האם הגלקסיה שלנו מלאה חיים?

באמעות הדמיות מחשב, הצליחו חוקרים להעריך כי יותר משליש מכוכבי-הלכת במערכות שמש המכילות כוכבי-לכת ענקיים הם דמויי ארץ – ובחלקם אף עשויים להיות תנאים המתאימים להתקיימות חיים

בשנות התשעים נתגלו כוכבי-לכת מחוץ למערכת השמש שלנו, גילוי שעורר את התקווה לאתר חיים בחלל במרחק של שנות אור מאיתנו. עד היום התגלו כבר למעלה ממאתיים כוכבי-לכת כאלה (210, נכון לזמן כתיבת שורות אלו ) ועוד היד נטויה. התגליות הללו, מלהיבות ומרתקות ככל שיהיו, עדיין אינן מבשרות על האפשרות לקיומם של חיים מחוץ למערכת השמש שלנו, מכל מקום – חיים אורגאניים כפי שאנו מכירים אותם. כדי שכוכב-לכת יוכל גם לקיים עליו חיים הוא צריך לעמוד בכמה תנאים, שאחד מהם הוא היותו כוכב-לכת דמוי ארץ: כוכב-לכת הדומה לכדור הארץ בכמה מאפיינים, ובהם גודל, קיומם של מים על פניו.

העובדה שעדיין לא התגלו כוכבי-לכת דמויי כדור הארץ אין פירושה שהם אינם קיימים; שכלול אמצעי התצפית בשנים הקרובות עשוי להביא לגילויים של כוכבי-לכת כאלה. לאחרונה טוענים מדענים בנאס”א שלא זו בלבד שכוכבי-לכת כאלה קיימים, אלא שהם רבים מאוד. על פי הערכתם, יותר משליש מכוכבי-הלכת במערכות שמש המכילות כוכבי-לכת ענקיים הם דמויי ארץ. הערכה זו נובעת מחישובים שנערכו, ושבהם נלקחה בחשבון השפעתם של “כוכבי-לכת דמויי צדק חמים”. אלה הם כוכבי-לכת המצויים קרוב מאוד אל כוכב האם שלהם (השמש שלהם). אמנם הם נוצרו במקומות רחוקים יותר מכוכב האם שלהם מאשר באלו שבהם הם מצויים עכשיו, אלא שהם נדדו לכיוון כוכב האם שלהם עוד בעת היווצרותה של מערכת השמש שהם מהווים חלק ממנה. בעשותם כן הם גרמו, עקב כוח המשיכה שלהם, לשינויים בחלל שסביבם, ועוררו את יצירתם של כוכבי-לכת דמויי ארץ.

תנועתם של כוכבי-לכת אלה הביאה להשלכתו של חומר רב מן הדיסקה הפרוטו-פלנטרית (דיסקת החומר שממנה עשויה מערכת שמש לפני התגבשותה לכוכבי-לכת ולגופים אחרים) כלפי חוץ. החומר הפלנטרי הושלך למסלול שבו הוא נוטה יותר לקרוס לתוך עצמו וליצור כוכבי-לכת דמויי ארץ. באותה עת גרם החיכוך עם החומר המקיף את כוכב האם (הדיסקה הפרוטו-פלנטרית) להאטת מהירותם של גופים עשויים מקרח, המצויים הרחק מכוכבי-הלכת דמויי הארץ. עקב האטת מהירותם הם נעו לעבר השמש, ותוך כדי כך העבירו מים לכוכבי-הלכת המתהווים, דבר שהביא להיווצרותם של אוקיאנוסים על פניהם.

המדענים, שהסתייעו בהדמיות מחשב, העלו שאחת מכל שלוש מערכות שמש שהתפתחו מכילה כוכבי-לכת דמויי ארץ המצויים באזורים מאפשרי החיים (habitable zones) שסביב כוכב האם. על פי הערכת המדענים, הזמן שנמשכת היווצרותו של כוכב-לכת דמויי ארץ באזור מאפשר חיים מגיע לכל היותר ל-200 מיליון שנה. האם יסתבר בעתיד שאכן הגלקסיה שלנו גדושה בכוכבי-לכת דמויי ארץ ואולי אף שהיא משופעת בחיים?

1. אתה מבריק, אבל יש טעיות אף אחד לא מושלם אנו לא הולכים סחור סחור. אנחנו כבר התחלנו לשגר תדרים ליצורי החלל בהם מוסבר שאנו חיים בכוכב השלישי מן השמש על שיטת הקליטה שלנו הרדיו טלסקןפ על הסליל הכפול של הדנ”א ישנן תוכנות של נאס”א להתכנת תוכנה בעזרת המחשב הביתי היא מנצלת את כוח המעבד שאינו מנוצל וכבר ישנם 5 מיליון אנשים שמשתמשים בה וזה תרם יותר מ2 מיליון שנים של זמן מחשב ! פרשת רזוול שמעת ? מה דעתך ? אתה מאמין או ספקן?

2. אמת ויציב, הבדיחה היא עלינו
    היקום שוקק חיים, זה רק אנחנו שמופרדים משאר החיים. אנחנו פשוט לא בתדר של “החיים” הכל יקומיים.

ואנחנו כל היום מחפשים את החיים בתדרים שלנו, אלה המופרדים, לכן איננו מוצאים את החיים. אבל “העיניים שלנו” משתכללות, ובעיקבות זאת הדמיון שלנו גם הוא קצת מתרחב.

ואמת אמר המגיב הקודם, למה אמחנו מחפשים רק תרבות כשלנו? זה לא מנרקסיזם, זה כניראה אינטואיטיבי, וגם מאפשר תיקשורת. אם הם מדברים עיברית או אנגלית זה קל יותר…..

אבל זה לא נכון מבחינה אחרת, תרבות שלנו נושאת את המגבלות שלנו. ואלה מגבלות קשות… למשל הסתכלות ומדידות במהירות האור, ותנועה מוגבלת טווח ומהירות שכלל אינה רלוונטית אף למרחבים הקרובים של הגלקסה שלנו.

והצעתי – לא לפחד לחפש בכיוונים אחרונים, להסכים לצאת מהמגבלות של אושיות הידע שלנו ולחפש גם בלא ידוע. להוריד את “האגו היודע” ולהסכים לצאת לשאר..

הרי ידוע/מסתבר כניראה כי רוב רובו של היקום הוא חומר אפל. חומר שאת מהותו כלל איננו יודעים! ידוע כי האדם/אנוש משתמש רק ב 5% ממוחו. ידוע כי ב DNA רק 5% “בעל ערך” והשאר כונה “ג’נק DNA”. נו אז האם איננו מבינים כי הבדיחה היא עלינו! ואנחנו הולכים סחור סחור השלולית הבוץ שלנו….

אבל לא נורא הכל משתנה מהר מהר, ןכבר אי אפשר להתעלם להניראה… למה במוח לא קטן, למה במנגנוני אבולוציה כל כך מופלאים אנחנו נושאים כל כך הרבה ג’נק DNA ??? כי אין זה ג’נק ואין המוח מיותר… את זאת יודעת האבולוציה מצויין

מזל שאנחנו איננו צריכים להחליט לאבולוציה איך עליה ליפעול, כי אם אז.. שום דבר לא היה עובד.

שנה טובה ומעניינת

דורון.

3. דבר ראשון אני חייב לציין שכאשר מדברים על מציאת כוכב לכת דמויי ארץ ובנוסף – מים נוזליים על פניו, מדברים על התקווה למציאת חיים כפי שאנו בני-האדם מכירים…בלבד.
    אין זה נכון להפנות מבטנו וגם יהבנו בדמויי הארץ בלבד. וכי מדוע שנתעלם מיצורים מפותחים מאיתנו שכלית אשר יכולים ללמדנו רבות? אך אבוי – הללו מתגוררים על ענק שהטמפרטורה הממוצעת בו היא 70 מעלות צלזיוס, הם שותים אמוניה ובכלל- אמצעי התקשורת העיקרי (אשר מפותח משלנו) הוא שפת סימנים שהם מבצעים בעזרת שמונה הזרועות העליונות קדמיות שלהם! מה נעשה איתם? הם הרי גרים בכוכב לכת כל-כך לא ידידותי…ואני אומר אז מה? תסכימו איתי-שלא ניצור איתם קשר? בטח שניצור. אז למה להתעלם מהאפשרות שקיימים גם כאלה חיים?
    השאיפה למצוא קודם כל חיים שדומים לנו מבטאת את הנרקיסיזם שיש בכולנו והוא טבענו. וכן, אני אומר זאת על-אף היתרונות שבמציאת חיים דומים לשלנו על דמוי ארץ.