העתיד לפי יבמ: מחשבים קוראי מחשבות, אנרגיה בייצור אישי, זיהוי ביומטרי משולב, סוף לדואר הזבל

רשימת "חמש על חמש" של יבמ “IBM Five in Five" צופה כי בעתיד הלא רחוק יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה אותה ייצר לשימושו העצמי

עודד כהן, מנהל מרכז המחקר של יבמ בחיפה
עודד כהן, מנהל מרכז המחקר של יבמ בחיפה

הפערים בין עולם המדע הבדיוני ובין המציאות היום-יומית הולכים ומצטמצמים. בתחזית השנתית לעתיד הטכנולוגיה שפרסמה יבמ, חושפת החברה רשימה של חמישה חידושים העשויים לשנות את אופן העבודה, ההתנהלות היום-יומית והמשחקים בחמש השנים הבאות.
רשימת "חמש על חמש" של יבמ “IBM Five in Five" צופה כי בעתיד הלא רחוק יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה אותה ייצר לשימושו העצמי. מערכות אבטחת מידע וזיהוי משתמשים לא ידרשו שימוש בססמאות – וטכנולוגיית קריאת מחשבות תעבור מתחומי המדע הבדיוני אל עולם המציאות. ביבמ מאמינים כי חמש השנים הקרובות יובילו להיעלמות הפער הדיגיטאלי הקיים כיום בין מי שנהנים מגישה לרשת ובין מי שמתקשים להבטיח לעצמם גישה כזאת. במקביל לכל אלה, יאפשרו מערכות להתאמה אוטומטית של תוכן לפרופיל הגולש להפוך את דואר הזבל המוכר לנו כיום לכלי ממוקד ויעיל, המביא אל משתמשי הקצה מידע בעל ערך אמיתי.

"התחזית השנתית של 5 הטכנולוגיות שישנו את חיינו ב-5 השנים הקרובות, מוכיחה כי אצלנו ביבמ חושבים על חדשנות בכל ההיבטים של חיי היום יום" קובע עודד כהן, דירקטור ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה. "מדע וטכנולוגיה אינם פועלים בחלל ריק" מוסיף כהן. "אנו משקיעים מחשבה רבה גם במגמות חברתיות, שינויים באורח החיים, מודלים עסקיים חדשים וכמובן לוקחים בחשבון שאנשים מצפים לראות טכנולוגיות חדשניות נרתמות לשיפור חייהם . מחשבה זו היא שהופכת חידושים לחדשנות שיש לה משמעות".

"עשה זאת בעצמך" בתחום האנרגיה

כל תהליך של תנועה או פליטת חום טומנים בחובם פוטנציאל לייצור אנרגיה אותה ניתן לאגור על מנת לעשות בה שימוש יעיל: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, כמו גם החום הנפלט מהמחשב האישי, ואפילו המים הזורמים בצנרת בדרך אל הברז.

על פי התחזית של יבמ, התקדמות בתחום האנרגיה המתחדשת תאפשר לאנשים לאגור את האנרגיה הקינטית הזאת, המבוזבזת כיום ללא שימוש – ולהשתמש בה על מנת לספק כוח חשמלי לבית, למקום העבודה או לערים שלמות.

רוכבי אופניים, למשל, יוכלו לחבר אל הגלגלים מטענים זעירים היוצרים אנרגיה בה ניתן להשמש לתאורת הבית. הדרכים ליצירת אנרגיה הולכות ומשתכללות: מדענים במעבדות המחקר של יבמ באירלנד, למשל, חוקרים כיום את ההשפעה הסביבתית של המרת אנרגיית הגלים באוקיינוס על מנת לייצר ממנה חשמל.

לא צריך לזכור סיסמאות

המאפיינים הביולוגיים הם מפתח לאישיותו של כל אחד מאיתנו ועל פי יבמ, בקרוב יהפכו המאפיינים האלה למפתח לשמירה על פרטיותנו ועל המידע שלנו.

ביבמ סבורים כי בתוך חמש שנים שוב לא יהיה צורך ליצור, לנהל או לזכור מספר גדול של סיסמאות על מנת להתחבר אל מערכות שונות. כך, אפשר יהיה לגשת אל מכשיר הבנק האוטומטי ולהזדהות בפניו בהצגת שם בלבד, בשילוב עם חיישנים זעירים היודעים לקרוא את פרטי המבנה הזעירים ביותר של רשתית העין, היחודיים לכל אדם. המצלמה המשולבת בטלפון סלולארי יכולה להציע תהליך זיהוי דומה בגישה ובגלישה אל כל מערכת.

מאחורי הזהות הביולוגית הייחודית לכל אדם, עומד מאגר גדול של נתונים. מידע ביומטרי – מבנה פנים, סריקת רשתית וקבצי קול – ישולב באמצעות מערכות תוכנה על מנת לבנות ססמאות ייחודיות בגישה מקוונת.

מדעני יבמ צופים כי מערכות חכמות לזיהוי ביומטרי רב-משתנים, ידעו לאסוף ולשלב את מכלול הנתונים האלה בזמן אמת על מנת להבטיח כי רק האנשים הנכונים והמורשים אכן ניגשים אל המידע שלך. מי שיעדיפו שלא להשתמש בטכנולוגיות האלה, יוכלו לבחור בכל רגע נתון איזה מידע לספק – ואיזה מהנתונים שלהם הם בוחרים שלא לספק.

קריאת מחשבות: לא מדע בדיוני

סופרי מדע בדיוני, כותבי תסריטים וחסידי הז'אנר הזה משתעשעים זה עשרות שנים ברעיון של קריאת מחשבות. על פי התחזית של יבמ, החזון הזה עשוי להפוך בקרוב למציאות.

מדענים ביבמ חוקרים כיום דרכים בהן ניתן לקשר ישירות בין המוח האנושי ובין מכשירים ומערכות דוגמת מחשב או טלפון חכם. על פי התסריט הזה, די יהיה במחשבה בלבד – על מנת לבצע חיוג או התקשרות אל נשוא המחשב הזאת. כך, אפשר יהיה גם לשלוט בסמן על גבי צג המחשב פשוט באמצעות מחשבה אודות המיקום אליו אתה מבקש להסיט אותו.

חוקרים בתחום הביו-אינפורמטיקה מתכננים קסדות המשלבות חיישנים חכמים היודעים לקרוא את הפעילות החשמלית של המוח – ולהבין אלו הבעות פנים מזהה המוח בעת שפעילות כזאת נרשמת. ביבמ מאמינים כי בתוך חמש שנים נראה כבר יישומים מוקדמים של הטכנולוגיות האלה בתעשיות המשחקים והבידור. מעבר לשימוש הבידורי הזה, יוכלו רופאים להשתמש בטכנולוגיות החדשות על מנת לנתח וללמוד דפוסי פעילות של המוח, ואולי אפילו לסייע בתהליך השיקום משבץ מוחי, או להבין הפרעות במוח דוגמת אוטיזם.

סוף עידן הפער הדיגיטאלי

הצמיחה הכלכלית והמעמד החברתי של כל פרט בחברה תלויים יותר ויותר באפשרות הגישה למידע ובזמינות המידע בידי הפרט, הפירמה או הכלכלה. ביבמ מעריכים כי בתוך חמש שנים, יצטמצם באופן משמעותי הפער הקיים כיום בין מי שנהנים מגישה למידע ובין מי שנעדרים גישה כזאת – כאשר צמצום הפער יבוא בראש ובראשונה בזכות התרחבות השימוש בטכנולוגיות תקשורת ניידת.

העולם מאוכלס כיום בשבעה מיליארד בני אדם. בתוך חמש שנים, יימכרו 5.6 מיליארד מכשירים סלולאריים, שפירושם הבטחת נגישות ל- 80% מהאוכלוסיה העולמית אל מכשיר נייד.

ככל שהבעלות על מכשיר סלולארי הופכת זולה יותר, יוכלו גם אנשים שכושר ההוצאה שלהם מוגבל ליהנות מאפשרות לפעול ולתקשר הרבה מעבר לאפשרויות הפעולה הפתוחות בפניהם כיום.

בהודו, למשל, מאפשרת טכנולוגיית של יבמ לזיהוי דיבור ותרגום עמודי אינטרנט לטקסט מדובר, להעביר מידע בין תושבים באזורים כפריים – גם כאשר לא למדו מעולם ואינם מסוגלים לקרוא או לכתוב. גישה לנתונים שממנה לא נהנו התושבים האלה בעבר, מאפשרת לחקלאים לבדוק את תחזית מזג האוויר על מנת להחליט מתי נכון לדשן יבולים, לדעת מתי צפוי ביקור של רופא בישוב, ומתי ניתן להשיג את התמורה הגבוהה ביותר לתוצרת החקלאית שלהם, בעיר הקרובה.

ביבמ צופים הופעה של מודלים עסקיים חדשים שישענו על הטכנולוגיות המצויות בשלבי הבשלה מתקדמים. השפעה מהותית של הטכנולוגיות האלה חזויה בעולם המסחר, העסקים, והרפואה מרחוק.

מדואר זבל – לדואר בעדיפות גבוהה

תיבת הדואר הנכנס שלנו גדושה כיום בפרסומות ובדואר זבל. על פי התחזית של יבמ, בתוך חמש שנים, תשתנה המציאות הזאת לבלי שוב: הפרסומות יותאמו לצורכי המשתמש ולהעדפות הלקוח – כאשר במקביל יהיו מערכות סינון דואר הזבל מדוייקות להפליא, ויחסכו למשתמש כל חשיפה מיותרת להצעה בלתי רצויה.

מערכות הזמנות כרטיסים למופעי בידור, למשל, ידעו להציע למשתמש כרטיסים למופע של הלהקה המועדפת עליו – בדיוק בערב בו יומן הפגישות שלו נקי מאירועים. התראות ממוקדות ומותאמות אישית יאפשרו לרכוש את הכרטיס מהמכשיר הנייד. מי שעורכים תוכניות נסיעות או טיסות יקבלו מראש התראות אודות שינויים במזג האוויר העלולים להשפיע על לוחות הזמנים של כל נסיעה.

יבמ מפתחת טכנולוגיה לניתוח אנליטי בזמן אמת, המאפשר להפיק תמונה כוללת ולהציג תסריטים אפשריים ותוצאות של שילוב נתונים ממגון רחב של מקורות המעצבים את הפנים השונות של פעילותנו וחיינו. נתונים מרשתות חברתיות, העדפות גלישה, דפוסי צריכה וקניה בשילוב עם מידע דמוגרפי וגיאוגרפי משתלבים לתמונת פסיפס אחת. בין אם מדובר בעדכוני חדשות, ספורט או פוליטיקה: אנשים יישענו על טכנולוגיה שתספק להם את המידע בו הם מעוניינים, על מנת שיוכלו לגבש את אופן הפעולה לנוכח המידע הזה ובעקבותיו.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

75 תגובות

  1. אבי,
    אף אחד לא אמר שקריאת המחשבות תהיה מהסוג הזה, מדברים הכתבה על קריאת מחשבות שונה לחלוטין.
    חוץ מזה, מחשבים לא יכולים לפרש תוכן של מידע, אלא רק לעשות שימושים שמוגדרים מראש.
    כשיהיה אפשרי (אם בכלל אי פעם) להשתמש במחשב על מנת לתרגם אותות חשמליים שעוברים במוח למידע מילולי – השימוש היחיד שתוכל לעשות על מנת לחשוף "פושעים מועדים" באוכלוסייה שלמה של אנשים, יהיה על ידי מתן הוראה למחשב לאתר מילים מסוימות בלבד (וגם אז יהיה צורך לעבור "ידנית" על עשרות או מאות ההקשרים שבהם עלו המילים האלה – לרוב, זה יהיה "מחט בערמת שחת" ולשווא).

  2. יא וַיֹּאמְרוּ כָּל-הָעָם אֲשֶׁר-בַּשַּׁעַר, וְהַזְּקֵנִים–עֵדִים; יִתֵּן יְהוָה אֶת-הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל-בֵּיתֶךָ, כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל, וַעֲשֵׂה-חַיִל בְּאֶפְרָתָה, וּקְרָא-שֵׁם בְּבֵית לָחֶם. יב וִיהִי בֵיתְךָ כְּבֵית פֶּרֶץ, אֲשֶׁר-יָלְדָה תָמָר לִיהוּדָה–מִן-הַזֶּרַע, אֲשֶׁר יִתֵּן יְהוָה לְךָ, מִן-הַנַּעֲרָה, הַזֹּאת. יג וַיִּקַּח בֹּעַז אֶת-רוּת וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיָּבֹא אֵלֶיהָ; וַיִּתֵּן יְהוָה לָהּ הֵרָיוֹן, וַתֵּלֶד בֵּן……יח וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ, פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת-חֶצְרוֹן. יט וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת-רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת-עַמִּינָדָב. כ וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת-נַחְשׁוֹן, וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת-שַׂלְמָה. כא וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת-בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת-עוֹבֵד. כב וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת-יִשָׁי, וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת-דָּוִד.

    רוצה לאמר רות = תמר. כלומר אפילו שהיא מואביה אסורה תיקח אותה בועז כי כבר היו תקדימים של כאלה בשבט יהודה.
    ההוכחה שצדקו ניתנת בפסוק האחרון שמאותה מואביה נולד בסוף הפלינדרום בן פלינדרום ונסגר המעגל.

  3. בטח באיזה ספר חוקים שעוסק בבגידות או יבום.

    יש קצת הבדל בן סיפור אמנון ותמר לסיפור שכם ודינה. אריתמטיקה פשוטה מראה לנו שדינה הייתה בת שש או שבע בזמן המעשה, מה שיכול אולי להסביר את העונש הכבד שהוטל על חמור ושכם. הסבר פשוט והגיוני יותר לטבח: מיד אחרי ברית המילה של תושבי שכם והפיכתם ליהודים, הגיע הפוגרום.

    מלחמת השחרור – בניגוד למיתוס, טוענים אורי אבינרי, אורי מילשטיין, וויקיפדיה ,שבכל שלב של המלחמה היו לנו יותר חיילים מכל הערבים ביחד.

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA

  4. ולמיתוס המעטים מול רבים במלחמת העצמאות:
    יגאל אלון כתב כי הנצחונות שהושגו בקרבות היו רובם ככולם של אלה שיחס הכוחות היה לטובתם.

  5. ישראל שפירא,
    יש עקרון יסוד שמנחה אותי בביקורת טקסטים של כתבי קודש, והוא לעקוב אחר המניעים של הכותבים. הטקסטים האלה נכתבו בידי כוהנים (ובכללם גם נביאים) מתוך מטרה להעביר מסר מסוים לקהל היעד. קהל היעד יכול להיות העם המזדמן למקדש (או לכיכר השוק) המנהיג, כוהנים אחרים ועוד. מגילות קלף ופפירוס אינן נשמרות לאורך זמן ויש צורך להעתיק אותן מחדש לעתים מזומנות. בהזדמנות זאת הטקסט עובר עריכה ושכתוב מדור לדור. היו כמה משפחות כוהנים בממלכת ישראל ובממלכת יהודה. לכל משפחת כוהנים היה אינטרס להציג איזושהי היסטוריה המתאימה לה. מה שבטוח זה שכוונת הכותבים הייתה שטיפת מוח, וכתיבת האמת לא הייתה נר לרגליהם – בלשון המעטה. במהלך הדורות התחלפו האלים והדתות, משפחות כוהנים התפלגו, התמזגו והתפלגו שוב, כתבים שהיה בהם עניין שרדו, אחרים נכחדו, טקסטים התערבבו ואנחנו קיבלנו את התוצר הסופי שיש לו בעיקר ערך דתי (לרוב של כת הכוהנים האחרונה שהשתלטה על הכתיבה) וגם ספרותי, אך אין טעם לחפש שם היסטוריה. למשל, סיפורם של אמנון ותמר בספר שמואל מקביל לסיפור שכם ודינה בבראשית ותפקידו להציג את סיפור רצח אמנון בידי אבשלום כמוצדק. אלא שבעוד סיפור אמנון, תמר ואבשלום עבר מספר גלגולים, כמתחייב מהפיכות חוזרות ונשנות בחצר המלוכה (לא בהכרח בית דוד, למרות מה שמסופר בגרסה שבידינו), סיפור דינה לא עבר גלגולים ונשאר בידינו פחות או יותר כפי שנכתב במקור.
    גם סיפור יהודה ותמר נועד לכסות משהו. בתחילה היו ליהודה שלושה בנים – ער, אונן ושלה, ואלה הסבירו שמות של מקומות בשטח ממלכת ישראל. לימים, חרבו המקומות האלה וכותבי המקרא הצטרכו למצוא ליהודה בנים אחרים. כך מתו שני בני יהודה הראשונים (והחטא שבעטיו מתו רומז על האופן בו חרבו המקומות המיוחסים להם) ובמקומם נולדו פרץ וזרח שנועדו להסביר את קיומן של שתי חמולות מכובדות בממלכת יהודה.
    אחד הסימנים המאוד אנכרוניסטיים בסיפור יהודה ותמר הוא הצגתה כקדשה המקבלת את לקוחותיה באוהל. קדשות היו תופעה מוכרת ברחבי הארץ ובעיקר בעיר אלף המקדשים ירושלים. הן חיו בחסות המקדשים והיוו מקור הכנסה חשוב לפטרוניהם. הן לא עבדו במנותק מן המקדשים. אבל בסיפור הזה, תמר מתחזה לקדשה אך איננה צמודה לשום מקדש.

  6. יובל,
    לי ולרבי יצחק מברדיצ'ב? אולי ששנינו גבוהים בלונדינים שריריים עם עניים כחולות ומדגמנים לבוצ'לי?

    ישראל,
    במחילה מכבודך ספרים חיצוניים זה לא בתנ"ך ולא, לא היה לה רומן עם ברנדוט. אבל יפה למדת משהו על ההסטוריה של שודיה. בקיצור תשובה לא נכונה.

  7. הדרת נשים עלק.. ספר את זה לער ולאונן המסכנים.

    לא, לא. הסיפור הרבה יותר פשוט. אצל יהודה הכל פשוט – אפילו היקום. יהודה המפוזר בעצם רצה לקחת את הבן שלו, שלה, לבית הכנסת לשיר מזמורי תהילים, אבל מרוב פיזור ובלבול הוא הלך לז–ה, וכמובן שכרגיל שכח להביא כסף, אז הוא השאיר ת'פתילים והמטה, וכך הסיפור התגלגל.

    מוסר השכל: כשהולכים לז–ה להביא קאש!

    ויקיפדיה אומר: ספרים חיצוניים, סיבה: כמו אבא סבא ורבא, בשבילם רק בנות ארם נהריים היו שוות. אבל כמו שאני מכיר את ר.ח., בטח היה לה רומן עם ברנדוט.

    יוביבון – בתור חוקר מיתוסים, מה דעתך על המיתוס הבא: במלחמת השחרור נלחמנו מעטים נגד רבים וניצחנו את צבאותיהם של 7 ארצות ערב שפלשו אלינו, לא כולל פלסטינאים.

  8. ר.ח,
    מה משותף לך וללוי יצחק מברדיצ'ב? הלואי שירבו רבים כמותכם.
    את הסיפור על תמר השניה אני משאיר לישראל, ורק אציין שהוא דומה מעט לסיפור אחר בספר בראשית (ולדעתי, נכתב בידי אותו סופר).

  9. ישראל,

    למה ככה? היא הייתה אישה שהתמרדה כנגד הדרת הנשים וכנגד הסטיגמות המטומטמות של אלמנה שחורה. לקחה יוזמה, התחפשה (שים לב התחפשה! היא לא באמת הייתה ז'), סיכנה את חייה אולם בסופו של דבר בחוכמתה הרבה השיגה את מה שרצתה והוכיחה קבל עם ועדה את צדקתה.
    לדעתי ראויה להערכה יותר מרחל ולאה הבכייניות.

    אפרופו בנימין, שבט של רוצחים ואנסים שהצדיקו את מעשה הפילגש בגיבעה עד כדי יציאה למלחמה ולאחר מכן חטפו בנות לנשים, לא גאווה גדולה.

    חידה לכם: היכן תמר מוזכרת חוץ מספר בראשית? ולמה?

  10. צחוק, צחוק, אבל נגעת בעצב חשוף.
    היהודים מלאים שנאה עצמית. המיתוסים האלה, עם הדימויים השליליים, רק מחזקים זאת. אני סבור שהשנאה מצד הגויים לא הייתה כל כך חזקה אם היהודים היו יודעים לאהוב את עצמם, אפילו רק מעט.
    היה ניסיון לתקן את המעוות בימי יאשיהו, כאשר שוכתבה ברכת יעקב (שבעצמה נכתבה פחות ממאה שנה קודם) כך שתהלל ותשבח את שבט יהודה. אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי.

  11. U V, נראה לי שר.ח. צודק. חוץ מלזרוק מקלות ארטיק למים, הוא יודע גם להקשיב למורה שמילקיהו.

    אבל שימו לב באיזה אור זה מעמיד אותנו. במקום עם סגולה, אור לגויים, אנחנו בעצם בני ז–ה, תוצר גילוי עריות בין אשמאי זקן ואלמנה ושחורה שאף אחד לא רצה אותה. אין בנו שמץ מרחל יפת התואר ויפת המראה, והרבה מאוד מלאה הרמאית והשנואה. ודמו של לבן הרשע זורם בנו גם מצד הסב – יעקב – וגם מצד הסבתא – לאה.

    אז פלא שהעולם כולו נגדנו?

    (חוץ משלושתינו כמובן. אנחנו צאצאיו של שבט בנימין, בן רחל היפה והאהובה, שהתערבב עם יהודה ושרד).

  12. ישראל שפירא!
    אתה מתכוון למולקולת ה-RNA המשתכפלת עצמית הראשונה? לא נראה לי שהיא מוזכרת בתנ"ך (אולי בדילוגי אותיות, אבל מה לי ולזה?).
    מסיבה לא נכונה יצא לי שם של מבין בתנ"ך. אז אני מכריז כאן קבל ידען וארבעה קוראים כי לא היא. אני בסך הכל עוסק בביקורת של מיתוסים, וכך יצא לי גם לקרוא כמה פסוקים מן הספר הזה.
    עד כמה שהבנתי משגת, עד ימי עמרי ואחאב הכל סיפורי ילדים ורומנים למשרתות, וספרות מעולם לא הייתה הצד החזק שלי. Sorry

  13. נו, טוב..
    לא נראה לי שר.ח. יוציא אותנו מהבוץ. על רמז מס 1. לא ענית, אבל אני מניח שאתה יודע שהתשובה היא: יהודה.

    אז אם אתה חושב שאני מגן על יהודה מפני שהוא בנו של ישראל – אז אתה מייחס לי מידות תרומיות שלא קיימות בי. אני פשוט זוכר מי שרד בעימות הקודם בין ישראל ליהודה.

    רמז מס 2. צאצאים של מי אנחנו באמת?

  14. ישראל שפירא,
    קיבלה ממני לייק, הזמרת, והכל בזכותך.
    המשפט החכם שאני זוכר מן ההצגה הוא "אשתי בוגדת בי איתי", ובהקשר הזה מעניין אותי ממי ההריון שלה.
    אלילי זמר אינם מתים. הם רק מתחלפים.
    ואתה, במקום לגלגל עינים, הב נא את רמז מספר שתים.

  15. אין לי מושג על מה מדבר יובל. אבל לפעמים כשאני קורא את תגובותייך, מלאכת מחשבת של הגיון וניסוח, וגם לא מעט כיסוח, אני נזכר משום מה בשלמה המלך ושלמי הסנדלר.

    אז הנה, מתוך ביצוע לא ממש ידוע אני מאמין, של שיר של אלתרמן ( שבן גוריון קרא לו "נתן החכם"):

    http://www.youtube.com/watch?v=w3PS93FtJYM

    כי חסר לי, חסר לי דבר מה,
    אבל מה – לא אדע בדיוק.
    חסרות לי, מחוץ לחכמה,
    השטויות המתוקות כצימוק.

    לא תמיד העיקר החכמה,
    גם השטות מחפשת סיפוק.

    כי הלב – שום דבר לא עוזר לו,
    אם חסר לו דבר מה, זה חסר לו.

    ואילו בת הטפש עשרה הפרטית שלי הייתה חוזרת כולה נרגשת מהופעה של אלילי הזמר שלה (שרק אני יודע שזו הייתה בעצם להקה מחליפה, כי האלילים האמיתיים מזמן מתו), איני יודע אם הייתי צריך לספר לה את האמת.

    אותו הדבר עם אלילים אחרים.

  16. קמילה האחרונה,
    "הפח של יובל" הינו מונח המציין טכניקה מסויימת של שטיפת מוח אגב הטיית דיון. בדוגמה הרלוונטית, הדובר מפציץ את איש שיחו במספר רעיונות אשר נראים כאילו יש ביניהם קשר. הוא משליך אותם במהירות אחד אחרי השני בלי לתת לצד השני אפשרות לנשום, ואז חותם בשאלה שהיא לחלוטין לא לעניין. ה"קרבן" ההמום שמתאמץ לקחת אויר, מאמין לתומו כי יש היגיון בדברים שנאמרו לו, ומנסה לענות עליהם אחד אחד, ומשקיע מאמץ חשיבתי בעיקר בשאלה האחרונה הבלתי-רלוונטית. לרוב, הצד השני מותש ונכנע אחרי מספר קטן של דיאלוגים כאלה.
    באתונה, לפני כ-2500 שנה, דנו למוות אדם שעסק בכך לאחר שהתיש את כל בני עירו. התובע המוכשר הפעיל על הנאשם את הטכניקה שלו עצמו והצליח להביא אותו להתגונן על האשמות אחרות מאלה שהואשם בהן ובסופו של דבר גם לקבל באהבה את גזר הדין.

  17. ישראל,
    אני סומכת עליך שיש לך כוונה ברורה מאחורי השאלות, נראה שגם יובל מזהה את המשמעויות החבויות בהן אבל אני מודה שאני עדיין לא מבינה לאן אתה חותר ועל איזה פח מדבר יובל.

    אני אחזיר לך בשאלה – האם היית מעדיף לחוות חוויה רגשית טוטאלית וחסרת חשיבה רציונאלית בצורת פרה באחו במקום להיות היצור שהנך עם סט היכולות הקוגניטיביות לטוב ולרע?

    החלוקה הדיכוטומית שאתה מציג היא שגוייה ונקל לראות זאת בסרטונים היכן שההתנהגות נעה בין היסטריה גמורה ובין כמעט אדישות. אני גם חולקת עליך לגבי הטוטאליות של החוויה. לכולנו החוויה היא טוטאלית גם אם הביטוי ההתנהגותי ואפילו סוג התחושות הפנימיות שונה. היות וזכיתי לחוות התרגשויות חזקות הן בתחום האמנות והן בתחום המדע הרי שאני מרגישה ברת מזל ובעלת יתרון על פני אלה שהמדע אינו מעורר בהם תחושות נשגבות כאלה.

    בודאי שמדען המסוגל להתענג ביתר שאת על הקשת אחרי שהבין את טיבה יהיה מסוגל גם לרקוד בטירוף בגואה, להשתתף במדיטציות ואפילו להתענג על הופעת קוסמים. שרלטנים אני לא כל כך אוהבת, כמו שגם איני מחבבת פושעים וכנראה שאני לא יכולה להזדהות עמם, אבל אין זה אומר שאיני מתרשמת מיכולותיהם של המוכשרים מבינהם וסקרנית לגבי הדרך שבה הם מבצעים את פעולותיהם. אני לא חושבת שזה קשור למדע אלא לערכים ולמוסר.

    אם ברור שגם הפרה רוצה להיניק וגם העגל רוצה לינוק, איזו חשיבות יש לשאלה מי רוצה יותר?

    למרות שעניתי על שאלותיך יש לי תחושה שלא עניתי על מה שאתה התכוונת לשאול אלא אם כן עצם המענה היה אמור להראות דבר מה, שכאמור עדיין נעלם מעיני.

  18. אל תאמר נואש. גם שלמה לפני הזכיה בתואר היה עסוק בעיקר בלהציץ למלכת שבא דרך הרצפה הממורטת.

    אבל תצטרך לזחול קצת.

    1. על מי אני תמיד מגן באתר מכל מקטרגיו?

  19. חן כבר לא פה הרבה זמן. גם נקודה -ת חן. ר.ח. עם הילדים בנהר הצ'ארלס. קמילה עם צ'ארלס בארמון. יהודה ברח. מייקל הבריח אותו. רק אתה ואני פה. נחכה לבוקר ב ל.א. או שאתה רוצה רמז?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן