חיידק מייצר-מימן מספק אנרגיה נקייה

טכנולוגיה “ירוקה” שפותחה על ידי שיתוף פעולה בין מדענים של “שרות המחקר החקלאי” ושל אוניברסיטת צפון קרוליינה תוכל להוביל ליצירת מימן מחיידק המקבע חנקן

אטום מימן. איור מתוך ויקיפדיה

מקורות אנרגיה מתחדשים – כגון מימן – שאינם מייצרים מזהמים או גזי חממה נדרשים בכדי לפתור את בעיית המחסור העולמי באנרגיה. דלקים מאובנים, כגון פחם, דלק וגז טבעי הינם מקורות אנרגיה בלתי-מתחדשים המעורבים בהתחממות העולמית.

באמצאה גלומה הבטחה לשמש כמקור של מימן ליישומים בטכנולוגיה של תאי-דלק. התקני תאי-דלק מחברים מימן וחמצן ליצירת חשמל ומים, ונחשבים יעילים, שקטים ונעדרי מזהמים כתוצרי-לוואי. תאי-דלק נבחנים כיום במגוון מוצרים, ביניהם רכבים הפולטים אדי מים בלבד.

לחיידקים מקבעי-חנקן יש תפקיד מפתח בחקלאות. הם חיים באדמה ובשורשי צמחים מסוימים ותפקידם להמיר את החנקן הקיים באוויר לחומרים בעלי צורה כימית שהצמחים יוכלו להשתמש בהם ולהתפתח. החוקרים פיתחו שיטה לזהות זני חיידקים מהסוג הזה המייצרים גז מימן.

החוקר בישופ (Bishop) הדגים לראשונה היבטים חדישים של קיבוע-חנקן חיידקי לפני יותר משני עשורים. בהתבסס על עבודתו זו, צוות המחקר פיתח שיטה המסתייעת בחומר המאבחן ומזהה את אותם הזנים המיוחדים המייצרים מימן. חומר זה מאפשר לחוקרים לזהות את הזנים הללו ללא הצורך בהרצפה גנומית או שינויים גנטיים.

תוך שימוש בחומר, החוקרים זיהו גן המשבית את מנגנון הספיגה של המימן כך שכל המימן המיוצר ע”י החיידק משתחרר החוצה. כיוון שתאי החיידק לא מסוגלים למחזר את המימן, המימן שהם מייצרים ניתן ללכידה ויכול לשמש כדלק שתוצריו הסופיים הם חום ומים.

ההודעה לעיתונות של מכון המחקר

1. אני צריכה לעשות עבודה על תאי החיידקים.. מה תפקיד תא החיידק??? בבקשה אני צריכה לגמור את העבודה הזאת… =]=]

2. למגניב:
    בסופו של דבר, כל האנרגיה המתחדשת מגיעה ממקורות "מתחדשים" (המירכאות מופיעות מכיוון ששום דבר לא מתחדש באמת. הכוונה לאנרגיות שיש בשפע ובעיקר לכאלו שהיו מתבזבזות אלמלא מצאנו דרכים לנצלן).
    החיידקים הנדונים אינם אלא מקרה פרטי של הכלל הנ"ל והם מבצעים את מה שהם מבצעים באמצעות אנרגיה מסוג זה (אם זו אנרגית שמש, אם זו אנרגיה גיאוטרמית ואם זו אנרגיה כימית).
    יתרונם הוא בכך שהם ממירים את האנרגיה שהם צורכים לכזו שאנו יודעים לנצל.

3. מה כל כך מתחדש במימן? בסופו של דבר כל המימן יהפוך למים.
    מה שמתחדש זה אנרגיית השמש שמקיימת את הפוטוסינטזה