פטריות במאבק כנגד זיהום-אוויר

בית זיקוק. מתוך אתר התמונות החופשיות sxc.hu (http://www.sxc.hu/photo/327758)

חוקרים באיראן מפרסמים את מה שהם מתארים כמחקר הראשון בדבר פטריות המסוגלות לסלק גופרית – מקור עיקרי לזיהום אוויר – מנפט גולמי, באופן יעיל יותר משיטות זיקוק שגרתיות.

הממצא יוכל לסייע בהפחתת זיהום-אוויר וגשם חומצי הנוצרים בעקבות שחרור של חומרים מכילי-גופרית מבנזין וכן יוכל לסייע לחברות הדלק להסכים על תקנים של פליטה מדלקים, אומרים המדענים.

ג'לאל שאיגאן Jalal Shayegan ועמיתיו מציינים כי שיטות קיימות לזיקוק מה שמכונה דלק גולמי “כבד” או “עתיר-גופרית” ממירות גופרית לגז מימן גופרתי (H2S) בטמפרטורות ובלחצים גבוהים. אולם, בשיטות אלו עדיין נותרים חומרי-לוואי מבוססי-גופרית המזהמים את הבנזין ושאר סוגי הדלקים. אך, אף חוקר לא ניסה עד היום להשתמש במיקרואורגניזמים אלו לשם מה שמכונה “ביו-דה-סולפוריזציה” (,biodesulfurization הרחקה ביולוגית של גופרית) של נפט גולמי כבד, הם מסבירים.

במחקר החדש המדענים מתארים את הבידוד והבחינה של הפטריות הראשונות מסוגן המסוגלות להרחיק גופרית מנפט גולמי כבד. הפטריות, ששמן Stachybotrys הצליחו להרחיק 65-76 אחוזים מהגופרית שנמצאה בנפט גולמי כבד מסוים משני שדות נפט שונים.

התהליך אינו נדרש לטמפרטורות גבוהות וצריכה גבוהה של אנרגיה, כיוון שהוא מתרחש מעט מעל טמפרטורת החדר, אומרים המדענים.

המאמר המלא של המחקר