מדענים מהונגריה טוענים לעדויות לחיים במאדים

לטענתם, כתמי דיונות כהים בכוכב מעידים על קיום חיים; נאס”א: יש להיזהר ממסקנות מוקדמות

אבי בליזובסקי

שלושה מדענים מהונגריה טוענים כי מצאו עדויות לקיום אורגניזמים חיים בכוכב הלכת מאדים, לאחר שסרקו כ-60 אלף תמונות שצילם לווין מחקר של נאס”א. “אם הממצאים נכונים, זה יהיה הממצא הראשון של אורגניזמים מחוץ לכדור הארץ”, אמר אחד המדענים.

המדענים טוענים כי התמונות מלמדות על קיומם של אלפי כתמי דיונות כהים באזור הקוטב הדרומי המושלג במאדים. לטענתם, הכתמים דומות לאורגניזמים, שנמצאו בקוטב הדרומי של כדור הארץ. “הנקודות האלה מצביעות על כך, שעל פני השטח מתחת לשכבת הקרח ישנם אורגניזמים, הקולטים אנרגיה סולרית ומסוגלים להמיס את הקרח וליצור תנאים למחייתם”, אמר ביולוג, החבר בצוות ההונגרי.

ואולם, בהערה שהופיעה באתר האינטרנט של נאס”א, לפני פרסום המחקר ההונגרי, הזהירו מדענים מהסקת מסקנות בכל הנוגע למשמעות הכתמים. “על אף 'התחושה' שמקבלים מבחינת תצלומי הכתמים, על כך שהתמונות מצביעות על סימן חיים כלשהו של צמחים הגדלים במאדים, התמונות האלה שכיחות בתהליך הפשרת הקרח באביב על פני כוכב הלכת”, נכתב.

אורגניזמים קפואים המתייבשים בקיץ החוקרים ההונגרים טוענים כי בחורפים הקשים על פני מאדים, כשהטמפרטורות צונחות ל-200 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, “האורגניזמים” מוגנים על ידי שכבת קרח עבה, שנמסה עם תחילת הקיץ, כשהטמפרטורות עולות לאפס מעלות.

כתוצאה מתהליך ההמסה נותרים כתמי דיונות אפורים וגדולים, שקוטרם נע בין 10 מטרים לכמה מאות מטרים. לטענתם, הכתמים הם אורגניזמים מיובשים, המסוגלים להפעיל עצמם מחדש כשחוזר החורף המקפיא.

אגוסטין צ'יקארו, אחד מראשי תוכנית חקר המאדים של סוכנות החלל האירופית, במסגרתה מתוכנן שיגור לוויין מחקר למאדים ב-,2003 ביקר לאחרונה בהונגריה ועקב מקרוב אחר ממצאי הצוות ההונגרי. “הצענו לסוכנות החלל האירופית היכן לבצע מדידות וצילומים על פני המאדים”, אמרו בצוות.