העתיד לפי יבמ: מחשבים קוראי מחשבות, אנרגיה בייצור אישי, זיהוי ביומטרי משולב, סוף לדואר הזבל

רשימת "חמש על חמש" של יבמ “IBM Five in Five" צופה כי בעתיד הלא רחוק יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה אותה ייצר לשימושו העצמי

עודד כהן, מנהל מרכז המחקר של יבמ בחיפה
עודד כהן, מנהל מרכז המחקר של יבמ בחיפה

הפערים בין עולם המדע הבדיוני ובין המציאות היום-יומית הולכים ומצטמצמים. בתחזית השנתית לעתיד הטכנולוגיה שפרסמה יבמ, חושפת החברה רשימה של חמישה חידושים העשויים לשנות את אופן העבודה, ההתנהלות היום-יומית והמשחקים בחמש השנים הבאות.
רשימת "חמש על חמש" של יבמ “IBM Five in Five" צופה כי בעתיד הלא רחוק יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה אותה ייצר לשימושו העצמי. מערכות אבטחת מידע וזיהוי משתמשים לא ידרשו שימוש בססמאות – וטכנולוגיית קריאת מחשבות תעבור מתחומי המדע הבדיוני אל עולם המציאות. ביבמ מאמינים כי חמש השנים הקרובות יובילו להיעלמות הפער הדיגיטאלי הקיים כיום בין מי שנהנים מגישה לרשת ובין מי שמתקשים להבטיח לעצמם גישה כזאת. במקביל לכל אלה, יאפשרו מערכות להתאמה אוטומטית של תוכן לפרופיל הגולש להפוך את דואר הזבל המוכר לנו כיום לכלי ממוקד ויעיל, המביא אל משתמשי הקצה מידע בעל ערך אמיתי.

"התחזית השנתית של 5 הטכנולוגיות שישנו את חיינו ב-5 השנים הקרובות, מוכיחה כי אצלנו ביבמ חושבים על חדשנות בכל ההיבטים של חיי היום יום" קובע עודד כהן, דירקטור ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה. "מדע וטכנולוגיה אינם פועלים בחלל ריק" מוסיף כהן. "אנו משקיעים מחשבה רבה גם במגמות חברתיות, שינויים באורח החיים, מודלים עסקיים חדשים וכמובן לוקחים בחשבון שאנשים מצפים לראות טכנולוגיות חדשניות נרתמות לשיפור חייהם . מחשבה זו היא שהופכת חידושים לחדשנות שיש לה משמעות".

"עשה זאת בעצמך" בתחום האנרגיה

כל תהליך של תנועה או פליטת חום טומנים בחובם פוטנציאל לייצור אנרגיה אותה ניתן לאגור על מנת לעשות בה שימוש יעיל: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, כמו גם החום הנפלט מהמחשב האישי, ואפילו המים הזורמים בצנרת בדרך אל הברז.

על פי התחזית של יבמ, התקדמות בתחום האנרגיה המתחדשת תאפשר לאנשים לאגור את האנרגיה הקינטית הזאת, המבוזבזת כיום ללא שימוש – ולהשתמש בה על מנת לספק כוח חשמלי לבית, למקום העבודה או לערים שלמות.

רוכבי אופניים, למשל, יוכלו לחבר אל הגלגלים מטענים זעירים היוצרים אנרגיה בה ניתן להשמש לתאורת הבית. הדרכים ליצירת אנרגיה הולכות ומשתכללות: מדענים במעבדות המחקר של יבמ באירלנד, למשל, חוקרים כיום את ההשפעה הסביבתית של המרת אנרגיית הגלים באוקיינוס על מנת לייצר ממנה חשמל.

לא צריך לזכור סיסמאות

המאפיינים הביולוגיים הם מפתח לאישיותו של כל אחד מאיתנו ועל פי יבמ, בקרוב יהפכו המאפיינים האלה למפתח לשמירה על פרטיותנו ועל המידע שלנו.

ביבמ סבורים כי בתוך חמש שנים שוב לא יהיה צורך ליצור, לנהל או לזכור מספר גדול של סיסמאות על מנת להתחבר אל מערכות שונות. כך, אפשר יהיה לגשת אל מכשיר הבנק האוטומטי ולהזדהות בפניו בהצגת שם בלבד, בשילוב עם חיישנים זעירים היודעים לקרוא את פרטי המבנה הזעירים ביותר של רשתית העין, היחודיים לכל אדם. המצלמה המשולבת בטלפון סלולארי יכולה להציע תהליך זיהוי דומה בגישה ובגלישה אל כל מערכת.

מאחורי הזהות הביולוגית הייחודית לכל אדם, עומד מאגר גדול של נתונים. מידע ביומטרי – מבנה פנים, סריקת רשתית וקבצי קול – ישולב באמצעות מערכות תוכנה על מנת לבנות ססמאות ייחודיות בגישה מקוונת.

מדעני יבמ צופים כי מערכות חכמות לזיהוי ביומטרי רב-משתנים, ידעו לאסוף ולשלב את מכלול הנתונים האלה בזמן אמת על מנת להבטיח כי רק האנשים הנכונים והמורשים אכן ניגשים אל המידע שלך. מי שיעדיפו שלא להשתמש בטכנולוגיות האלה, יוכלו לבחור בכל רגע נתון איזה מידע לספק – ואיזה מהנתונים שלהם הם בוחרים שלא לספק.

קריאת מחשבות: לא מדע בדיוני

סופרי מדע בדיוני, כותבי תסריטים וחסידי הז'אנר הזה משתעשעים זה עשרות שנים ברעיון של קריאת מחשבות. על פי התחזית של יבמ, החזון הזה עשוי להפוך בקרוב למציאות.

מדענים ביבמ חוקרים כיום דרכים בהן ניתן לקשר ישירות בין המוח האנושי ובין מכשירים ומערכות דוגמת מחשב או טלפון חכם. על פי התסריט הזה, די יהיה במחשבה בלבד – על מנת לבצע חיוג או התקשרות אל נשוא המחשב הזאת. כך, אפשר יהיה גם לשלוט בסמן על גבי צג המחשב פשוט באמצעות מחשבה אודות המיקום אליו אתה מבקש להסיט אותו.

חוקרים בתחום הביו-אינפורמטיקה מתכננים קסדות המשלבות חיישנים חכמים היודעים לקרוא את הפעילות החשמלית של המוח – ולהבין אלו הבעות פנים מזהה המוח בעת שפעילות כזאת נרשמת. ביבמ מאמינים כי בתוך חמש שנים נראה כבר יישומים מוקדמים של הטכנולוגיות האלה בתעשיות המשחקים והבידור. מעבר לשימוש הבידורי הזה, יוכלו רופאים להשתמש בטכנולוגיות החדשות על מנת לנתח וללמוד דפוסי פעילות של המוח, ואולי אפילו לסייע בתהליך השיקום משבץ מוחי, או להבין הפרעות במוח דוגמת אוטיזם.

סוף עידן הפער הדיגיטאלי

הצמיחה הכלכלית והמעמד החברתי של כל פרט בחברה תלויים יותר ויותר באפשרות הגישה למידע ובזמינות המידע בידי הפרט, הפירמה או הכלכלה. ביבמ מעריכים כי בתוך חמש שנים, יצטמצם באופן משמעותי הפער הקיים כיום בין מי שנהנים מגישה למידע ובין מי שנעדרים גישה כזאת – כאשר צמצום הפער יבוא בראש ובראשונה בזכות התרחבות השימוש בטכנולוגיות תקשורת ניידת.

העולם מאוכלס כיום בשבעה מיליארד בני אדם. בתוך חמש שנים, יימכרו 5.6 מיליארד מכשירים סלולאריים, שפירושם הבטחת נגישות ל- 80% מהאוכלוסיה העולמית אל מכשיר נייד.

ככל שהבעלות על מכשיר סלולארי הופכת זולה יותר, יוכלו גם אנשים שכושר ההוצאה שלהם מוגבל ליהנות מאפשרות לפעול ולתקשר הרבה מעבר לאפשרויות הפעולה הפתוחות בפניהם כיום.

בהודו, למשל, מאפשרת טכנולוגיית של יבמ לזיהוי דיבור ותרגום עמודי אינטרנט לטקסט מדובר, להעביר מידע בין תושבים באזורים כפריים – גם כאשר לא למדו מעולם ואינם מסוגלים לקרוא או לכתוב. גישה לנתונים שממנה לא נהנו התושבים האלה בעבר, מאפשרת לחקלאים לבדוק את תחזית מזג האוויר על מנת להחליט מתי נכון לדשן יבולים, לדעת מתי צפוי ביקור של רופא בישוב, ומתי ניתן להשיג את התמורה הגבוהה ביותר לתוצרת החקלאית שלהם, בעיר הקרובה.

ביבמ צופים הופעה של מודלים עסקיים חדשים שישענו על הטכנולוגיות המצויות בשלבי הבשלה מתקדמים. השפעה מהותית של הטכנולוגיות האלה חזויה בעולם המסחר, העסקים, והרפואה מרחוק.

מדואר זבל – לדואר בעדיפות גבוהה

תיבת הדואר הנכנס שלנו גדושה כיום בפרסומות ובדואר זבל. על פי התחזית של יבמ, בתוך חמש שנים, תשתנה המציאות הזאת לבלי שוב: הפרסומות יותאמו לצורכי המשתמש ולהעדפות הלקוח – כאשר במקביל יהיו מערכות סינון דואר הזבל מדוייקות להפליא, ויחסכו למשתמש כל חשיפה מיותרת להצעה בלתי רצויה.

מערכות הזמנות כרטיסים למופעי בידור, למשל, ידעו להציע למשתמש כרטיסים למופע של הלהקה המועדפת עליו – בדיוק בערב בו יומן הפגישות שלו נקי מאירועים. התראות ממוקדות ומותאמות אישית יאפשרו לרכוש את הכרטיס מהמכשיר הנייד. מי שעורכים תוכניות נסיעות או טיסות יקבלו מראש התראות אודות שינויים במזג האוויר העלולים להשפיע על לוחות הזמנים של כל נסיעה.

יבמ מפתחת טכנולוגיה לניתוח אנליטי בזמן אמת, המאפשר להפיק תמונה כוללת ולהציג תסריטים אפשריים ותוצאות של שילוב נתונים ממגון רחב של מקורות המעצבים את הפנים השונות של פעילותנו וחיינו. נתונים מרשתות חברתיות, העדפות גלישה, דפוסי צריכה וקניה בשילוב עם מידע דמוגרפי וגיאוגרפי משתלבים לתמונת פסיפס אחת. בין אם מדובר בעדכוני חדשות, ספורט או פוליטיקה: אנשים יישענו על טכנולוגיה שתספק להם את המידע בו הם מעוניינים, על מנת שיוכלו לגבש את אופן הפעולה לנוכח המידע הזה ובעקבותיו.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

75 תגובות

  1. אבי,
    אף אחד לא אמר שקריאת המחשבות תהיה מהסוג הזה, מדברים הכתבה על קריאת מחשבות שונה לחלוטין.
    חוץ מזה, מחשבים לא יכולים לפרש תוכן של מידע, אלא רק לעשות שימושים שמוגדרים מראש.
    כשיהיה אפשרי (אם בכלל אי פעם) להשתמש במחשב על מנת לתרגם אותות חשמליים שעוברים במוח למידע מילולי – השימוש היחיד שתוכל לעשות על מנת לחשוף "פושעים מועדים" באוכלוסייה שלמה של אנשים, יהיה על ידי מתן הוראה למחשב לאתר מילים מסוימות בלבד (וגם אז יהיה צורך לעבור "ידנית" על עשרות או מאות ההקשרים שבהם עלו המילים האלה – לרוב, זה יהיה "מחט בערמת שחת" ולשווא).

  2. יא וַיֹּאמְרוּ כָּל-הָעָם אֲשֶׁר-בַּשַּׁעַר, וְהַזְּקֵנִים–עֵדִים; יִתֵּן יְהוָה אֶת-הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל-בֵּיתֶךָ, כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל, וַעֲשֵׂה-חַיִל בְּאֶפְרָתָה, וּקְרָא-שֵׁם בְּבֵית לָחֶם. יב וִיהִי בֵיתְךָ כְּבֵית פֶּרֶץ, אֲשֶׁר-יָלְדָה תָמָר לִיהוּדָה–מִן-הַזֶּרַע, אֲשֶׁר יִתֵּן יְהוָה לְךָ, מִן-הַנַּעֲרָה, הַזֹּאת. יג וַיִּקַּח בֹּעַז אֶת-רוּת וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיָּבֹא אֵלֶיהָ; וַיִּתֵּן יְהוָה לָהּ הֵרָיוֹן, וַתֵּלֶד בֵּן……יח וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ, פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת-חֶצְרוֹן. יט וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת-רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת-עַמִּינָדָב. כ וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת-נַחְשׁוֹן, וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת-שַׂלְמָה. כא וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת-בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת-עוֹבֵד. כב וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת-יִשָׁי, וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת-דָּוִד.

    רוצה לאמר רות = תמר. כלומר אפילו שהיא מואביה אסורה תיקח אותה בועז כי כבר היו תקדימים של כאלה בשבט יהודה.
    ההוכחה שצדקו ניתנת בפסוק האחרון שמאותה מואביה נולד בסוף הפלינדרום בן פלינדרום ונסגר המעגל.

  3. בטח באיזה ספר חוקים שעוסק בבגידות או יבום.

    יש קצת הבדל בן סיפור אמנון ותמר לסיפור שכם ודינה. אריתמטיקה פשוטה מראה לנו שדינה הייתה בת שש או שבע בזמן המעשה, מה שיכול אולי להסביר את העונש הכבד שהוטל על חמור ושכם. הסבר פשוט והגיוני יותר לטבח: מיד אחרי ברית המילה של תושבי שכם והפיכתם ליהודים, הגיע הפוגרום.

    מלחמת השחרור – בניגוד למיתוס, טוענים אורי אבינרי, אורי מילשטיין, וויקיפדיה ,שבכל שלב של המלחמה היו לנו יותר חיילים מכל הערבים ביחד.

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA

  4. ולמיתוס המעטים מול רבים במלחמת העצמאות:
    יגאל אלון כתב כי הנצחונות שהושגו בקרבות היו רובם ככולם של אלה שיחס הכוחות היה לטובתם.

  5. ישראל שפירא,
    יש עקרון יסוד שמנחה אותי בביקורת טקסטים של כתבי קודש, והוא לעקוב אחר המניעים של הכותבים. הטקסטים האלה נכתבו בידי כוהנים (ובכללם גם נביאים) מתוך מטרה להעביר מסר מסוים לקהל היעד. קהל היעד יכול להיות העם המזדמן למקדש (או לכיכר השוק) המנהיג, כוהנים אחרים ועוד. מגילות קלף ופפירוס אינן נשמרות לאורך זמן ויש צורך להעתיק אותן מחדש לעתים מזומנות. בהזדמנות זאת הטקסט עובר עריכה ושכתוב מדור לדור. היו כמה משפחות כוהנים בממלכת ישראל ובממלכת יהודה. לכל משפחת כוהנים היה אינטרס להציג איזושהי היסטוריה המתאימה לה. מה שבטוח זה שכוונת הכותבים הייתה שטיפת מוח, וכתיבת האמת לא הייתה נר לרגליהם – בלשון המעטה. במהלך הדורות התחלפו האלים והדתות, משפחות כוהנים התפלגו, התמזגו והתפלגו שוב, כתבים שהיה בהם עניין שרדו, אחרים נכחדו, טקסטים התערבבו ואנחנו קיבלנו את התוצר הסופי שיש לו בעיקר ערך דתי (לרוב של כת הכוהנים האחרונה שהשתלטה על הכתיבה) וגם ספרותי, אך אין טעם לחפש שם היסטוריה. למשל, סיפורם של אמנון ותמר בספר שמואל מקביל לסיפור שכם ודינה בבראשית ותפקידו להציג את סיפור רצח אמנון בידי אבשלום כמוצדק. אלא שבעוד סיפור אמנון, תמר ואבשלום עבר מספר גלגולים, כמתחייב מהפיכות חוזרות ונשנות בחצר המלוכה (לא בהכרח בית דוד, למרות מה שמסופר בגרסה שבידינו), סיפור דינה לא עבר גלגולים ונשאר בידינו פחות או יותר כפי שנכתב במקור.
    גם סיפור יהודה ותמר נועד לכסות משהו. בתחילה היו ליהודה שלושה בנים – ער, אונן ושלה, ואלה הסבירו שמות של מקומות בשטח ממלכת ישראל. לימים, חרבו המקומות האלה וכותבי המקרא הצטרכו למצוא ליהודה בנים אחרים. כך מתו שני בני יהודה הראשונים (והחטא שבעטיו מתו רומז על האופן בו חרבו המקומות המיוחסים להם) ובמקומם נולדו פרץ וזרח שנועדו להסביר את קיומן של שתי חמולות מכובדות בממלכת יהודה.
    אחד הסימנים המאוד אנכרוניסטיים בסיפור יהודה ותמר הוא הצגתה כקדשה המקבלת את לקוחותיה באוהל. קדשות היו תופעה מוכרת ברחבי הארץ ובעיקר בעיר אלף המקדשים ירושלים. הן חיו בחסות המקדשים והיוו מקור הכנסה חשוב לפטרוניהם. הן לא עבדו במנותק מן המקדשים. אבל בסיפור הזה, תמר מתחזה לקדשה אך איננה צמודה לשום מקדש.

  6. יובל,
    לי ולרבי יצחק מברדיצ'ב? אולי ששנינו גבוהים בלונדינים שריריים עם עניים כחולות ומדגמנים לבוצ'לי?

    ישראל,
    במחילה מכבודך ספרים חיצוניים זה לא בתנ"ך ולא, לא היה לה רומן עם ברנדוט. אבל יפה למדת משהו על ההסטוריה של שודיה. בקיצור תשובה לא נכונה.

  7. הדרת נשים עלק.. ספר את זה לער ולאונן המסכנים.

    לא, לא. הסיפור הרבה יותר פשוט. אצל יהודה הכל פשוט – אפילו היקום. יהודה המפוזר בעצם רצה לקחת את הבן שלו, שלה, לבית הכנסת לשיר מזמורי תהילים, אבל מרוב פיזור ובלבול הוא הלך לז–ה, וכמובן שכרגיל שכח להביא כסף, אז הוא השאיר ת'פתילים והמטה, וכך הסיפור התגלגל.

    מוסר השכל: כשהולכים לז–ה להביא קאש!

    ויקיפדיה אומר: ספרים חיצוניים, סיבה: כמו אבא סבא ורבא, בשבילם רק בנות ארם נהריים היו שוות. אבל כמו שאני מכיר את ר.ח., בטח היה לה רומן עם ברנדוט.

    יוביבון – בתור חוקר מיתוסים, מה דעתך על המיתוס הבא: במלחמת השחרור נלחמנו מעטים נגד רבים וניצחנו את צבאותיהם של 7 ארצות ערב שפלשו אלינו, לא כולל פלסטינאים.

  8. ר.ח,
    מה משותף לך וללוי יצחק מברדיצ'ב? הלואי שירבו רבים כמותכם.
    את הסיפור על תמר השניה אני משאיר לישראל, ורק אציין שהוא דומה מעט לסיפור אחר בספר בראשית (ולדעתי, נכתב בידי אותו סופר).

  9. ישראל,

    למה ככה? היא הייתה אישה שהתמרדה כנגד הדרת הנשים וכנגד הסטיגמות המטומטמות של אלמנה שחורה. לקחה יוזמה, התחפשה (שים לב התחפשה! היא לא באמת הייתה ז'), סיכנה את חייה אולם בסופו של דבר בחוכמתה הרבה השיגה את מה שרצתה והוכיחה קבל עם ועדה את צדקתה.
    לדעתי ראויה להערכה יותר מרחל ולאה הבכייניות.

    אפרופו בנימין, שבט של רוצחים ואנסים שהצדיקו את מעשה הפילגש בגיבעה עד כדי יציאה למלחמה ולאחר מכן חטפו בנות לנשים, לא גאווה גדולה.

    חידה לכם: היכן תמר מוזכרת חוץ מספר בראשית? ולמה?

  10. צחוק, צחוק, אבל נגעת בעצב חשוף.
    היהודים מלאים שנאה עצמית. המיתוסים האלה, עם הדימויים השליליים, רק מחזקים זאת. אני סבור שהשנאה מצד הגויים לא הייתה כל כך חזקה אם היהודים היו יודעים לאהוב את עצמם, אפילו רק מעט.
    היה ניסיון לתקן את המעוות בימי יאשיהו, כאשר שוכתבה ברכת יעקב (שבעצמה נכתבה פחות ממאה שנה קודם) כך שתהלל ותשבח את שבט יהודה. אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי.

  11. U V, נראה לי שר.ח. צודק. חוץ מלזרוק מקלות ארטיק למים, הוא יודע גם להקשיב למורה שמילקיהו.

    אבל שימו לב באיזה אור זה מעמיד אותנו. במקום עם סגולה, אור לגויים, אנחנו בעצם בני ז–ה, תוצר גילוי עריות בין אשמאי זקן ואלמנה ושחורה שאף אחד לא רצה אותה. אין בנו שמץ מרחל יפת התואר ויפת המראה, והרבה מאוד מלאה הרמאית והשנואה. ודמו של לבן הרשע זורם בנו גם מצד הסב – יעקב – וגם מצד הסבתא – לאה.

    אז פלא שהעולם כולו נגדנו?

    (חוץ משלושתינו כמובן. אנחנו צאצאיו של שבט בנימין, בן רחל היפה והאהובה, שהתערבב עם יהודה ושרד).

  12. ישראל שפירא!
    אתה מתכוון למולקולת ה-RNA המשתכפלת עצמית הראשונה? לא נראה לי שהיא מוזכרת בתנ"ך (אולי בדילוגי אותיות, אבל מה לי ולזה?).
    מסיבה לא נכונה יצא לי שם של מבין בתנ"ך. אז אני מכריז כאן קבל ידען וארבעה קוראים כי לא היא. אני בסך הכל עוסק בביקורת של מיתוסים, וכך יצא לי גם לקרוא כמה פסוקים מן הספר הזה.
    עד כמה שהבנתי משגת, עד ימי עמרי ואחאב הכל סיפורי ילדים ורומנים למשרתות, וספרות מעולם לא הייתה הצד החזק שלי. Sorry

  13. נו, טוב..
    לא נראה לי שר.ח. יוציא אותנו מהבוץ. על רמז מס 1. לא ענית, אבל אני מניח שאתה יודע שהתשובה היא: יהודה.

    אז אם אתה חושב שאני מגן על יהודה מפני שהוא בנו של ישראל – אז אתה מייחס לי מידות תרומיות שלא קיימות בי. אני פשוט זוכר מי שרד בעימות הקודם בין ישראל ליהודה.

    רמז מס 2. צאצאים של מי אנחנו באמת?

  14. ישראל שפירא,
    קיבלה ממני לייק, הזמרת, והכל בזכותך.
    המשפט החכם שאני זוכר מן ההצגה הוא "אשתי בוגדת בי איתי", ובהקשר הזה מעניין אותי ממי ההריון שלה.
    אלילי זמר אינם מתים. הם רק מתחלפים.
    ואתה, במקום לגלגל עינים, הב נא את רמז מספר שתים.

  15. אין לי מושג על מה מדבר יובל. אבל לפעמים כשאני קורא את תגובותייך, מלאכת מחשבת של הגיון וניסוח, וגם לא מעט כיסוח, אני נזכר משום מה בשלמה המלך ושלמי הסנדלר.

    אז הנה, מתוך ביצוע לא ממש ידוע אני מאמין, של שיר של אלתרמן ( שבן גוריון קרא לו "נתן החכם"):

    http://www.youtube.com/watch?v=w3PS93FtJYM

    כי חסר לי, חסר לי דבר מה,
    אבל מה – לא אדע בדיוק.
    חסרות לי, מחוץ לחכמה,
    השטויות המתוקות כצימוק.

    לא תמיד העיקר החכמה,
    גם השטות מחפשת סיפוק.

    כי הלב – שום דבר לא עוזר לו,
    אם חסר לו דבר מה, זה חסר לו.

    ואילו בת הטפש עשרה הפרטית שלי הייתה חוזרת כולה נרגשת מהופעה של אלילי הזמר שלה (שרק אני יודע שזו הייתה בעצם להקה מחליפה, כי האלילים האמיתיים מזמן מתו), איני יודע אם הייתי צריך לספר לה את האמת.

    אותו הדבר עם אלילים אחרים.

  16. קמילה האחרונה,
    "הפח של יובל" הינו מונח המציין טכניקה מסויימת של שטיפת מוח אגב הטיית דיון. בדוגמה הרלוונטית, הדובר מפציץ את איש שיחו במספר רעיונות אשר נראים כאילו יש ביניהם קשר. הוא משליך אותם במהירות אחד אחרי השני בלי לתת לצד השני אפשרות לנשום, ואז חותם בשאלה שהיא לחלוטין לא לעניין. ה"קרבן" ההמום שמתאמץ לקחת אויר, מאמין לתומו כי יש היגיון בדברים שנאמרו לו, ומנסה לענות עליהם אחד אחד, ומשקיע מאמץ חשיבתי בעיקר בשאלה האחרונה הבלתי-רלוונטית. לרוב, הצד השני מותש ונכנע אחרי מספר קטן של דיאלוגים כאלה.
    באתונה, לפני כ-2500 שנה, דנו למוות אדם שעסק בכך לאחר שהתיש את כל בני עירו. התובע המוכשר הפעיל על הנאשם את הטכניקה שלו עצמו והצליח להביא אותו להתגונן על האשמות אחרות מאלה שהואשם בהן ובסופו של דבר גם לקבל באהבה את גזר הדין.

  17. ישראל,
    אני סומכת עליך שיש לך כוונה ברורה מאחורי השאלות, נראה שגם יובל מזהה את המשמעויות החבויות בהן אבל אני מודה שאני עדיין לא מבינה לאן אתה חותר ועל איזה פח מדבר יובל.

    אני אחזיר לך בשאלה – האם היית מעדיף לחוות חוויה רגשית טוטאלית וחסרת חשיבה רציונאלית בצורת פרה באחו במקום להיות היצור שהנך עם סט היכולות הקוגניטיביות לטוב ולרע?

    החלוקה הדיכוטומית שאתה מציג היא שגוייה ונקל לראות זאת בסרטונים היכן שההתנהגות נעה בין היסטריה גמורה ובין כמעט אדישות. אני גם חולקת עליך לגבי הטוטאליות של החוויה. לכולנו החוויה היא טוטאלית גם אם הביטוי ההתנהגותי ואפילו סוג התחושות הפנימיות שונה. היות וזכיתי לחוות התרגשויות חזקות הן בתחום האמנות והן בתחום המדע הרי שאני מרגישה ברת מזל ובעלת יתרון על פני אלה שהמדע אינו מעורר בהם תחושות נשגבות כאלה.

    בודאי שמדען המסוגל להתענג ביתר שאת על הקשת אחרי שהבין את טיבה יהיה מסוגל גם לרקוד בטירוף בגואה, להשתתף במדיטציות ואפילו להתענג על הופעת קוסמים. שרלטנים אני לא כל כך אוהבת, כמו שגם איני מחבבת פושעים וכנראה שאני לא יכולה להזדהות עמם, אבל אין זה אומר שאיני מתרשמת מיכולותיהם של המוכשרים מבינהם וסקרנית לגבי הדרך שבה הם מבצעים את פעולותיהם. אני לא חושבת שזה קשור למדע אלא לערכים ולמוסר.

    אם ברור שגם הפרה רוצה להיניק וגם העגל רוצה לינוק, איזו חשיבות יש לשאלה מי רוצה יותר?

    למרות שעניתי על שאלותיך יש לי תחושה שלא עניתי על מה שאתה התכוונת לשאול אלא אם כן עצם המענה היה אמור להראות דבר מה, שכאמור עדיין נעלם מעיני.

  18. אל תאמר נואש. גם שלמה לפני הזכיה בתואר היה עסוק בעיקר בלהציץ למלכת שבא דרך הרצפה הממורטת.

    אבל תצטרך לזחול קצת.

    1. על מי אני תמיד מגן באתר מכל מקטרגיו?

  19. חן כבר לא פה הרבה זמן. גם נקודה -ת חן. ר.ח. עם הילדים בנהר הצ'ארלס. קמילה עם צ'ארלס בארמון. יהודה ברח. מייקל הבריח אותו. רק אתה ואני פה. נחכה לבוקר ב ל.א. או שאתה רוצה רמז?

  20. נחמד, אבל לא.

    הגר היא בכלל אמו של ישמעאל הבן דוד, שעליו נאמר: "ישׁמעאל כי-שׁמע ה' אל-עניך, והוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו ועל-פני כל-אחיו ישׁכן".

    שים לב גם שלטענתם של בני דודינו כי הם שמים כמונו אין הרבה סימוכין. הגר היא מצריה, וכמוה גם אשתו של ישמעאל, כך שלמעשה הם שלושת רבעי חם. אותו חם של הסיפור עם אבא נח באהל, שקולל בעטיו להיות עבד עבדים.

  21. תנ"ך זה לא בדיוק הקטע החזק שלי. כדאי שנחכה למוצא פיו של ר.ח המבין האמיתי.
    בינתים, מי שעולָה לי בראש היא "אם-ה", אמה, זו הגר שהיתה האמה של שרה, האם הראשונה. ובוויקיפדיה אף מצינו: "על פי המסופר בבראשית כה, א, נשא אברהם לעת זקנתו אשה נוספת ושמה קטורה, אחרי מות שרה אשתו. היא ילדה לו שישה בנים: זמרן, יקשן, מדן, מדין, ישבק ושוח. על פי חז"ל, קטורה היא הגר".

  22. ישראל,
    ממש אין לי מושג, אבל מה שמעניין מאד בחידה שלך הוא התזמון. בדיוק כעת עברתי על משהו שכתבתי בספר הכוהנים שלי (שחלק גדול ממנו מוקדש לביקורת מקראית) ושאלתי את עצמי מדוע היו צריכים כוהני ענתות לספר ליאשיהו כל כך הרבה סיפורי מעשיות על שלמה המלך שהיו לו אלף נשים. מצד אחד, זה אמור לתרץ את קיומם של אלף המקדשים והבמות שהיו בירושלים (כי כל נשותיו של שלמה היו נכריות ולכל אחת הוא בנה מקדשון לעצמה). מצד שני, אולי הם התכוונו לעודד אותו לצאת מנטיות מיניות לא מקובלות…
    ממש במקרה, אחת הפרמוטציות של השם "שלמה" היא "משלה", והוא בנו של דוד בן ישי, אבל באמת שאין לי שמץ של מושג למי התכוונת 🙁
    שלחתי לך אימייל לפני שעתים. אנא תשומת לבך.

  23. את זה תשאל את אדם, הוא הידען הראשון במקרא.
    ועד שקמילה תענה ( אם בכלל) הנה חידה כלבבך: מיהו הידען בן ידען, בן פלינדרום בן פלינדרום, שידע וידע וידע, ובשינוי אותיות הוא גם שרלטן בן שרלטן?

  24. באמת מעניין אם יש קשר בין שתי המשמעויות או שמדובר במילים משתי שפות שונות אשר רק במקרה נכתבות אותו דבר. היכן כדאי וצריך לחפש ידע? בגוגל או בג'יי דייט?

  25. שאיבה, שטיפה, משיכה, דחיפה,
    אתה לא אמור להיכנס באמ אמא של המודל שלי?

  26. מיכאל,
    אכן דוד 🙂

    ישראל,
    התנצלותי על הבוטות. חיפשתי אימייל שלך ולא מצאתי. אולי הלך ספאמה.
    במחוזי שואבים את הרצפה (הכל פה שטיחים). נראה לי ששאיבה יכולה לרתק יותר משטיפה כאשר מפעילים אותה על מוח 😛

  27. קמילה, תודה על התשובה.
    מעניין מה חושב יובל.
    (מה, זו לא קמילה?)

    יובלי! מה עם האתר האקטיבי! מה קרה, נשברת פתאום?
    טוב, אני הולך לשטוף את הרצפה. (הדבר היחיד שאני יודע לשטוף, וגם זה לא מי יודע מה).

  28. ישראל שפירא!
    אתה לוקח שני דברים לכאורה דומים ומציג כאילו יש ביניהם קשר. זו חשיבה יצירתית יפהפיה, "מחוץ לקופסה", שלדעתי חבל לבזבז אותה על ששת-שבעת הקוראים באתר הקטן הזה.
    כשאתה שואל "ואם הטענה הראשונה נכונה אז האם גם הטענה השניה נכונה?" ואז דוחף "שאלה אישית", אתה מצליח להפיל בפח אפילו גדולי איי קיו כדוגמת קמילה האחרונה.
    ואני שואל: לא חבל? לא חבל על הכישרון האדיר שיש לך לשטיפת מוחות שאתה מבזבז אותו דווקא כאן?

    ועדיין לא קיבלתי תשובה לחידה: פלינדרום בן פלינדרום (3). אולי אתה תצליח היכן שדוד נכשל?

  29. ובכל זאת? הסתכלי בוידאו

    http://www.youtube.com/watch?v=QoF-7VMMihA&feature=related

    ונסי לשאול את עצמך איפה היית מעדיפה להיות: עם הנערות המשתוללות באובדן חושים מוחלט, או עם הפרופסורים בצד שמוחאים כף בנימוס, מנתחים את ההיסטריה במונחים מדעיים מדויקים ומוגדרים, ואינם מסוגלים כלל להשתתף בחוויה הטוטלית?

    או אם הזכרת את הקשת בענן: האם נראה לך שהמדען המסוגל להתענג ביתר שאת על הקשת אחרי שהבין את טיבה ( נדמה לי שפיינמן דיבר על עלה), יהיה מסוגל גם לרקוד בטירוף בגויה עם המהרישי השרלטן? להתפעל מהופעה של אורי גלר הרמאי?

    מי רוצה יותר – הפרה להניק או העגל לינוק?

  30. ישראל,
    אני לא בטוחה שאני יורדת לסוף דעתך…
    אני חושבת שיש הבדל גדול בין אמנות, שהיא ביטוי אישי (אפילו אם מדובר בלהקה), ביטוי שיכול להיות פרשנות (כאמור אישית) של המציאות או ללא כל קשר לאיזו מציאות מודעת, ובין אנשים שטוענים שברשותם ידע אמיתי על תופעות בעולם הזה. אני לא סבורה שהזדהות, חזקה ככל שתהיה עם מילות שיר היא שוות ערך למצב בו נוצרת אצל אדם הזדהות עם מה שאומרת לו מגדת עתידות. יכול להיות שיהיה איזה דמיון בתחושות הלא בשני המקרים אבל יש הבדל גדול ביומרה של מוסר המידע לגבי טיב המידע שהוא מוסר.
    אני לא סבורה שחברי הלהקה תכננו או התכוונו לשכנע את כל המאזינים שכל אחד מהם הוא מושא המשפט "אני רוצה לאחוז בידך". כשהומאופט מטפל בך הוא בפירוש מתיימר להבריא אותך והוא עלול לעשות זאת גם במצב שאין לו שום יכולת לעזור לך באמת ואפילו במצב שבו הוא מסכן את חייך בגלל שאתה סומך עליו ומחליט בעקבות זאת לוותר על טיפול אמיתי שדווקא כן היה יכול לעזור.

    החיפושיות לא היו שרלטנים ומעניין לראות מה יש לוויקיפדיה לומר בנושא
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A8%D7%9C%D7%98%D7%9F
    במיוחד בסעיף שכותרתו "שימוש במילה":

    היות ואמנות שונה משרלטנות, אזי תשובתי היא: לא, לא הייתי מוותרת עליהם.

    מעולם לא חשתי תחושה שכזו (הערצה עיוורת) ולכן קשה לי לדמיין את עצמי כנערה הזועקת בטירוף לאלילי זמר (או לרנטגן). מעולם גם לא הייתה לי את "הלהקה שאני הכי אוהבת" או משהו בסגנון. יש שירים וביצועים שאני אוהבת ויש כאלה שלא. יש להקה סופר מוכשרת שיש לה גם שירים נוראיים ויש להקות מזעזעות שבביצוע מסויים הם ברמה של שירת מלאכים. כמו כל דבר בחיים.

    הכנסת הגיון בשיגעון לא משנה דבר ממש כפי שההבנה הפיסיקלית כיצד קשת בענן נוצרת לא פוגמת בהתרגשות ובהתפעמות ממראה של אותה קשת, ההיפך הוא הנכון, עם ההבנה מגיעה היכולת לראות יותר פרטים מרתקים שההדיוט כלל אינו שם לב אליהם. ההבנה במקרה כזה רק מעשירה את החוויה. זה אחד הטיעונים האידיוטיים כנגד המדע, כאילו הוא פוגם בחוויה, דעה שאתה מוזמן לבחון בקרב מדענים אחרים ולראות מה תהיה תשובתם בנושא.

  31. שאלה לקמילה (לא מנסה להתנצח, רק להבין נקודת ראות).

    האם יש לדעתך איזה שהוא הבדל בין הנהירה הלא הגיונית אחרי דמגוגים, כוהני דת, מקובלים וכל העוסקים במה שיוכל להחשב לתורת הנסתר, לא מדעי ולא הגיוני, לבין הביטלמניה של שנות ה60?

    http://www.youtube.com/watch?v=1rnLSc8gBHo&feature=related

    ואם אין הבדל מהותי – האם הביטלס שרלטנים? האם הם באמת רוצים לאחוז בידך? האם הם אוהבים אותך יה, יה, יה? האם לא גרפו מיליונים ממכירת אשליות? האם היית מוותרת עליהם?

    ועוד שאלה קצת יותר ממוקדת: האם היית מסוגלת לראות עצמך בין המוני הנערות הזועקות בטירוף לאלילי הזמר של נעורייך ללא מחשבה רציונלית אחת בראשך? ואם היית מכניסה הגיון בטירוף, האם זה לא היה הורס הכל?

  32. יעל,
    את מחמיצה לגמרי את העניין. לא העלבת אותי ובודאי שלא העלבות היא המניע לתגובות שלי כלפי אותם המגיבים האחרים. השתדלתי להסביר לך בסבלנות, כאילו היית אדם בוגר, מה הבעייתיות בדברים שכתבת אלי קודם לכן. אני לא יכולה להכריח אותך להפעיל את השכל שלך ולענות על השאלות הענייניות ששאלתי אותך לגבי הדברים שכתבת, השאלות לא נועדו "להחטיף מכות", אם בזה הייתי חפצה הייתי פשוט מנבלת את פי, השאלות נועדו לגרום לך לבחון את מאפייני התוכן של הדברים שנכתבו. אני חושבת שזה יועיל לך בחיים אם תהיי מסוגלת לתמוך בדעותייך באמצעות נימוקים. הנימוקים אולי לא ישכנעו חלק מהאנשים אבל לפחות הדעות שלך לא יסתמכו על תחושות בטן או על אמונה פנימית בצדקתך ויאפשרו לקיים דיון על הטיעונים לגופם. אי אפשר לנהל דיון רציונאלי על תחושות האמונה הפנימית שלנו. אם את חושבת שמשהו טוב ואני חושבת שמשהו רע, אז להסתפק בהבעת תחושתנו לגבי הנושא אינה מקדמת דבר, ודאי שאינה יכולה לשכנע במאום.
    את לא צריכה להסתתר מאחורי אבא שלך כי ממש כפי שהדעות הלא מבוססות שלך לא מרשימות אותי אז גם קביעות לא מבוססות אחרות לא מרשימות אותי. למשל נובע מאותה אמירה שמטרה עיקרית של המדענים היא לטעות ככל האפשר כי כך זה מגדיל את הסיכוי שלהם להרוויח משהו, והרי זה מאוד טפשי לומר דבר שכזה הן בגלל שאין בכך שום הגיון והן בגלל שעובדתית זה רחוק מהמציאות של התנהלותם של מדענים (אותה התנהלות שמביאה את כל הדברים הטובים במדע).

    דעתך הפרטית, בה את קובעת קביעות על בסיס כלום, לא כל כך מעניינת. תגובותיי לאותם מגיבים וגם אלייך בהחלט קשורים למדע ולהגנה על אחרים. הם קשורים למדע כי אני מקפידה להשתמש בכללי החשיבה המדעית שכוללת התייחסות לעובדות והסקת מסקנות רציונאליות שנובעות מהתבטאויותיהם של המגיבים. באותן תגובות אני מגנה את מי שלדעתי ראוי לגינוי (בגלל התנהגות לא ראוייה לדעתי שאותו מגיב הציג ואני מגבה זאת בעובדות) ובכך אני מאפשרת לקוראים שלא הבחינו בבעיות של דברי אותם מגיבים לראות אותן בצורה ברורה. אם מישהו מביע יחס זלזלני וכותב שאי אפשר לעשות דבר מה שכבר נעשה בעבר, אז ראוי שיהיה מי שיגנה את הזלזול של אותו מגיב וראוי שיהיה מי שיפנה את תשומת הלב לעובדה שאותו דבר כבר נעשה בעבר. כך ייתכן שאותו מגיב יוותר על הנימה המזלזלת שלו בפעם הבאה ואולי ינסה לבדוק אם מה שהוא רוצה לומר גם עומד במבחן המציאות. כמובן שיש מגיבים שהם זלזלנים ומכפישנים כרוניים, שלא מעניין אותם הסתמכות על עובדות ועל חשיבה לוגית (שני דברים שהם הבסיס של המדע).

    ר.ח רפאי.ם
    בנקודה זו אני חושבת שצריך להיזהר. אמנם יש כלל אצבע שיש להתייחס בכבוד למבוגרים, אבל אני לא חושבת שיש להתייחס בכבוד לדבריו של מבוגר שמדבר שטויות או למעשיו של מבוגר שהם בלתי ראויים. הכלל הזה נובע מתוך ההנחה, שלא תמיד מתקיימת, שאנשים מבוגרים הם גם יותר חכמים\בוגרים וכיו"ב. אחד הדברים העיקריים שאני מנסה להעביר כאן הוא שהתוכן של הדברים חשוב יותר ממי ביטא זאת, האם זו מדענית או ילדה. האיכות של תוכן הדברים נובעת בדיוק מתוך הלכידות ההגיונית של הטיעונים וההצמדות לעובדות ולידע קיים (גם שהנושא הוא על דברים שאינם ידועים עדיין). בזה, אין זה משנה מי אומר את הדברים אלא רק כיצד הם נאמרים. מי שמתחיל את דברין בנימה מזלזלת מבלי להסביר היטב מדוע ועל סמך מה בא הזלזול, איני סבורה שיש לכבד אותו או את דעתו, גם אם הוא קשיש. לענייננו, אני לא חושבת שיעל צריכה לכבד אותי בגלל שאני מבוגרת ממנה, אבל אני כן מצפה שהיא תתייחס לטענות הענייניות שהעלתי בשאלותיי אליה לפחות כפי שאני מתייחסת לטענותיה.

  33. יעל
    ואבא שלך לימד אותך גם להתייחס בכבוד אל אנשים מבוגרים ממך?

  34. קמילה סליחה שהעלבתי אותך.

    אבא שלי אומר שההבדל בין פוליטיקאי למדען זה שפוליטיקאי מצליח כאשר הוא משכנע אחר בטעות, מדען מרויח כאשר הוא משתכנע שטעה. תחליטי מי מהם את.

    אני אגיד לך רק את דעתי הפרטית: האגרסיות הן שלך. אין להם שום קשר למדע או להגנה על אחרים, נראה לי שאת סתם מחפשת להחטיף מכות לילדים קטנים ממך.

  35. יעל,
    אני לפחות מנסחת טיעונים והסברים שיבהירו מדוע אני בוחרת בסגנון מסויים כלפי מגיבים מסויימים, מה שאת לא עושה. יש כמה שאלות שאפשר, וצריך לדעתי, לשאול אותך לגבי התגובה שלך כלפיי, אני יודעת שהטון שלי נשמע תוקפני לא פעם (מה לעשות זו תכונה כמעט מחוייבת המציאות אצל חוקרות בתחום שבו אני עוסקת) אבל אשמח אם תנסי לענות בכנות על הנקודות הענייניות שבשאלות הבאות:

    1) מדוע את סבורה שזה לא לעניין לומר לאדם שנוהג בהתנשאות ובזלזול שהוא מדבר שטויות? (למשל המגיב רמי שכתב בראשית תגובתו: "כתבה דיי מקושקשת" ואז מציין שאי אפשר לעשות דבר שכבר נעשה)
    מדוע לדעתך זה לא לעניין לומר לאדם שמתבטא באופן מזלזל במדענים ואז שואל שאלות שניכר שמטרתן אינה להבין דבר במדע אלא להכפיש את אלה שעוסקים בו וליצור מצג שווא כאילו קריאת מחשבות, אסטרולוגיה, מפלצת הספגטי ושאר ירקות הם כולם באותו מעמד עובדתי כמו פיזיקה, כימיה וביולוגיה (למשל מגיבים כמו אביג, דוד ודומיהם)? וכל זה במיוחד כאשר טורחים להביא עובדות ודוגמאות שממחישות את הבעייתיות של דבריהם של אותם מגיבים.

    2) מה בדברייך אמור לשכנע אותי, או כל אחד אחר לצורך העניין, שזהו סגנון קלוקל? רק בגלל שכך את חושבת או בגלל שהוספת סימני קריאה בסוף? אני לפחות לא רק אומרת מה שאני חושבת אלא גם טורחת לגבות זאת, אם זה להראות היכן הבורות, היכן הטעות הלוגית, היכן השקר והיכן הההתנהלות הלא ראויה של אותו מגיב, וזו בפירוש טרחה לעשות זאת באופן כזה, את מוזמנת לנסות בעצמך ולהיווכח בכך.

    3) מדוע את סבורה שזה לא בסדר שאכתוב לאותם מגיבים שדבריהם אינם ראויים אבל זה כן בסדר שאת כותבת לי שדברי אינם ראויים? את באמת לא רואה את הבעיה בפלורליזם הסלקטיבי שלך?

    4) מדוע בחרת להשתמש בהשוואה לתגרנית בשוק באופן שקשה שלא לראותו כפוגעני ומעליב באופן אישי ומכוון? האם זה הסגנון הלא קלוקל שאת דוגלת בו ורוצה לראותו גם אצל שאר המגיבים? הרי אם הייתי בוחרת לנהוג כך רק כדי להוציא את התגרנית בשוק שבי הייתי עושה זאת תמיד, איך את מסבירה שאני לא נוהגת כך בכל הפעמים, אלא רק כלפי תגובות ספציפיות בעלי מאפיינים דומים?

  36. קמילה,

    את לא משכנעת! הסגנון שלך קלוקל! שני אותו או ותרי על תפקיד התגרנית בשוק שבחרת לעצמך. ממש ממש לא לעניין…

  37. ענת,
    יכול להיות שאת צודקת, אבל לפעמים אני מרגישה שהעובדה שישנם מגיבים שמרשים לעצמם להפליט שטויות על ימין ועל שמאל פוגעת בקוראים התמימים שלא תמיד יודעים להבדיל בין דברים מבוססים מבחינה מדעית (עובדתית ו\או לוגית) ובין דברים אחרים. הנסיון מראה שגישה מנומסת כלפי אותם טרולים היא לא גישה מועילה ואילו דווקא גישה אסרטיבית, ואפילו תוקפנית כמענה להתקפה ראשונית מצדם, יכולה לעזור לפחות בשני פנים, האחד באמצעות חשיפת הבורות מחד והתוקפנות (שלפעמים מוסווית בנימת זלזול והכפשה) של אותם מגיבים, והשנייה היא שלפעמים כאשר אותם מגיבים נוכחים שאלימותם אינה משתלמת כי יש מי שמוכנים להתייצב כנגדם ולהציגם במלוא איוולתם אזי הם מקפלים את הזנב ועוברים להציק במקום אחר. אני חושבת שמגיבים אחרים שחשבו לרגע שאולי יש איזה משהו בדבריהם של אותם טרולים, אם זה בקשר להכפשת המדע או בקשר להאדרת דברי הבל, מקבלים בדרך זו באופן עקיף העמדה של הדברים על דיוקם. אני מבינה שלא כל אחד מוכן להשקיע את ההשקעה הזו אבל אני חוששת שהמציאות שסביבנו מראה לנו שזה לא טוב להתעלם מתופעות שליליות (כמו הדרת נשים למשל) כי יש להן נטייה לצבור מסה ותאוצה אם לא מתנגדים להן בשלבים מוקדמים. מהבחינה הזו אני סבורה שזו לא רק הזדמנות, אלא ממש אחריות של כל מי שהנושאים המדעיים חשובים לו, להתנגד לנסיונות להפוך את התכנים באתר זה (אפילו אם זה "רק" בתגובות) לעוד אתר רוחני כזה או אחר שכבר קיימים בשפע רב מסביבנו.

  38. קמילה האחרונה,
    אין טעם לרדת על אבי ג. או רמי.
    זהו לא המקום לכך.
    (אם הם בכלל יבינו:-) )

  39. רמי,
    המון אנרגיה הולכת לאיבוד בכל שנייה. זו עובדה. האם אפשר לנצל אנרגיה זו? כנראה שכן. אנרגיית גלי ים כבר מנצלים שנים רבות ובהצלחה רבה:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wave_power
    (אני נורא משועשעת מאנשים שטוענים שדבר מה שכבר נעשה הוא לדעתם בלתי אפשרי, והרי הוא כבר נעשה! כאילו דא?)

    אביג,
    רמי לא הקפיץ אותך דרגה, הוא פשוט ירד לכיוונך, קרי – העדפת אמונה על פני עובדות וחשיבה רציונאלית. כמובן שגם זו דרך להתקרב אל אנשים.

  40. כתבה דיי מקושקשת
    מצלמות של טלפון סלולרי אולי בעלות רזולוציה טובה אבל העדשה שלהם גרועה יחסית אז מן הסתם הם לא יכולים לצלם רשתית.

    אין דבר כזה קריאת מחשבות, יש מקסימום לחבר אלקטרודה למוח ושהבן אדם ילמד להפעיל את המכשיר, זה לא מחשבה, זה כמו להזיז את היד.

    אי אפשר לרתום אנרגיה כמו המים בברז כי אנחנו רוצים שהמים יצאו בזרם מהברז ולא זרזיף אז צריך את האנרגיה שיש להם.
    אי אפשר לרתום את אנרגיית גלי הים כי בקנה מידה גדול יישנו את האקלים על כדור הארץ

    הכתבה הזאת היא בערך ברמה של תגובות של אבי ג

  41. עוד גאון מIBM
    זה שימכרו 5.6 מיליארד מכשירים בתוך אוכלוסיה של 7 לא אומר שכל אחד יקבל מכשיר אחד..
    כבר מזמן יש הרבה יותר מחשבים בעולם מאנשים – זה לא אומר שלכל אדם יש מחשב..
    ולאנלוגיה העגומה באמת.. יש מספיק אוכל בעולם ל7 מיליארד איש אבל עדיין מתים 24 אלף בני אדם מדי יום מרעב

  42. חמש נקודות המבהירות למה זו כתבה ממוחזרת לצרכי PR יב"מי בלבד:
    1) חשמל בצריכה עצמית – אכן כן. אבל מאנרגיה קינטית?!?! – יש כל כך הרבה מחקרים בקנה על סוגי אנרגיה אחרים מהיתוך קר (אנדריאה רוסי אוניברסיטת בולוניה) ועד תאי דלק מוצק (בלום אנרג'י http://www.bloomenergy.com/) – חלקם כבר בשימוש מסחרי. אנרגיה קינטית תהיה בטלה בשישים ויקרה להחריד מולם. גם אם נשאיר את סוגי האנרגיה הקונספירטיביים בצד – אנרגיה קינטית?? נו באמת.
    2) זיהוי ביומטרי זה חדש?! אפילו ממשלתנו המפוארת רוצה להקים מאגר כזה. ואם יקום כנראה שיהיו לו שימושים נרחבים הרבה יותר מעבר ללחסוך לנו את הצורך לזכור ססמאות… ולא רק בנקים ישתמשו בו… אשאיר לכם לדמיין מי עוד ישמח למאגר ביומטרי כלל עולמי. אין כאן שום פריצת דרך מדעית, טכנולוגית או אחרת.
    3) קריאת מחשבות?! – הזזת סמן על ידי קריאת סיגנלים מסויימים של הפעילות המוחית רחוקה מקריאת מחשבות כשם שאנו רחוקים מהבנת ההתרחשות מצידו השני של אופק האירועים בחור שחור (נניח…) גם הטכנולוגיה הזו כבר קיימת, אמנם לא בתפוצה גדולה ולא מסחרית אבל נעשה בה שימוש בין השאר כדי לעזור למשותקים.
    4) צמצום הפער הדיגיטלי – לא יקרה עד שלאנשים המצומצמים יהיה מה לאכול ואיך להתפרנס ואיך לא למות במלחמה שנגרמה מעלייתו של הרודן התורן – להגיד שמודל עסקי יפתור את כל זה… ובכן – מישהו צריך להוציא את הראש מהמקום שבו השמש אינה זורחת (המעבדה…)
    5) סופו של דואר הזבל – חחחחחח….. והמבין יבין. ובכלל לא רוצה מידע צפוי, חלק מהכייף זה ללכת בשוליים ולמצוא דברים שלא ידעתי עליהם קודם. נכון שאפשר להתקל גם בהרבה זבל וריחות לא נעימים (ההפל*צה התורנית של יב"מ למשל) אבל אפשר למצוא גם הרבה יהלומים גולמיים בבלתי נודע 🙂

  43. לא הבנתי למה זה העתיד על פי IBM

    העתיד עפ"י חושם :

    במעבדות חושם מפתחים את המעבר למהירות גבוהה ממהירות האור
    במעבדות חושם ביוטכנולוגיה מוצאים תרופות חדשות כל יום
    וגם התרופה לאיידס.

    רק בחושם בואו לחושם ותתרגשו מחושם.
    אה .. והמניה של חושם מחכה לכם משקיעים יקרים.

    תודה

    אני לפחות אומר תודה לאלו שקראו את הפרסומת שלי
    אבל IBM כנראה לא .

  44. אין טעם להתרגש מכל נפיחה של מדען נפוח.
    אין להם מושג מה הן מחשבות ומה הן זיכרונות ממה הן עשויים וכיצד הם פועלים. ואעפ"כ מתיימרים להתנבא נבואות שווא. לפני שלושים שנה התנבאו שעוד עשר שנים יהיו רובוטים שיחליפו את עוזרת הבית.
    בנתיים התברר שקשה מאד מאד לבצע את זה בפועל. יש אומנם רובוטים שיודעים לשחק שחמט ברמה של רב אומן. אבל עוד לא יודעים לבנות רובוט שיוכל למשל לקרוא ולהסביר מה כתוב בעמוד הזה. ואפילו לא לתרגם את הדף מעברית לאנגלית או כל שפה אחרת בצורה ראויה ומובנת.

  45. אם מחשב יהיה מסוגל לקרוא מחשבות, אז עידן דואר הזבל יחלוף ויתחיל עידן הזבל האמיתי

  46. אם זה לא משהו שניתן למדוד באיזה פרמטר מדעי, אנא שמור את הקשקושים שלך לאתרי ניו אייג', כמו אלו ששלחת אותי אליהם ופטור אותנו מעונשך, או שנאלץ לעשות זאת בעצמנו.

  47. אביג,
    תמשיך להיות תקוע בהזיות שלך. מחשבות וחלומות ואפילו אמונה ותחושת הרצון כבר נגישים למדעני המח מזה כמה זמן ולמרות שההצלחות עדיין ראשוניות ויש לנו עוד הרבה מאוד מה ללמוד, אין לאף אדם שפוי שמכיר קצת את המחקרים בנושא ספק לגבי הכיוון שאליו הדברים הולכים. ראה למשל כאן:

    http://newscenter.berkeley.edu/2011/09/22/brain-movies/

    אבל אני בטוחה שגם כאשר אתה תראה זאת במו עיניך עדיין תמשיך לטעון שמה שזה עתה הודגם לך הוא בלתי אפשרי כי הוא נוגד את אמונתך.

  48. אבי ב
    תשמע ההתאבכות עם כל הכבוד עדיין חומר כזה או אחר כל עוד אפשר לזהות ע"י הצופה או כסימנים ע"ג לוח סופג.
    המחשבה זה לא חומר שאפשר למדוד באיזה פרמטר מדעי
    כמו שבחלומוך (אני מקוה שאתה חולם) אתה רואה בעיניים רוחניות תמונות של אירועים אנשים וכו' לעולם לא תוכל לצם אירוע כזה ולראות למשהו – כן אתה יכול לשחזר בציור בסיפור של החלום.
    מה שראית בחלום הוא לא חומרי זה מצב אינסופי כמו המחשבה אתה יכול לנסות להוכיח אבל מה שבטוח אתה תנסה להכחיש.

  49. ליאיר.
    זוכר שלפני עשר שנים טלפונים טיפשים במיוחד היה לוקסוס של אנשי עסקים בלבד? זוכר שהסיסמה ״מחשב לכל ילד״ נראתה כמו חלום,זוכר שלפני חמש שנים אף אחד לא ידע מהי רשת חברתית? זוכר איך כשמישהו דיבר על ננוטכנולוגיה חוץ מכמה מדענים איש לא ידע בארץ על מה אתה מדבר?
    דברים דווקא כן מתקדמים כל כך מהר.

  50. 5 שנים?! אין סיכוי, דברים לא זזים כל כך מהר. האם לפני 5 שנים העולם היה כל כך שונה? אני לא אומר שלא מתקדמים אבל 20 שנה נשמע הרבה יותר סביר.

  51. כנראה שלא שמעת על התאבכות, אולי חוקי מכניקת הקוונטים פועלים גם על קריאת מחשבות?
    אם אתה כל כך חכם ומאמין לכל תיאוריה פרט לאמת המדעית, אז תספר לנו ממה מורכבים חלקיקי המחשבה, האם מדובר באלקטרונים, פוטונים, קווארקים?
    איך מודדים אותם, באילו יחידות?

  52. אין ממש בקראת מחשבות של מערכת ממוחשבת או אחרת.
    המחשבה מתפזרת מהאדם החושב בתדר שלא ניתן לזהות אותו ע"י מערכת שנבנתה או תבנה
    לצורך כך ע"י האדם .
    יש מקרים בהם מחשבה שיוצאת בתדר מסויים מאדם X נתקלת בקולט התדר באדם Y .

  53. "קריאת מחשבות" לא במובן של חילוץ מחשבותין הכמוסות והמופשטות של אדם- קראית מחשבות במובן של הוראות, כמו לדבר בלי קול.

  54. נשמע זוועתי ! אז אני אחשוב על האקסית ה @#$@#$ שלי והסקייפ/נייד שלי יחייג אליה?? WTF

    קריאת מחשבות מכל סוג זה משהו רע מאוד

    מחר יהיו תוכנות של הממשל שיקחו את קריאת המחשבות הזו וישלחו התרעות למשטרה על כל אחד שחושב על משהו קרימינלי (כמו מחשבה חולפת להכות באלה את הפקח שנתן לך דו"ח או איזה פוליטיקאי כזה או אחר) … משטרת המחשבות זה כנראה לא מדע בדיוני לפי IBM !!!

    לי זה נשמע רע מאוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן