הצצה לתוך עינו של אלוהים

מצפה הכוכבים האירופי הדרומי צילם ברזולוציה גבוהה את ערפילית הסליל (Helix) המוכרת בכינוי “עינו של אלוהים” ובכך תרם לידע נוסף אודות הערפיליות הפלנטריות

ערפילית הסליל כפי שצולמה בידי מצלמת השדה הרחב של מצפה הכוכבים האירופי הדרומי ESO. תופסת שטח בשמים של רבע ירח מלא

מבט חדש ומעמיק לערפילית הפלנטרית המדהימה – ערפילית הסליל, המכונה במייל המסתובב באינטרנט כ'עינו של אלוהים' צולמו באמצעות מערכת השדה הרחב בטלסקופ של המצפה האירופי הדרומי בלה-סילה, צ'ילה. התמונות הראו רקע עשיר של גלקסיות רחוקות, שבדרך כלל לא ניתן לראות אותם בתמונות של ערפילית זו.

ערפילית הסליל, NGC 7293 נמצאת במרחק כ-700 שנות אור בכיוון קבוצת דלי. היא אחת הדוגמאות הקרובות והמרהיבות ביותר של ערפילית פלנטרית. עצמים אקזוטיים אלה לא קשורים כלל לכוכבי לכת, אלא דווקא הפריחה האחרונה של כוכבים הדומים לשמש לפני שהם הופכים לננסים לבנים. קליפת הגז מועפת מפני השטח של הכוכב, בדרך כלל בצורות מורכבות ויפות, וזוהר באור אולטרה סגול שמקורו בכוכב המרכזי החיוור אמנם אך עדיין מספיק חם. הטבעת העיקרית של ערפילית הסליל רחוקה מהשמש שבמרכז המערכת כשתי שנות אור, או כמחצית המרחק בין השמש לשכן הכוכבי הקרוב ביותר.

למרות היותו יפה בצילום, קשה לראות את הערפילית הזו בעין וההסטוריה של גילויה די מוזרה. לראשונה היא הופיעה ברשימת עצמים שהורכבה בידי האסטרונום הגרמני קארל לודוויג הארדינג ב-1824. השם סליל הגיע מצורתה הגולמית דמוית חולץ הפקיקים כפי שנראתה בתצלומים הראשונים. אף כי הערפילית נראית יותר כמו דונאט, המחקרי םהראו שהיא מכילה לפחות שני דיסקות נפרדות וכן טבעת חיצונית וסיבים. הדיסקה הפנימית הבהירה יותר נראית כמתפשטת במהירות של מאה אלף קמ”ש, ולפיכך חלפו 12 אלף שנים מאז היווצרותה.

מכיוון שערפילית הסליל קרובה יחסית אלינו – היא מכסה איזור בשמים המקביל לכרבע מהירח המלא ולפיכך ניתן לחקור אותה לפרטים הרבה יותר טובים מאשר ערפיליות אחרות והיא הראתה מבנה בלתי צפוי ומורכב. בכל האיזור הפנימי של הטבעת ישנם בועות קטנות המכונות “קשרים שביטיים“, עם זנבות חיוורים המשתרכים החרק מהכוכב המרכזי. הם מזכירים טיפות קטנות של נוזל הנע על פני משטח זכוכית. אף כי הם נראים זעירים, כל קשר גודלו כגודל כל מערכת השמש שלנו. קשרים אלה נחקרו ביסודיות הן על ידי הטלסקופ הגדול מאוד של ESO והן באמצעות טלסקופ החלל האבל אך הם מובנים עדיין רק חלקית. מבט זהיר על החלקים המרכזיים של העצם הזה חושפים לא רק את הקשרים אלא גם גלקסיות מרוחקות הנראות דרך הגז הזוהר הדליל. כמה מהן נראות כגלקסיות מקבוצות נפרדות והן מפוזרים בחלקים נרחבים של התמונה.

לידיעה באתר מצפה הכוכבים האירופי הדרומי (כולל סרטוני וידאו)

1. אגב, חשבתם פעם על זה שכל היקום הנראה, נראה לנו כפי שהוא נראה, רק משום שאנו מתבוננים בו מכדור הארץ? אני מתכוון שמסתמא ישנן אינסוף נקודות מבט על כל נקודה ביקום ולפחות מן הבחינה הזו ישנן אינסוף תמונות של היקום שהן מאוד מאוד שונות זו מזו. אין מראהו של קויאזר מן הצד כמראהו מהיטל – על. אני בכלל לא רוצה לחשוב איך חור שחור נראה מזוויות מסוימות.

2. ישעיה:
    לדעתי אין אפילו אדם אחד שבאמת חשב שזו עינו של אלוהים.
    משום מה יש הרבה דברים חסרי משמעות לא פחות שאנשים חושבים שהם אצבע אלוהים.
    זה, כמובן, ילדותי לא פחות – במיוחד לאור העובדה שהדברים שאותם אנשים מתעלמים מהם – לו היו מיחסים אותם לאצבע אלוהים – היו ממש חייבים לשאול איפה האצבע הזאת הייתה קודם.

3. זה כמובן מתאים לגיל הגן לייחס לאלוקים איזשהו אורגן פיזי וגם לחשוב שהוא גדול במיוחד ונמצא בשמים. זו לא עינו חו"ח של אלוקים יותר משזו העין שלי. כל הדימוי של זה כעין הוא כמומבן, תוצר של זוית הצילום ושל המוח האנושי הקודח המחפש להתאים כל דבר שהוא רואה לתבניות המוכרות לו. אני משער שצילום של הגלסיה ממקום אחר ביקום, היה מגלה לעין האנושית דבר-מה שונה בתכלית. כמובן, זה לא משנה את העובדה שהיקום הוא מקום יפה להפעים ומלא השראה ואפילו הרנדומליות לכאורה שלו מנסה לרמוז לנו שהיא יפה מכדי להיות בלתי תבונית.

4. זה נראה כמו תולעת חלל רואים שחור מסביב וכחול באמצע כאילו שהחלק הפנימי לא שייך לחלק החיצוני

5. יש אי אילו תופעות אופטיות שנובעות מכך שהכוכב לא נקודתי, הטלסקופ לא מדויק והאטמוספירה.
    הפלוס אם אני לא טעה זה עקיפה.
    העיגולים הם טבעות איירי, שזה סוג של התאבכות פרנהאופר

6. אמרתי דוגמה, ואפילו אמרו שזה "בכיוון מזל דלי".. והתכוונת לקוסמולוגיה? בכל מקרה, כנראה ש.. כן.

וקיסם זה כבר סיפור אחר!

7. לא הבנתי את ההקבלה המוזרה שלך בין אסטופיסיקה לאסטרולוגיה. בכל מקרה, כנראה ש.. לא.
    חוץ מזה, ערפילים, כמו שנאמר במאמר, היא תוצר של קליפת הכוכב שעפה, מן הסתם בכל הכיוונים, לכן היא עגולה, זה שהחליטו לצבוע אותה בכחול זה ליופי, אתה יכול לשים ירוק אם בה לך.

אגב, מישהו רואה קיסם?

8. אולי כולם חוץ ממנו (וממני) מבינים? זה כמו אסטרולוגיה- אם במקרה מה שיהיה כתוב שם זה נכון, זה לא אומר שהחודש לידה קשור להתרחשויות! ההסתברות שלפחות פעם אחת התחזית האסטרולוגית תהיה נכונה גדולה מאוד, ללא קשר לתאריך עצמו! כך גם לגבי הערפילית- הסיכוי שתהיה ערפילית (או משהו אחר בחלל) בצורת עין גדולה מאוד!

9. זה עדיין לא הוכחה שהקב"ה בוחן אותנו ושומר עלינו. אולי זה סתם במקרה יצא בצורת עין.

10. "ערפילית הסליל, NGC 7293 נמצאת במרחק כ-700 שנות אור בכיוון קבוצת דלי."
    אבי, 700 שנות אור זה בתוך הגלקסיה שלנו שגודלה בערך 100 אלף שנות אור. אולי 700 מיליון?
    וללא קשר ובאסוסיאציה: מי שלא קרא את הספר "הקיסם בעינו של אלוהים" – מומלץ.

11. זו תמונה שפורסמה בשבוע האחרון, הרבה יותר מפורטת מהקודמת. כל כך מהר הם עובדים?
    לפחות שמי שמקבל את התמונה שישלח בחזרה למי ששלח לו (לא לעשות ספאם חס וחלילה) קישור לידיעה הזו שאלו שמקבלים את התמונה, לפחות ילמדו את האמת על הערפילית הזו ושהיא יותר מעניינת מהשטות של פעם ב-3,000 שנה ומהגזענות הזו – שלאלוהים יש עיניים כחולות.

12. אפשר אולי סוף כל סוף להבין למה כ"כ חשוב לכם לחקור אודות גלקסיה שמרוחקת מאיתנו מליוני שנות אור?
    לא יותר טוב שתשקיעו את זה פה בכדור הארץ אולי ותפסיקו לקחת את הכסף למחקרים כאלה חסרי משמעות