העין של ערפילית הסליל (עין האלוהים) נוצרה מהתנגשויות בין שביטים גורמים לענן אבק

טלסקופ החלל שפיצר צילם ננס לבן ששביטים המקיפים אותו התנגשו מוקף באבק וגז שנראים כמו אישון אדום בעין של מפלצת ירוקה

עין האלוהים - ערפילית הסליל

התגושיות בין שביטים עשויות לזרוק כמות כל כך גדולה של אבק שניתן לצפות סביב כוכב מת.

חבורה של שביטים פוחזים מתנגשים ומעיפים אבק סביב כוכב מת, כך עולה מתמונה שצילם טלסקופ החלל שפיצר. הכוכב המת נמצא במרכזה של ערפילית הסליל – אחת הערפיליות המצולמות ביותר, הנראית כמו

“הופתענו לראות כל כך הרבה אבק סביב הכוכב הזה” אמרה ד”ר קייט סו מאוניבריסטת אריזונה בטוסון, החוקרת המובילה במאמר שאמור להופיע בגליון ה-1 במארס בכתב העת אסטרופיסיקה ג'ורנל לטרס.  “האבק חייב להגיע משביטים ששרדו את מותה של השמש שלהם”. אמרה סו בהודעה לעיתונות ששיגר המכון המדעי של טלסקופ החלל שפיצר.

הדבר הפתיע אסטרנומים, מכיוון שכאשר הכוכב מת ומשיל את השכבה החיצונית שלו, כל האבק במערכת אמור לעוף משם.  הסבר מועדף הוא שהאבק הוא טרי ומקורו בשביטים שהתנגשו זה בזה בקצוות החיצוניים של המערכת שבמרכזה ננס לבן. הכוכב הלבן המת נמצא במרכזה של ערפילית הסליל (הליקס).

בסופו של דבר, השמש שלנו תהפוך גם היא לננס לבן. כוכבים בעלי מסה בינונית או נמוכה הופכים לננסים לבנים לאחר שהם כילו את המימן המהווה את הדלק לריאקציות התרמו-גרעיניות. לקראת סוף שלב הבעירה הגרעינית, פולט הכוכב את מרבית החומר שבשכבתו החיצוניות שלו ויוצר ערפילית פלנטרית. רק גלעינו החם של הכוכב נשאר.

ערפילית הסליל היא ענן מהבהב של גז המזכיר עין ענקית מסתורית.  הכוכב המת הערפילי נראה כנקודה במרכז הערפילית, כמו אישון אדום בעין מפלצת ירוקה. הערפילית נמצאת במרחק של כ-700 שנות אור בכיוון קבוצת מזל דלי.

הקרינה מהגלעין החם של הכוכב המת מחממת את החומר המתרחק וגורמת לו לזהור באור זרחני בצבעים חיים. טלסקופ החלל שפיצר המצלם בתחום קרני האינפרה-אדום הצליח לצלם את את זוהרו של האבק המקיף את גווית הכוכב במרחק של 35-150 יחידות אסטרונומיות (יחידה אסטרונומית היא המרחק הממוצע של כדור הארץ מהשמש – 150 מיליון ק”מ).

להודעה לעיתונות של שפיצר