחת מהן, ארבה רובוטיקס, הציגה מכ"ם שפיתחה לרכב, שהרזולוציה שלו גבוהה בהרבה מהמכ"מים הנוכחיים.

קובי מרנקו, מנכ"ל החברה, הסביר כי "לקחנו את טכנולוגיית המכ"ם, שהיא טכנולוגיה מאוד אמינה, עובדת בכל תנאי תאורה ובכל מזג אוויר, והיא בעלת טווח גדול יחסית, ונתנו לה את מה שחסר כדי להתאים אותה לעולם הרכב – שזה הרזולוציה. המכ"מים של הרכבים בנויים בימינו בעיקר על דופלר ומודדים את המהירות של העצמים. הם לא מכ"מים שבונים תמונות – ואנחנו עושים זאת".

"כדי לפתור את זה, היינו צריכים לפתח שבב של משדר ושבב של מקלט, ולחבר אותם במספר רב של ערוצים, כדי לאפשר את הרזולוציה הגבוהה", ציין מרנקו. "כמו כן, היה עלינו להמציא שיטת עיבוד חדשה למכ"ם, ובסופו של דבר הגענו למסקנה שאנחנו צריכים לפתח מעבד ייעודי, כי אין מעבד שקיים בשוק ומסוגל לתת מענה למה שאנחנו צריכים במחיר נורמלי ובביצועים נורמליים".

הוא הוסיף כי "השקנו ב-CES את מוצר הבטה שלנו, שמאפשר לנוסעים לראות בזמן אמת איך נוצרת באמצעותו תמונה. אנחנו מתכננים להגיע בסוף השנה למוצר מוכן לייצור סדרתי ברכב. כבר הצגנו אותו ליצרני רכב, לאינטגרטורים הגדולים שלהם ולשחקני 'רובוטקסי' למיניהם, והתקבלנו בהתלהבות".

  • המערכת מספקת תמונה מפורטת פי מאה של סביבת הרכב, בהשוואה לרדארים מובילים בשוק הרכב העולמי. Phoenix מסוגלת לזהות, להפריד ולעקוב אחרי מאות עצמים בו זמנית ולספק תמונה מפורטת להפליא של הסביבה בשדה ראייה רחב ולטווח הארוך
  • הכפלת רגישות הרדאר, כך שיוכל להפריד ולהבדיל גם בין עצמים סמוכים, קטנים וגדולים, נייחים ונעים כפי שנחוץ בסביבת הנהיגה הצפופה
  • Phoenix הינה מערכת הרדאר הראשונה בתעשיית הרכב שמפרידה בין עצמים בסביבה גם על פי גובהם, נתון המספק למעבדי הרכב האוטונומי הבנה מעמיקה של הסביבה, ושל ההתנהלות הנכונה בקרבת מכשולים בדרך.
  • ביטול התראות השווא, נתון קריטי עבור תעשיית החיישנים של הרכב האוטונומי (קריאה מוטעית של חיישן, התראה שווא, הם סיכוני חיי אדם).
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

תגובה אחת

  1. כל החברות שמייצרות מכ"מים לרכבים החצי-אוטונומיים והאוטונומיים מתנהלות כ"מיקרוגל" על הכבישים ובנוסף מפתחות עבור עצמן מעבדים ייעודיים שמגדילים מאוד את תקציבי הפיתוח ולכן צפויות להיעלם בעתיד הקרוב.

    החברות שהלכו על פתרון בעזרת מצלמות, הן אלו שיובילו את השוק בעתיד הקרוב והרחוק.
    רוב השוק עובד כיום עם מצלמה אחת (מובילאיי וכד'), כזו שיודעת לזהות מטרות וסכנות מאוד מסוימות על הכביש. לא כל דבר הן בנויות לזהות ויש המון התראות שווא. הן לא מסוגלות לפעול ביעילות בכל מזג אוויר כמו ערפל כבד, חושך מוחלט, שלג, סינוורים וכו'.

    העתיד שייך לחברות שהשכילו לפתח מוצרים המשתמשים ב-2 ו-4 מצלמות שונות (שילוב של מצלמות אור נראה עם מצלמות אינפרה אדום), הבנויים לעבוד בכל מזג אוויר ולזהות כל עצם בתלת מימד (שכידוע, עם מצלמה אחת אי אפשר לבנות תמונה תלת מימדית).

    חברה דוגמת פורסייט, שהשתתפה ב-CES בשנתיים האחרונות ואף הוענק לה פרס החדשנות בקטגוריית הרכב השנה, ועוד חברות רבות וטובות הן אלו שיזכו להוביל את השוק. מה גם שהן משלבות לתוך המוצרים שלהן מעבדים שקיימים בשוק, על מנת לעבד את התמונה המתקבלת מהמצלמות לתלת מימד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

דילוג לתוכן