IBM חושפת את ‘Osprey’ – מעבד קוונטי בעל 433 קיוביט ואת Quantum System Two

עוד הכריזה החברה ב”פסגת הקוונטום” על תוכנה קוונטית חדשה – Qiskit Runtime – המטפלת בתיקון שגיאות ומיתון רעשי רקע, המפריעים למעבדים הקוונטיים לפעול ולספק תוצאות מהימנות

המעבד הקוונטי ibm quantum osprey. צילום יחצ

IBM פתחה היום את IBM Quantum Summit 2022 עם הכרזה על שורת פיתוחים בתחום החומרה והתוכנה הקוואנטית, ומתווה ראשון מסוגו לפיתוח מחשב-על קוונטי.

ההכרזה הבולטת באירוע הייתה של IBM Osprey – מעבד קוונטי הכולל 433 קיוביט. ל-IBM Osprey יש את ספירת הקיוביטים הגדולה ביותר מבין כל המעבדים הקוונטיים של IBM עד היום – יותר מפי שלושה מ-127 הקיוביטים במעבד IBM Eagle, שנחשף ב-2021. ל-IBM Osprey יש פוטנציאל להריץ חישובים קוואנטיים מורכבים שהם הרבה מעבר ליכולת החישובית של כל מחשב קלאסי שקיים כיום. לשם השוואה, מספר הביטים (סיביות קלאסיות) שיידרשו כדי לייצג מצב במעבד IBM Osprey עולה בהרבה על המספר הכולל של האטומים ביקום הידוע.

IBM סיפקה גם עדכון על מערכת המחשוב הקוונטי IBM Quantum System Two – הדור הבא של מערכות מחשוב קוונטי פעילות. System Two היא מערכת שתוכננה להיות מודולרית וגמישה, על ידי חיבור בין מספר רב של מעבדים קוונטיים למערכת אחת באמצעות רכיבי תקשורת. מערכת זו מיועדת להיות פעילה עד סוף 2023 ותהווה את התשתית לבניית מחשבי-על קוואנטיים, המשתמשים גם בתוכנות ביניים היברידיות בענן כדי לשלב בצורה חלקה בין משימות מחשוב קוונטי ומחשוב קלאסיות. IBM סיפקה עד כה מספר מערכות מחשוב קוונטי מדגם IBM Quantum System One למעבדות ומכוני מחקר ברחבי העולם.

תיקון שגיאות והפחתת רעשים

פריצת דרך נוספת שהוצגה בפסגה היא של תוכנה קוונטית חדשה – Qiskit Runtime – המטפלת בתיקון שגיאות ומיתון רעשי רקע, המפריעים למעבדים הקוונטיים לפעול ולספק תוצאות מהימנות. התוכנה מאפשרת לחוקרים לבחור בין מהירות ביצוע החישובים הקוונטיים לבין הפחתת שגיאות בביצוע החישובים, באמצעות ממשק API פשוט. העובדה שחוקרים יוכלו להמיר מהירות בהפחתת שגיאות באופן פשוט תקל על שילוב מחשוב קוונטי בפעילות מחקר ולהאיץ את הפיתוח של יישומים לעידן המחשוב הקוונטי.

עוד הוצג בפסגה – שיתוף פעולה בין IBM וחברת התקשורת Vodafone בתחום אבטחת המידע לעידן הקוונטי. ההצפנה השכיחה ביותר כיום מבוססת על שיטת RSA, שמחשב קלאסי יתקשה מאוד לפצח אבל מחשב קוונטי מסוגל פוטנציאלית לפצח בקלות. החשש הוא שבעידן בו מחשבים קוונטיים יהיו חזקים ונגישים יותר, יהיה צורך בהצפנה שתהיה חסינה גם לפיצוח על ידי מחשב קוונטי. שיתוף הפעולה ייבחן כיצד ניתן ליישם את שיטות ההצפנה המתקדמות של IBM החסינות לפיצוח גם על ידי מחשוב קוונטי, על פני התשתית הטכנולוגית של Vodafone.

כמו כן הודיעה IBM על הצטרפות התאגיד הגרמני בוש (Bosch) לרשת IBM Quantum Network – רשת של חברות, ארגונים ומכוני מחקר הזוכים לגישה למחשבים הקוונטיים החזקים ביותר של IBM לצורך מחקר ופיתוח חומרים וטכנולוגיות חדשניות. מצטרפים נוספים לרשת הם גם הבנק הצרפתי Crédit Mutuel Alliance Fédérale שיחקור יישומי מחשוב קוונטי בשירותים פיננסיים, וקמפוס החדשנות השוויצרי uptownBasel שיחקור פתרונות לפיתוח מיומנויות וקידום פרויקטי חדשנות בתחום הקוונטי. ברשת חברים כיום יותר מ-200 ארגונים – ויותר מ-450 אלף משתמשים – עם גישה למערך הגדול בעולם של יותר מ-20 מחשבים קוונטיים הנגישים לשותפים דרך הענן.

“פסגת הקוואנטום של IBM מסמנת רגע מכונן באבולוציה של מגזר המחשוב הקוואנטי העולמי, כאשר אנו מתקדמים לאורך מפת הדרכים הקוואנטית שלנו”, אמר ג’יי ג’מבטה, סמנכ”ל IBM Quantum. “ככל שנמשיך להגדיל את היקף המערכות הקוואנטיות שלנו ולהפוך אותן לפשוטות יותר לשימוש, נמשיך לראות אימוץ וצמיחה של תעשיית הקוואנטים”.