הלווין ICESAT ימדוד את השינויים בתכסית הקרח בקטבים

לווין של נאס”א המודד את השינויים בתכסית הקרח בקטבים של כדור הארץ שוגר לחלל ביום שני לאחר איחור של כמעט חודש. טיל דלתא 2, בשווי 282 מיליון דולרים נשא את לווין ICESAT ולווין קטן יותר – CHIPSAT ב-12 בינואר מבסיס חיל האוויר ואנדנברג בקליפורניה. כאמור הוא שוגר במשותף עם לווין קטן יותר, Cosmic Hot Interstellar Plasma Spectrometer satellite, או בקיצור צ'יפסט, שיחפש אחר הזוהר של התווך הבינכוכבי – הגז הממלא את החלל בין הכוכבים.
מנהלי המשימה אומרים כי הכל הולך עד כה כשורה. כך נאמר שעה לאחר השיגור כי שני הלווינים הוצבו במסלול קוטבי במרחק של 604 קילומטרים האחד ו-563 השני.
השיגור המקורי תוכנן ל-19 בדצמבר, ואולם השיגור נדחה ל-11 בינואר בשל סיבות טכניות. השיגור נדחה ביום נוסף בשל בעיה נוספת שמנעה מהמהנדסים לטעון הליום להנעת הטיל.
הלווין ICESAT שוקל 297 ק”ג והוא מתוכנן למדוד את שכבת הקרח המכסה את גרינלנד ואת אנטרקטיקה, כך שהמדענים יוכלו לדעת האם גובה פני הים עולה או אולי פוחת.
לווין קטן יותר, במשקל 59 קילוגרם, הקרוי Cosmic Hot Interstellar Plasma Spectrometer, או בקיצור CHIPSat,, יספק מידע אודות הגז החם בין הכוכבים.

הלווין Icesat ינסה לבחון האם גם שכבות הקרח הגדולות נמסות (עדכון)
19.12.2002

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/Icesat1.html

עדכון 19/12/2002
שיגור הלווינים ICESat ו-CHIPSat שתוכנן להיום, 19/12/2002 על גבי טיל דלתא 2 מתוצרת בואינג נדחה.
נאס”א מצפה לשגר את שתי החלליות הללו לא לפני 8 בינואר 2003.

מכאן הידיעה ה מקורית מתאריך 18/12/2002
מדעני נאס”א מקווים לקבל תובנה על עתיד גובה פני הים כאשר ישוגר השבוע לווין מצויד בלייזר שתוכנן למדוד את מידת חלקותם וגודלם של כיסויי הקרח.
הלווין ששמו Ice, Cloud and Land Elevation Satellite או Icesat אמור לבלות לפחות שלוש שנים בבדיקה בלתי פוסקת של גובה שכבת הקרח המכסה את גרינלנד ואת אנטרקטיקה.
הדבר יאפשר לענות על השאלה האם שכבות קרח אלה, שעוביים עד 3 קילומטרים ואשר כולאים בתוכם למעלה מ-16 מיליון קילומטרים מעוקבים של מים מתוקים גדלים או מצטמקים.
“איננו יודעים מה באמת מתרחש” אומר ג'יי צוואלי, המדען הראשי בפרויקט מטעם מרכז גודארד של נאס”א במרילנד. “לא רק שאיננו יודעים מה קורה היום, איננו יודעים מה עומד לקרות בעתיד”.
Icesat מתוכנן להיות משוגר על סיפון טיל דלתא 2 ביום חמישי (19/12/2002) מבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה.
השאלה שפרויקט Icesat שעלותו 282 מיליון דולרים מנסה לפתור היא חשובה: אם יותר קרח נמס מכיפת הקרח מאשר הקרח החדש המצטבר מן השלג, המים יגרמו לעליה גלובלית של גובה פני הים. המדענים חוששים כי העליה הזו יכולה לגרום לשטפונות באיזורי החוף ולשנות את תבניות הזרמים באוקיאנוסים המשחקים תפקיד חשוב בקביעת תנאי האקלים.
גובה פני הים עולה בלמעלה מסנטימטר בעשור. כמחצית מן העליה מקורה בהמסה של קרחונים קטנים והתחממות מי האוקיאנוסים הגורמת להתרחבות המים ככל שהטמפרטורה עולה. הסיבה למחצית השניה אינה ידועה, אף כי חושדים בהמסת תכסית הקרח.
הוועדה הבינמשרדית לשינויי האקלים מעריכה כי גובה פני הים יגדל בכ-28 סנטימטרים במשך המאה הקרובה (פלוס מינוס 15 ס”מ). צוואלי מעריך כי המדידות שיבצעו באמצעות הלווין Icesat יפחיתו את רמת אי הודאות.
יל של בואינג הטיס לחלל את הלווינים ICESAT ו-CHIPSat